2/2021

Editorial

  • Věřili byste tomu? Zkuste, aniž se někam podíváte, říct,kolik let už vychází Muzikus. Jestli jste tipovali okolo třiceti let, tak jstese trefili. Ano, za pár měsíců, přesněji v květnu, to bude třicet let, co začal vycházet Muzikus. Ze své zkušenosti bych řekl,že skutečná průměrná délka trvání jedné generace se z dvaceti let dnes prodloužila na třicet let. Ale speciálně u muzikantů se generace střídají rychleji, odhaduju to tak na pět let. A tak se dá s použitím prostého dělení téměř bez nadsázky říci, že Muzikus provází již šestou generaci muzikantů. Na jednu stranu je úžasné, kam se za tu dobu hudební nástroje a technologie dostaly, a stejně fascinující je, že elektrické kytary jsou pořád placaté, klávesy mají pořád černé a bílé klapky, bubeníci hikorové paličky a lampáče pořád stojí ve staccích na pódiích. Ale abych nepropadl patosu a sentimentu, tak se radši podíváme do ještě hlubší historie. Nedávno mě na „těch internetech“, kde taky jinde, zaujala fotografie, která, jak můžete vidět, připomíná spíše rozvodnu v malé elektrárně.

    Vrátíme se o 66 let. No bylo by hezké se projet po Route 66,ta je ale daleko starší. Píše se rok 1955 a ve studiu Abbey Road společnost EMI začíná experimentovat s rozdělením zvuku do jednotlivých kanálů k dosažení lepšího prostorového vyvážení mezi nástroji, než umožňovalo rozmístění mikrofonů (dnes je to již bráno jako samozřejmost, se stereem přišla také potřeba nahrávat do jednotlivých stop). A bylo jasné, že bez nové techniky to nepůjde. Len Page, technik studia Abbey Road, sestavil tým s názvem REDD (Record Engineering Developement Department), který dostal za úkol na vývoji této techniky pracovat. A tak není divu, že po početných experimentech spatřila světlo světa první nahrávací konsole, REDD.17, vizionářská konstrukce používaná u mixů dodnes.

    Pult se skládal z pěti modulů, dal se rozmontovat a rychle sestavit jinde a byl, jak jinak, samozřejmě lampový, měl osm kanálů, dvoupásmové korekce a předzesilovače byly od firmy Siemens V72s. To „s“ znamená, že jde o speciální studiovou verzi. REDD.17 můžete slyšet na většině nahrávek The Beatles a také na prvních dvou albech Pink Floyd. I když je označován za první „mixák“ na světě, tak ani za velkou ouží nezaháleli a takřka souběžně a nezávisle pracovali na vícestopém nahrávání Tom Dowd a Les Paul. Ale o tom zase někdy příště. Užijte si poučné, ale i zábavné čtení s únorovým Muzikusem.

    Vladimír Švanda

    foto: Josephenus P. Riley (Wikimedia Commons)

Články v tomto čísle