9/2021

Editorial

  • Už jste si někdy sahali na nos poslepu ve stoji na jedné noze? Můžete zkusit! Moc jistoty v tom není, že ano? Pokud jde o zrak, tak je nám jasné, že co nevidíme, nelze dost dobře najít. Zkuste trefit na návštěvě v noci bez úplňku na záchod bez rozsvícení. Odřenina na holeni a boule na čele vám ráno, až přijdou k sobě, řeknou své. Asi si říkáte, kam tím v Muzikusu mířím? Nebudu to natahovat, ke zvuku. U něj totiž ani nemusíte mít ucpané uši, a přesto si nemůžete býti jisti, že se „do nosu trefíte“. Určitě mnoho z vás usedá ve svém kutlochu, pokojíčku… ke svému home recordingovému studiíčku s nadějí, že natočí tu nejlepší pecku, se kterou se prosadí ve světě šoubyznysu. Otvíráte doslova „tuny“ plug-inů, které jste různě postahovali, v nadějí, že právě ony udělají ten „cool“ zvuk, který si pro svoji nahrávce vysníváte: V ždyť nový klip (sem si dosaďte svého oblíbence od XY) zní tak jednoduše, a přitom skvěle. A pak sedíte a kroutíte a kroutíte knoflíky… Pořád to není ono. Čím to asi bude? Asi vám nemusím říkat, cesta zvuku k vašemu uchu se se označuje jako zvukový řetězec. A nejdůležitějším článkem, dle mého, je akustika. Kvalita plug-inů, DAW, zvukových karet, koneckonců i mikrofonů a dalších článků je dnes natolik slušná, že svoji práci vykonají dobře. Ale akustika místnosti, kde posloucháte, spolu s monitory vás právě může „oslepit“. Každý hudební nástroj vaší míchačky má svoje důležité frekvenční pásmo, a když vám místnost nebo monitory začnou na tomto pásmu „lhát“, tak se vám může podařit nástroj úplně utopit nebo moc vytáhnout. Když budete pouštět nahrávku kolegům, přítelkyni… v očekávání bezbřehé pochvaly na jiných bednách nebo sluchátkách, a vysloužíte si jen „jojo, je to dobrý…“, buďte si jisti, že vaši hudební myšlenku vám pohřbil zvuk. Když se pak ponoříte do tajů nahrávání, zjistíte, že každý článek zvukového řetězce v čele s akustikou je vědní obor sám pro sebe. A tušíte, že ani to nemusí stačit, že nejvíce rozhodují zkušenosti a hodiny prosezené za mixážním pultem. Nedávno jsem vedl debatu se svým kamarádem. Tahal jsem jeden článek řetězce za druhým: nástroj, mikrofon, akustika, zvuková karta, latence v počítači, DAW, parametrické korekce, kompresor, send, return, bus, sampler, MIDI, …, automatizace, mix, enhancer, mastering… Kdybych se u každého článku zastavil s vyčerpávajícím výkladem, tak teď úvodník nepíši, ale jsme někde u latence. Možná ani to ne. A tak jediné, co mne v takové situaci napadá, je, jdi k nám na casopismuzikus.cz a zadej do hledání to, co právě řešíš. Zjistil jsem, že se mi ještě nestalo, že bych pak ve výsledcích nenašel článek, který by mne neposunul dále. Přeženu to, ale asi jsme za těch třicet let psali úplně o všem, a určitě ne jedenkrát. A vy máte na vybranou: buď se při produkci své hudby na tuto dlouhou cestu s námi vydat, nebo si někoho najmout. Ale asi se vám bude těžko hledat někdo, kdo se vyzná a neudělá vám díru do kapsy. A navíc bez záruky. Hudba je přeci vaše a zvuk…

Články v tomto čísle