11/2008

Editorial

  • V tomto čísle se nám sešly dva články, které, i když jsou vlastně od sebe dosti vzdálené, spojuje dohromady jedna věc. Tedy pokud můhou být od sebe "analog" s digitálem vzdáleny. Mám na mysli technické znalosti okolo hudebních nástrojů a počítačů.

    V prvním z článků, kterým je Téma měsíce, vám Ladislav Ptáček podrobně přiblíží, jak je vůbec možné, že lze zvuk digitalizovat. Analogový a spojitý signál, který je po sejmutí, ať už mikrofonem nebo snímačem, převeden na elektrické napětí, může vlastně nabývat nekonečně mnoha hodnot v průběhu na časové ose. Přitom výpočetní technika, i když jde její vývoj dopředu mílovými kroky, je pořád omezena konečným počtem bitů. Přesto dokáže analogový signál zpracovat tak, že už lidské ucho nic nepozná (vím, že je tu mnoho uší, které to poznají, ale tomuto problému bych se teď rád vyhnul). Celé to vzniklo tak, že se matematicky dokázalo, že když bude vzorkovací frekvence dvakrát vyšší než nejvyšší přenášený kmitočet, tak bude ztráta informace zanedbatelná. Je to dost nepředstavitelné, ale kupodivu to funguje. Samozřejmě technické řešení pak přináší další záludnosti... Ale o tom podrobněji v Tématu.

    Ve druhém příspěvku Marek Haruštiak otestoval basovou "hi-fi" věž signovanou švédským basistou Jonasem Hellborgem; plně analogovou záležitost. Podařilo se nám k tomuto testu získat i telefonický rozhovor s Jonasem. Velmi překvapivé bylo, že se na konstrukci a vývoji aparátu nepodílel jen muzikantskou spoluprací, tedy hodnocením zvuku, vlastností, ovládání, designu... ale v hlavě měl již dlouho koncepci aparátu, včetně technického řešení koncového zesilovače, pre-ampu i boxů. A hlavně dbal na nekompromisní řešení. Koneckonců v rozhovoru sami uvidíte. A když jsem potřeboval zjistit nějaké technické detaily, tak mě z Warwicku odkázali přímo na Jonase.

    Vidíte, máte tady dva muzikanty, Jonase a Ladislava, a asi není důležité, na jaké úrovni hrají, a přesto je pojí láska ke stejné věci a zájem o ni. Natolik, že se nespokojí jen s prostým hraním, ale jdou dál... A díky takovému přístupu mohou vznikat věci, které nám všem umožňují hrát, nahrávat...

    Vladimír Švanda

Články v tomto čísle