Základy mixu v domácím nahrávacím studiu - Prostor (reverb)

Definice prostoru vrací do nahrávky přirozený dozvuk, ale i zjevný efekt pro specifickou náladu.
Definice prostoru vrací do nahrávky přirozený dozvuk, ale i zjevný efekt pro specifickou náladu.

Při mixu téměř vždy sáhneme po plug-inu, kterým dodáme mixu prostorovost. Obecně těmto efektům říkáme reverby. V domácím studiu často volíme taktiku nahrávání zblízka. Proto je navrácení informace o prostoru zpět důležitá.

Reverb si také můžeme představit jako formu předo-zadní panoramy. Některé informace necháváme k posluchači blíže a některé více vzadu.

 

Reverby používáme ze dvou důvodů. Jako simulace prostoru, které zblízka nahraný zvuk neobsahuje. Nebo je dozvuk použitý jako zjevný efekt pro definici specifické nálady.

V praxi se setkáme s ustálenými pojmy pro základní typy dozvuku: room, chamber, plate a hall.

 

Room

Pod tímto reverbem si můžeme představit dozvuk běžné obyvatelné místnosti. Jde o krátký, v nahrávce často „neslyšný“ dozvuk, jehož přítomnost si uvědomíme v okamžiku, kdy ho vypneme. Je to, ale důležitý typ reverbu, protože je to možnost jak stopy přirozeně „prolepit“ jedním typem prostoru tak, aby to nepůsobilo rušivě.

 

Chamber

Chamber - komora - je typ dozvuku, který napodobuje menší a středně velké místnosti s vysokou odrazivostí stěn. Taková místnost se chová tak, že dozvuk je díky mnoha vracejícím se odrazům hutný, sytý a obsahuje hodně vysokých frekvencí. Reverb typu chamber má mnoho barev a texturu. Používáme je nástrojích, kterým chceme dodat energii a větší zemitost v mixu.

 

Plate

Jedná se tedy o vřelý a prokreslený typ dozvuku na principu chvějící se kovové desky. Plate se dá použít na velmi širokém spektru stop, od vokálů po celé bubny, a pomůže projasnit, ale zároveň zhutnit daný track. Tento typ se dobře pojí s přirozeným ambientem z mikrofonů.

 

Hall

Pokud si představíme velký sál, divadlo nebo kostel, mají tyto prostory jedno společné. Jsou stavěny tak, aby dozvuk v těchto prostorách působil monumentálně. Takový typ dozvuku můžeme chtít i v nahrávce.

 

Správný timing

Reverb je ze své podstaty efekt, který protahuje přítomnost zvuku v mixu. Pod celým mixem „roluje“ další informace, která může mix zamazávat. Pokud máme delší dozvuk, měli bychom dávat pozor, zda jeho doznívání končí před nástupem následující vokální fráze. Upravte délku doznívání dozvuku na základě tempa.

 

Pre-delay

Tento parametr říká reverbu, za jak dlouhou dobu má samotný dozvuk začít. Je to v podstatě obdoba parametru attack u kompresoru. Pokud tento parametr nastavíme na delší čas reakce, nastupující fráze je srozumitelnější.

 

Filtr pro reverb

Často upravujeme frekvence, které z reverbu vycházejí. Můžeme použít tzv. reverb Abbey Road tritrick. Pomocí filtru nebo ekvalizéru odřízneme vše od 600 Hz níže a od 10 kHz výše. Tak se do mixu vrací pouze středové frekvence a mix je přehlednější.

Psáno pro časopis Muzikus