Korg Nautilus - hudební pracovní stanice
Na podzim loňského roku představil Korg svou novou sérii music workstationu s názvem Nautilus. Co nového nám tato série přináší, se vám pokusím poodhalit v dnešním testu.
Modely Nautilu
Korg nabízí tři modely v provedení 61, 73, 88 kláves standardní velikosti. Designově podobné si jsou modely s 61 a 73 klávesami. Prostřední
model (73) zachovává korgovskou filozofii v uspořádání oktáv (šest oktáv od C po C). Oba modely disponují polovyváženou klaviaturou s rychlostní citlivostí úhozu. Model s 88 klávesami nabízí klasicky vyváženou klaviaturu RH3 (real weighted hammer action 3). Liší se i designově. Má jinak řešené šasi s dřevěnými bočnicemi, což lehce evokuje osmdesátá léta. Je velká škoda, že žádný z modelů nepodporuje tlakovou citlivost (after touch).
Téměř všechny ovládací prvky Nautilu jsou na předním panelu. Jsou přehledně a logicky uspořádány do několika skupin. Pouze tlačítko zapínání a vypínání nástroje je umístěno na zadním panelu. Zde najdete i všechny vstupy a výstupy nástroje.
Střední části předního panelu vévodí dotykový displej. Překvapilo mne, že je menší než u jeho předchůdce (viz technické parametry). Očekával bych, že nový model nabídne uživateli přinejmenším displej stejný či větší. Bohužel opak je pravda. Tolik můj první pohled na Nautilus.
Zvukové generátory nástroje
Nástroj má celkem devět zvukových generátorů. Rozdělíme si je do několika skupin. První skupinou jsou klávesové zvuky SGX-2 (akustické piano), EP-1 MDS (elektrické piano), CX-3 (tonewheel varhany). Druhou virtuální analogové syntezátory AL-1, MS-20EX a PolysixEX. Poslední dva nabízejí component modeling technology. Další skupiny nabízejí po jednom zvukovém generátoru: Syntezátor PCM s pokročilými funkcemi HD-1, Syntezátor s fyzickým modelingem strunných nástrojů STR-1 a VPM/FM a syntezátor s pokročilými funkcemi MOD-7.
Možná jste našli mezi syntezátory některé z korgovských legend. Ano, je tomu skutečně tak. Klávesoví výrobci se pyšní svými legendami, za jejichž originály se dnes platí zlatem. Výjimkou není ani Korg. Ten ve své hudební pracovní stanici má hned tři. Semimodulární monofonní analogový sytezátor MS-20 (1978), elektronický klon simulující zvuk elektromechanických Hammondových varhan a reproduktoru Leslie CX-3 (1980) a šestihlasý programovatelný polyfonní analogový syntezátor Polysix (1981). Samozřejmě vše je ve vylepšené virtuální variantě.
Vše je nově zpracováno. Pravda je, že zde něco přibylo (např. funkce arpeggiatoru a bicí stopy) i ubylo (např. Karma). U každého zvukového generátoru lze měnit a upravovat spoustu parametrů. K dispozici je celkem sedm otočných potenciometrů s možností vycvaknutí a zacvaknutí. Šest jich slouží pro ovládání nástroje v reálném čase. Sedmý nabízí zajímavou novinku s názvem Dynamics. Ta slouží pro nastavení jemného výrazu u vybrané zvukové barvy.
Zvuková banka nástroje má tři charakteristické skupiny: unikátní zvukové barvy, současné zvukové barvy a standardní zvukové barvy. Ukrývají se v Programs, Combinations a Drum Kits. To je již korgovská klasika. Je zde skutečně vše, nač si jen vzpomenete. Zvukové barvy a jejich kombinace mají široký záběr použití. Od současné taneční scény přes rock, pop až po scénickou hudbu. Zvukové barvy znějí absolutně realisticky a nechybí jim ani ty nejdrobnější zvukové nuance. V tom vždy byla a je korgovská síla. Většina zvuků byla převzata z Kronosu, ale jsou zde i zvuky nové generace.
Rozebírat jednotlivé moduly, jejich možnosti a nastavení nebudu. Vydalo by to na několik článků. Zajímají-li vás detaily, doporučuji nahlédnout do uživatelské příručky nebo si pustit videomanuál na firemních stránkách.
