Yamaha Recording Custom - ... aneb tři ladičky ve znaku, chopper nebo motor
Když jsem dostal nabídku testovat tyto bubny, první slovo, které mě napadlo, bylo legenda. Poté, co se v sedmdesátých letech minulého století poprvé objevily Yamaha Recording Custom na trhu, ohromily bubenický svět novou, lakovanou a vysoce leštěnou úpravou korpusů, à la piano. A taky všichni důležití výrobci začali tuto inovaci kopírovat. I když se od té doby změnil hardware, uchycení bubnů atd., tento charakteristický znak zůstává dodnes.
Popis
Bicí této série jsou vyrobeny ze stoprocentního březového dřeva, které se skládá ze sedmi vrstev u basových bubnů a ze šesti vrstev u tomů. Korpusy jsou stupňovitě sestaveny z jednotlivých vrstev do výsledného tvaru, s hranou osazení čtyřicet pět stupňů. Vnitřní část bubnů má stejné zabarvení jako vrchní, ovšem je matovaná, respektive mořená, bez laku. Vnější povrch je vyveden do vysokého lesku, takže každý buben je opravdu pouze dřevo, barva a lak. Odpadá nutnost dalšího „plátu“ barevného plastu, čímž je umožněna větší rezonance. Kromě těchto technických vlastností tento design opravdu lahodí oku a nemáte žádnou potřebu hledat na povrchu „mouchy“, maximálně občas přeleštit. Myslím buben.
Co se týká barev, „pan Yamaha“ se asi přizpůsobil heslu pana Forda: „Můžete si vybrat barvu, jakou chcete, pokud to bude černá.“ Ale pozor, rozšířil ji ještě o červenou. Abychom byli úplně přesní, jedná se o solid black a cherry wood. Oproti všeobecně vžitému názoru si dovolím tvrdit, že březové korpusy dodávají nižší základní tón než javor. Výsledkem je kulatý, teplý zvuk s ideálním dozvukem.
Basový buben má stejnou mechaniku jako tomy, tj. chromovaný, jednodílný svorník uchycený na korpusu a opatřený patkou se závitem na obou koncích.Technologie výroby této mechaniky zaručuje absenci různých nežádoucích „vrzů“ při hraní.
Sestava jednotlivých bubnů v této sadě není nijak pevně daná a můžete si ji pomocí „drum konfigurátoru“ (www.yamaha-europe.com) složit podle libosti, příppadně velikosti auta či síly bedňáka. Všechny bubny jsou standardně osazeny blánami Pin Stripe od firmy Remo s logem Yamaha a jsou vyrobeny v Japonssku.
Vlastní test
Bass drum 22 x 16”
Jediný buben, kde jsem zkoušel vylepšovat zvuk pomocí jiné blány, konkrétně Evans Emad s tlumicím prstencem. Se zvukem basového bubnu se dá kouzlit pomocí dalšího tlumení do nekonečna a záleží na tom, jaký zvuk komu vyhovuje. Mně se osvědčilo tlumítko od Evans EQ Pad, které můžete posouvat po suchém zipu a podle přítlaku zkoseného polštáře tlumit více či méně. Totéž platí pro rezonanční blánu, která má v tomto případě již vyříznutý otvor od výrobce.
Matově chromované nohy na straně korpusu jsou pro transport zasunuty ve žlábku a po uvolnění křídlovou matkou jsou připraveny šlapák stabilizovat. Každá nožka má dva stavěcí šrouby, kdy první upravuje délku a druhý vysouvá bodec z gumového zakončení.
U basového bubnu je vždycky potřeba si se zvukem trochu pohrát, ale po zmíněných úpravách měl tento buben výborný mlaskavý basový tón.
Můžete vybírat z těchto rozměrů:
od 18 x 14 do 26 x 14” nebo od 20 x 16” do 24 x 16” nebo od 20 x 18” do 22 x 18”.
Snare 14 x 6,5” signature Paul Leim
Kovový virbl již na první dojem působí vysoce luxusním dojmem. Vyleštěný chromovaný korpus, osazený jednodílnými „zlatými“ (mosaz) mušlemi a litými ráfky budí respekt a sahat na něj bez rukavic je snad i zakázáno. Kromě zmíněné mechaniky je na korpusu umístěna destička s mistrovým podpisem (v roce 2005 byl uveden časopisem Modern Drummer do síně slávy). Vrchní blána je klasika od Remo Ambasador, rezonanční taktéž. Za zmínku ještě stojí široký struník, který obsahuje třicet! strun a je uchycen pomocí provázku do snadno ovládané mechaniky. Po vyladění ani nemůže hrát jinak než dobře, a ač jsem víc příznivcem dřevěných bubínků, tento excelentní kousek mě přesvědčil o jeho kvalitách.
