Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Příprava na mastering (export)

Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Příprava na mastering (export)
Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Příprava na mastering (export)

Posledním krokem při úpravě nahrávek je mastering. Jak připravit hotový mix pro mastering?

 

1. Ujistěte se, že je mix ten nejlepší možný.

Mastering nedokáže ze špatného mixu udělat dobrou nahrávku. Smyslem masteringu je z dobré nahrávky udělat skvělou. Čím lepší mix k masteringu dodáme, tím lepší bude výsledek.

 

2. Zkontrolujte, zda je mix čistý technicky.

Zda v něm nejsou lupance, šumy a jiné nečistoty. Obzvláště věnujte pozornost vokálním stopám. Ty jsou zpravidla největším zdrojem těchto nečistot. Poslechněte si je před finálním exportem odděleně od mixu. Mastering všechny tyto skryté detaily vytahuje kvůli zesílení celé nahrávky. V masteringu se dá ledacos odstranit, ale mnohem snazší a pro zvuk méně drastické je ohlídat tyto věci v mixu.

 

3. Zanechte dostatek headroomu.

Velmi důležité je, aby mix při exportu nebyl příliš hlasitý. Pokud je intenzita v master výstupu příliš blízko stropu 0 dBFS, není v masteringu příliš prostoru pro zesílení celé nahrávky. Nebojte se hlasitost snížit tak, aby měl mix pro mastering alespoň 10 dB dynamického rozmezí.

 

4. Vypněte vše, co stojí mixu v cestě.

Pokud máte v master výstupu procesy pro měření signálu, vypněte je. Stejně tak, pokud používáte v master výstupu limitér pro kontrolu, jak bude mix znít po zesílení, nezapomeňte ho vypnout.

 

5. Mějte pro export dostatečné odsazení.

Export nastavte tak, aby bylo před začátkem písně trochu místa navíc. Stejně tak dejte více místa za koncem písně. Často nám po přehrání doznívají efekty, které ale ve wawech nevidíme. Export nastavený na přesnou délku wawu by toto doznívání do exportu nezahrnul.

 

6. Rozlišení.

Mix se snažíme dodat v nejlepším možném rozlišení. Proto bez ohledu na rozlišení, ve kterém jsme natáčeli, použijeme alespoň 24bitové rozlišení. Pokud to náš systém umožňuje, nastavíme export na 32bitové rozlišení. Samplovací frekvenci zpravidla necháváme stejnou, v jaké jsme projekt natočili.

 

7. Exportujte různé verze najednou.

Není od věci myslet dopředu na to, že budeme v budoucnu potřebovat i jiné verze mixu než tu základní. Např. můžeme vyexportovat instrumentální verze bez zpěvu. Různé kombinace mixu, které se zpětně mohou hodit. Není to již tolik práce navíc, pokud se masteruje více verzí mixu najednou, rozhodně méně, než kdybyste se k nim měli později vracet. To může být někdy problém a stojí to mnohem více času a práce.

 

8. Zkontrolujte vyexportované tracky

Dříve než odešleme tracky na mastering, ještě jednou je zkontrolujte poslechem. Je pravidlem, že ve větším počtu exportů uděláme nějakou chybu. Je to sice zdlouhavá práce, ale obzvláště pokud odesíláme tracky na mastering jinam, je dobré mít jistotu, že je vše v pořádku. Zpětné opravy chyb jsou zdlouhavé a mohou být i drahé.

Psáno pro časopis Muzikus