V jednoduchosti je krása aneb pracovní režimy
Zmáčknete-li tlačítko režimu (Mode), zobrazí se na displeji sedm pracovních režimů. Set List, Program, Combination, Sequencer, Sampling, Global a Media. Krátce si je představme.
Set List organizuje libovolné zvukové barvy Nautilu. Je úplně jedno, jsou-li to programy, kombinace či songy. Tuto funkci oceníte hlavně při živých vystoupeních, kdy budete mít svoje nastavení okamžitě po ruce. K dispozici je 128 Set Listů. Každý z nich má 128 slotů. Zvolit lze také počty zobrazených slotů (16/8/4). Tento režim má skvělou vychytávku. Jmenuje se smooth sound transitions (SST). Ta umožňuje přirozeně a plynule navazovat zvukové barvy i s efekty. Například doznívání pro každou zvukovou barvu jinak. Jedna může doznívat pomalu a druhá rychle. SST je aktivní ve všech režimech.
Program ukrývá všechny zvukové barvy Nautilu. K dispozici je jich z výroby 2560. Režim umožňuje volbu a hru s jednotlivými zvukovými barvami, bohatou detailní editaci, tvorbu bicích programů, používání arpeggiatoru, samplování či přesamplování. Zvukové barvy jsou uspořádány v osmnácti skupinách (Piano, Keyboard, Organ, Strings, Brass atd.). V rámci přehlednosti lze zvolit režim zobrazení. K dispozici jsou: All, Single, Layer a User. Každá stránka nabízí dvanáct zvukových barev. Každá skupina má několik stránek. Dle zvolené zvukové barvy budou k dispozici také specifické parametry pro jejich nastavení. Využít můžete i rychlé volby pro nastavení Quick Layer / Split.
Combination nabízí sady až šestnácti programů, které mohou hrát současně. Díky tomu vytvoříte komplexnější kombinace zvukových barev dle své představy a potřeby. Z výroby je předprogramováno 256 kombinací. Celkem jich můžete mít až 1792. Organizovány jsou ve čtrnácti bankách po 128 kombinacích. Nautilus lze využít i jako 16stopý multitimbrální zvukový generátor. Samozřejmostí je podrobná editace. Nastavit můžete například nezávislost hlasitosti, panoramu, syntézu, ekvalizaci, kombinace efektů a další parametry. Přidat můžete některý z dvanáct inzertních efektů, dva efekty master a dva efekty total. Ani zde nechybí arpeggiator, samplování i přesamplování.
Režim Sequencer umožňuje nahrávat, přehrávat a editovat MIDI i audio stopy. Nahrávat můžete až 16 MIDI stop a 16 audio stop současně. Samozřejmostí je bohatá editace stop. Například hlasitost, panorama, ekvalizace, dynamické zónování, nastavení efektů a další. Pro míchání audio stop můžete použít automatizaci. Není zapomenuto ani na import souborů ve formátu wav. Můžete také nahrávat patterny, které lze individuálně přiřadit k jednotlivým klávesám (RPPR - realtime pattern play / recording). Možností je skutečně hodně.
Režim Sampling umí nahrávat a editovat vlastní samply a multisamply. Samplovat můžete externí audio zdroj. V rámci editace lze nastavit například body smyčky, ořezávat je nebo dělat časové ořezy. K dispozici je velká interní RAM paměť RAM. Jediný multisampl může mít až šest hodin samplovací doby. Načítat můžete i obří multisamply přes uživatelské banky samplů či virtuální paměť. Nástroj rozumí samplům ve formátu Akai, SoudFont 2.0, aiff a wav.
Režim Global umožňuje provést kompletní nastavení Nautilu. Dále můžete editovat sekvence ve formátu wav a bicí sady, spravovat veškeré načtené samply, vytvářet uživatelské ladění, tvořit patterny pro arpeggia nebo zadávat funkci přiřaditelným pedálům. A takto bychom mohli dále pokračovat.
Media režim umožňuje ukládání, načítání a další spravování všech dat na interním úložišti (2,5” SSD disk, 60 GB) nebo externím disku. Podporovány jsou externí CR-R/RW, DVD, flash disky, připojující se přes USB 2.0. Formát je MS-Dos FAT-16 (až 4 GB) a FAT32 (až 2 TB). Ukládat můžete programy, kombinace, songy, kompletní nastavení nástroje a další. Standardní MIDI soubory (SMF) jsou samozřejmostí. Nebylo zapomenuto ani na ukládání a načítání dat MIDI System Exlusive.