Tom tom
Největší lahůdkou z celého testu byly tom tomy,díky nimž je Recording Custom legendou. K dispozici jsem měl rozměry: 8”,10”,12” a 15”. Všechny tomy jsou už od výrobce naladěné a jednotlivé intervaly mezi nimi jsem pro první seznámení upravoval minimálně. Úžasné na těchto bubnech je, jak si drží svůj charakteristický tón po celou dobu ladění. Nejvýstižnější slovo, které mě pro zvuk RC tom tomů napadá, je „melodický“. I když je podladíte, stále si drží svůj charakteristický mňoukavý sustain a právě na nich jsem se přesvědčil, že březové dřevo, ze kterého jsou vyrobeny, dodává těmto bubnům hlubší, sametovější bas než javor.
Původně jsem měl v plánu tyto bubny vyzkoušet i s jinými blánami, ale nakonec jsem zjistil, že to není třeba. Vzal jsem celou soupravu na koncert, abych slyšel, jak budou hrát přes PA systém. Když je zvukař osazoval mikrofony, pronesl větu, která mi potvrdila předchozí chválu: „Ty bubny hrajou samy o sobě tak, že je skoro prasárna to zvučit...“
Ještě systém YESS (or NOO) neboli Yamaha Enhanced Sustain Systém. Jedná se o systém uchycení jednotlivých tomů, který umožňuje větší rezonanci a dozvuk (sustain) a který je uplatněn na všechny tomy, včetně floor tomu, až do rozměru 16 x 14. Jinými slovy, žádný tom nestojí na vlastních nohách, ale je od nejmenšího možného 8 x 8, až po zmíněnou šestnáctku uchycen tímto systémem, který pro Yamahu navrhl Steve Gadd.
Závěr
Jak jsem popsal výše, tato souprava není pevně stanovená a každý zákazník si může vybrat jednotlivé bubny podle svého gusta, což platí i pro hardware. Dá se na tom docela ušetřit, pokud nejste fajnšmekr a nemusíte mít všechno od jedné značky. Dva stojany k této sadě ovšem musí být originál, a to: TH 945A, což je držák tomů na basovém bubnu, a druhý je WS 865, což je stojan s držáky pro tomy.
Na zmíněném webu, kde si můžete soupravu virtuálně sestavit, jsou zatím v češtině pouze nadpisy a kontakt na zastoupení do Vídně, ale jak mi přislíbil hlavní distributor pro Českou republiku, už se na tom pracuje, všechno bude v českém jazyce, plus kontakty na prodejce v ČR. Pro celkový přehled uvádím ceny jednotlivých bubnů, držáku na tomy a stojanu.
Info:
Legendární, již třicet let na trhu, Yamaha Recording Custom ze 100% březového dřeva, sestávající ze sedmi vrstev u bass drum a šesti vrstev u tomů.
Plus:
lakovaný „pianový“ design
YESS systém uchycení pro větší rezonanci
možnost individuální kombinace různých průměrů a délek bass drum a tomů, (viz drum cofigurátor)
melodický, vyvážený zvuk tom-tomů
Mínus:
tradiční systém ladicích šroubů by mohl být vylepšen o modernější memory (paměťový) způsob uchycení pro větší stabilitu naladění
napsat sem vyšší cena by mi přišlo jako klišé, protože tyto profesionální bubny nejsou pro spodních devět set devadesát tisíc, a nic jiného mě nenapadá
Ve stejné době, kdy jsem dostal tyto bubny na test, svěřil jsem se kamarádovi motorkáři, že si chci letos koupit motorku. „No konečně, přijeď se pak ukázat,“ kývl uznale a poplácal mě po rameni. Když se tak stalo, chytal se za hlavu a s vytřeštěným zrakem mu hlas přecházel do fistule: „Ty vole, cos to koupil?! To není motorka, ale chopper. A ještě k tomu rejže!“
Vysvětlení pro stejné motoanalfabety jako jsem já: Chopper = jednostopé vozidlo, co téměř nejede a jen se plouží. Rejže = vyrobeno v Japonsku. Jen dodám, že se jedná o chopper Yamaha Virago XV 535 s logem tří ladiček ve znaku jako u testovaných bubnů. Letošní léto si tedy užívám „rejži“ hned nadvakrát. Na jedné jezdím a na druhou hraji. Musím říct, že obojí chutná skvěle.