3/2003

Editorial

  • Načervenalý až růžový formulář a jednatřicátý březen do půlnoci. Neříká vám to něco? Myslím, že pro většinu muzikantů je to veliká noční můra. Už alespoň tušíte, kam mířím? Ano, ano, je řeč o daňovém přiznání. I když nejsme

    věstník Ministerstva financí, tak na vás každý rok myslíme. Letos se dokonce Petr Pištora přihlásil sám, protože už si jednoduše zvykl, že každý rok musí vytvořit imaginárního muzikanta a už v lednu a v únoru za něj vyplnit daňové přiznání

    s vysvětlivkami, abyste měli z čeho opisovat. V minulém čísle jste mohli nalézt první část a teď vám předkládáme druhou a poslední. Poslední, protože v dubnovém čísle by vám to bylo na dvě věci.

    Množí se případy vykrádání zkušeben. Vždy, když se o

    tom dozvím, tak mne mohou vzít všichni čerti. Jako by patřičný "establishment" zjistil, kolik peněz v tom muzikanti mají a jaká je to pro ně rána. Dávejte si na svoje vybavení pozor. Nikdy si nenechávejte kytary v autě. Auto si pořídíte nové nebo vám ho

    pojišťovna vytopí, ale Stratocaster z roku 57, myslím si, už nikdy neseženete. Nejhorší je, že ani u pojišťoven moc nepochodíte, protože podmínky, jaké nabízejí, nejsou zrovna nejrůžovější. A nebojte se mi napsat, když budu moct, pomůžu vám. Buďte

    pozorní, jednou pomůžete někomu jinému a ani se nenadějete a může zase někdo jiný pomoci vám.

    Ve workshopu Tvorba moderního jazzu bude po šesti dílech Ondřej Štveráček pokračovat analýzou saxofonových sól špičkových muzikantů. Chtěl bych

    upozornit i hráče, kteří vládnou jinými sólovými nástroji, aby tuto stránku nepřeskakovali. Každý nástroj může po čase upadnout do zaběhnutých klišé, na jejichž vzniku se nemalou měrou podílí konstrukce nástroje a tím i pojetí hry. Rozdíly mezi kytarou,

    pianem a saxofonem není třeba nijak zdůrazňovat. Nenechte se ukolébat svojí virtuozitou, třeba to není nic jiného než několik zaběhnutých a léta cvičených licků a postupů.

    Co je důležitější rytmus nebo melodie? Marek Šmaus rozhodně přikládá veliký

    význam rytmickému cítění a já musím s ním souhlasit. Jak jste na tom se můžete dozvědět, pokud nepřehlédnete Markův workshop s jednoduchým názvem Rytmus. Jestli zjistíte, že vaše rytmické cítění (i přes veškeré ujišťování, že je to přeci feeling) není

    úplně v pořádku, ve workshopu se dozvíte, jak na tom začít pracovat.

Články v tomto čísle