To byl pouze malý výčet nejdůležitějších možností jednotlivých pracovních režimů. Z toho mi jasně vychází, že Nautilus nebude rozhodně žádné ořezávátko.
Pár postřehů z praxe
Nautilus má minimum ovládacích prvků. Ty jsou uspořádány po pravé a levé straně displeje a také vedle klaviatury na předním panelu. Centrem ovládání je grafický dotykový displej. Ovládání přes něj je výborně provázáno se všemi tlačítky a ovladači v rámci operačního systému nástroje. Ten je updatovatelný (poslední verze 1.1.1. je z 12. 7. 2021). Díky tomuto promyšlenému ovládání lze lehce nastavit spoustu parametrů nástroje. Přepínat můžete například různé stránky, volit hodnoty parametrů, zadávat text, propojit virtuální kabely syntezátoru a další. Rozhodně je co nastavovat.
Nautilus by si zasloužil větší dotykový displej. Dovedl bych si představit velikost devět až deset palců. Rozhodně by to prospělo komfortu dotykového ovládání. Lépe by se totiž ovládaly titěrné parametry nástroje, a navíc by si tím člověk nemusel kazit zrak.
Moc se mi líbilo spojení arpeggiator, bicí stopa a krokový sekvencer. Díky němu se dal velmi rychle vymyslet a naprogramovat pattern pro jakýkoliv hudební styl, který obsahoval bicí, basu a rytmizovaný akord. Nebylo zapomenuto ani na variace, které se daly v reálném čase přepínat.
Výborně je vyřešený také MIDI/audio sekvencer s efekty. Nabízí 16 MIDI a 16 audio stop s master stopami. Práce s ním je skutečně jednoduchá. Zvolíte režim sekvenceru, novou skladbu a na stránce „nabídka skladby“ zvolíte, jak chcete skladbu nahrávat. a vše můžete začít. Kompletní ovládání a nastavení sekvenceru je přehledné a provádí se přes dotykový displej. Nabídka stránek s parametry je bohatá a nastavíte zde skutečně vše potřebné, bez nutnosti připojit počítač. Hlavní funkce sekvenceru lze ovládat i kombinací tlačítek. Například Exit+A je start/stop, Exit+B je nahrávání, Exit+F je pauza atd. Do paměti nástroje uložíte až dvě stovky skladeb. Další stovky až tisíce na interní či externí disk. Takto komfortní a rychle ovladatelný audio/MIDI sekvencer se hned tak nevidí. Zvyknete si na něj velmi rychle.
Nový model sází na zvukovou kvalitu, která je díky možnostem jednotlivých generátorů a efektových procesorů neoddiskutovatelná. Přes polovinu zvukových barev je stejných jako na Kronosu. Zbývající jsou zcela nově zpracovan=. Některé jsou skutečně unikátní. Zřejmě vznikly různým experimentováním při studiovém samplování. Řekl bych, že zvuková stránka s možnostmi nastavení bude největší zbraní Nautilu.
Korgovské technologie používané u workstationů. Technologie REMS (resonant structure and electronic circuit modeling system) slouží pro digitální simulaci mnoha faktorů, které vytvářejí a ovlivňují danou zvukovou barvu. Technologie je použita u zvukových barev akustických, elektrických nebo elektronických hudebních nástrojů. Například u rezonance těla nástroje, speaker kabinetu, zvukového pole, ve kterém nástroj zn,í nebo jako elektronická a akustická odezva mikrofonů a reproboxů. Ve výčtu bychom mohli dále pokračovat. Technologie MDS (multi-dimensial synthesis) umožňuje odstranit přechody mezi rychlostně přepínanými vzorky a také nepřirozené chování smyčkovaných samplů. Technologie SST (smooth sound transitions) umí přirozené a plynulé navazování zvukových barev s efekty. Tuto funkci oceníte hlavně při živém hraní. Technologie CMT (component modeling technology) dovede digitalizovat komponenty původních hardwarových syntezátorů. Využívá tuto rekonstrukci hardwarových obvodů pro emulaci všech, i těch nejdrobnějších, nuancí původních nástrojů. Loga těchto technologií najdete i na Nautilu.
