Rockové klávesy - Donald Airey
Greetings, readers and welcome to another edition of Rock Keyboards. This month and next month we will be looking at brilliant rock keyboardist, Don Airey. Airey is an English keyboardist who played in many London bands in the 1970s. He has played with Deep Purple since 2002 and has played with many well-known artists like Ozzy Osbourne, Judas Priest, and Black Sabbath just to name a few. Airey was introduced to music by his father and studied classical music at the University of Nottingham and the Royal Northern College of Music. Don has great knowledge of classical music and is well versed in jazz, funk, rock and blues styles. Because of his versatility, Airey played all different kinds of keyboards and styles. He could also conduct and arrange orchestral music for larger ensembles.
From Fusion in London to Ozzy
In 1971 Airey moved to London to become a member of the band Hammer. During this time Don worked as a session musician with many artists and with Andrew Lloyd Webber on his Variations album. A big break come in the late 70s when Don joined Ritchie Blackmore's Rainbow playing on two huge albums, Down to Earth and Difficult to the Core. Even bigger success came when Airey joined Ozzy Osbourne's group playing on their biggest albums, Bark at the Moon and Blizzard of Ozz.
Don Airey’s gear and Efx
Don’s cornerstone axe is a Hammond A100 which is unusual because most rock artists use a Hammond B3 or C3. Don, in interviews, has said he prefers the purer tone of the model over it's more popular brothers. He uses Leslie 122 speakers and Hughes and Kettner amps for sound reinforcement. For his other keyboard sounds Airey uses a Kurzweil PC3K8 for piano and keyboard sounds and a Moog Voyager for analog keyboard sounds. Airey also uses a lot of efx; a Roland Phantom, Neunaber Seraphim Shimmer, TC Hall of Fame Reverb, and a TC Flashback Delay
This is just a little bit of Don Airey’s history and gear. Next month we will look at Airey’s style and approach to keyboards
Rockové klávesy
Slovníček frází a hudebního žargonu
Klávesačky a klávesáci, milé čtenářky a milí čtenáři, do dnešního zářijového vydání, které je prvním dílem o klávesistovi Donaldu Aireym, jsem vybral následujících sedm výrazů. Doufám, že jste si krásně užili léto a přeji vám zajímavé čtení.
Brilliant: Jak už jsme v angličtině zvyklí, toto slovíčko existuje ve stejném tvaru jako přídavné i podstatné jméno. Briliant s jedním „l“ známe i z češtiny, jde o zvláštním způsobem vybroušený vzácný kámen, většinou diamant. Zajímavé je, že zatímco výrazem diamant označujeme samotný materiál, výraz briliant již označuje tvar, opracování surového diamantu. Jde o takzvaný briliantový brus. Anglické přídavné jméno „brilliant“ znamená znamenitý nebo výborný.
Versed: Zatímco slovo „verse“ znamená sloka, slovíčkem „versed“ označujeme někoho, kdo je v něčem zkušený.
Ensembles: „Ensemble“ známe z legendární krabičky Boss CE-5, tedy Chorus Ensemble. Znají ho, myslím, nejen kytaristi. Krabička produkuje bohatý barevný chorusový zvuk, který může připomínat vícehlasé těleso, tedy sbor, orchestr.
Huge: Je prostě obrovský, v článku označuje přeneseně velmi významná a úspěšná alba kapely Rainbow Ritchieho Blackmorea.
Cornerstone: Doslovně přeloženo jde o nárožní kámen, ale jeden z možných překladů je základní kámen. V článku tak autor píše, že základem Donaldova zvuku jsou varhany Hammond A100.
Reinforcement: Je zesílení, nejen zvuku, ve stavebnictví tak třeba označujeme výztuž v betonu. V článku autor píše, že Donald používá pro zesílení zvuku aparát Hughes and Kettner.
Efx: Je zkratka označující efekty.