Softwarový balíček
K Nautilu je dodáván také korgovský softwarový balíček. Po zaregistrování kódu z karty si jej můžete stáhnout z https://www.korg-license-center.com. Je to už taková klasika. Pro iZařízení je k dispozici Korg Gadget 2 a Korg Modele. Pro Windows a macOS zde najdete Korg Collection M1 Le, Korg Gadget 2 Le pro Mac a dalších sedm aplikací třetích stran. Balíček nebudu dále rozpitvávat. Popsal jsem ho v předešlých testech. Například u keytaru Korg RK-100S 2.
Závěr
Korgovský music workstation Nautilus je přímým pokračovatelem modelové řady Kronos. Pokud se podíváte na jeho koncepci, zjistíte, že vývojový tým vycházel právě z něj. Dalo by se tedy spekulovat, jde-li o jeho nástupce, nebo pouze nějaký mezityp, než přijde nová vlajková loď. Ale to nám jistě ukáže čas.
Nautilus nabídne uživateli velmi kvalitní zvuk, srovnatelný s Kronem. Jednoduše vymyšlené ovládání nástroje, které kombinuje minimum ovládacích prvků s dotykovým displejem. Zapomenout nesmíme ani na zajímavé možnosti, které byly oproti jeho předchůdci poupraveny, vylepšeny či změněny. Pokud k tomu přičteme zajímavou cenu modelů a větší podporu do budoucna, bude Nautilus jistě zajímavým řešením pro klávesisty.
Nautilus lze využít mnoha způsoby. Například jako mozek vaší pódiové sestavy. Večer v hotelu (nebo kdekoliv) jako 16stopé nahrávací audio/MIDI studio bez nutnosti připojení k počítači nebo jako multitimbrální zvukový modul. Takto bychom mohli pokračovat.
Pokud tedy hledáte takovýto nástroj, neměl by Nautilus proplout jen tak kolem vás a zmizet někde v hlubinách workstationového moře.
Info:
Korg Nautilus je novinkou mezi hudebními pracovními stanicemi. Je nabízen ve třech modelových provedeních. Ceny jsou následovné. Model 61 kláves - 51 999 Kč, 73 kláves - 60 990 Kč a 88 kláves - 70 990 Kč.
Plus:
jednoduché a intuitivní ovládání
nově zpracované zvukové moduly
16 stopý MIDI/Audio sekvencer
zvuková kvalita srovnatelná s Kronem
propracované možnosti jednotlivých režimů
poměr výkon/cena
Mínus:
malý displej
absence atrertouch
Technická specifikace
displej | 7” Color TFT, WVGA s rozlišením 800 x 480 bodů s možností nastavení kontrastu |
polyfonie | 40 až 200 hlasů dle užití zvukového generátoru s efekty |
efektové procesory | 12 inzertních efektů; 2 efekty master, 1 efekt total (všechny efekty jsou stereo v In i Out); celkem je k dispozici 197 různých typů efektů přehledně rozdělených v 10 kategoriích (viz manuál k nástroji) |
vstupy & výstupy | konektor AC Power; port USB A & B; MIDI – In/Out/Thru; pedály – damper, swith; analogové audio vstupy (Input 1 & 2) 2x mono jack 6,3 mm symetrický – linka/mikrofon; analogové audio výstupy 6x mono jack 6,3 mm symetrický (Output 1–4, R, L/Mono, výstupy odpovídají úrovni (+4 dBu); sluchátkový výstup stereo jack 6,3 mm |
obsah balení | Nautilus, napájecí kabel, rychlý návod k obsluze a karta s kódem pro stažení softwarového balíčku. |
volitelné příslušenství | pedály Korg – DS–1H half-damper; spínač PS–1, PS–3; pedál hlasitosti a výrazu XVP–20, EXP–2, |
rozměry | 61 – 1062 x 386 x 116 mm (šířka, hloubka, výška)
73 – 1227 x 386 x 116 mm (šířka, hloubka, výška) 88 – 1437 x 387 x 139 mm (šířka, hloubka, výška) |
váha | 61 – 13 kg
73 – 14,6 kg 88 – 23,1 kg |
https://www.korg.com/us/products/synthesizers/nautilus/index.php