Schola Ludus po italsku
V dobách Jana Ámose Komenského nemohla názornost jít dále nežli po grafické znázornění. Ve své době neměl mnoho možností, jak svým žákům předvést, co je v životě důležité, a proto zplodil Orbis pictus. Dnes máme k dispozici mnohem více a každý pedagog potvrdí, že komplexní vjem pro více smyslů, zahrnující grafiku i audio, přináší žáku daleko vyšší zisk, jelikož v jeho paměti zůstane lépe usazen větší objem informací. V jednoduchosti je krása, slýcháme často.
GK-340 sice nepatří k těm absolutně nejjednodušším ve smyslu ovládání, ale opravdu netrvá dlouho a jeho obsluhu zvládnete také. Dnešní trend keyboardů jde jednoznačně cestou vstříc uživateli, ve smyslu snahy jej co nejpřirozeněji a nejsnáze naučit alespoň základům vědy hudební, popřípadě jej přivésti až k profesionální dráze např. barového muzikanta. A tento trend ctí i GEM. Pomineme-li nutnost kladívkové mechaniky pro cvičení budoucích klavíristů, pak, pokud zamýšlíte vzdělávat takto sebe či své blízké, GK-340 není špatný start.
Copak umí tak převratného?
Odpovím mazanými slovy našich nejmazanějších politiků dneška - To není dobře položená otázka. Na rozdíl od nich se však tímto nevyhýbám odpovědnosti říci pravdu a nic než pravdu. Takže, sice nic převratného, leč převratně nově podaného a díky neskutečné ceně také přístupného, abych byl úplně přesný. Vždyť koho dnes překvapí 64hlasá polyfonie, 128 GM zvuků či metronom? Rozhodně vás však může překvapit např. propracovanost hudebních stylů, kterých je 96, jelikož každý z nich je vyroben na bázi tří stop a nabízí dvě variace. Nebo na panelu jednoduchý mixpult, kterým si nastavíte hlasitost bicích, basy či obou částí splitované klávesnice a celé to okořeníte několika efekty. K dispozici je i Dual režim (Layer - vrstvení dvou zvuků). Dvoupásmové reproduktory (5 + 5 W) přenášejí hranou muziku velmi dobře. A pokud vám vadí fádní prostředí obýváku či pódia, nacpete do "gékáčka" šest baterií typu "buřt", vyrazíte na pláž či k ohni, přes MIDI si z notebooku v batohu spustíte libovolnou skladbu a můžete začít nosit půllitry! Sedm kilo živé váhy totiž ještě nikomu kýlu nepřivodilo, jak správně tuším.
A co tedy získáte?
Zakoupením GK-340 se sice nedostanete ani do slosování o Rolls-Royce, ani nepoletíte na měsíc na Měsíc, ale získáte jednak disciplinovaného podřízeného, který vždy poslechne a vzápětí přesně provede, co se mu rozkáže (na rozdíl od toho vašeho), dále zodpovědné dítko, které se rádo učí (na rozdíl od toho vašeho), jelikož má k tomu např. šest Performance pamětí, kam si můžete uložit libovolnou kombinaci zvuků a nastavení (zvuky, split, layer, hlasitost, variace, akordy, doprovody, efekty, atd.) a hlavně partnera, který se s vámi nikdy nepohádá. Pitch bend je zde vyřešen netradičně, a to dvěma tlačítky nad sebou, pro posun o tón v odpovídajícím směru, že ano. To se může zarytým synťákovcům a smyčcovým hráčům zdát zcela nepřijatelné, díky zdánlivé nemožnosti ohýbat tón někde na "čtvrt cesty". Do jisté míry je to pravda, jelikož kde kolečko zastavíte, tam stojí, kdežto zde podržení tlačítka znamená posun o celý tón beze zbytku. Tedy nelze provádět fajnovosti sólových čarodějů typu Wakeman nebo Skrzek. A podobně je tomu i s vibrátem, práce s ním vyžaduje určitý cvik. Ale jelikož jde o klouzavý efekt a u syntezátorového sóla beztak o pitch bend většinou jen zavadíte, abyste vyloudili typický krátký skluz, protože o návrat do nuly je postaráno, je toto řešení (pravděpodobně technologicky levnější) vcelku dostačující. Citlivost kláves lze vypnout, podobně jako efekty (reverb a chorus), které jsou v určitém poměru přednastaveny ke každému zvuku přiměřeně (což je mimochodem neobvyklé, ale vhodné řešení). Málem bychom zapomněli na velký, modře podsvícený displej uprostřed panelu, který má vyobrazenu notovou osnovu pro celou klávesnici, rozdělenou na basovou a vyšší část pro případný split, dále klaviaturu samotnou, rozpoznané akordy a samozřejmě informace o aktuálním nastavení veškerých parametrů. Pokud preferujete zvuk piana, máte vyhráno, jelikož na panelu je velké tlačítko ve tvaru křídla, pro spuštění tohoto nejdůležitějšího zvuku, včetně optimálního nastavení efektů. Konektory na zadním panelu - sluchátka, stereo out, damper (sustain) pedál a MIDI In/Thru/Out. Na panelu najdete dále slušně rozsáhlou transpozici ą12 půltónů, oktávovou transpozici ą2 oktávy, panoramatický zvuk, a dokonce možnost hrát bicí nástroje na šest padů! V pravé části panelu najdete také "malej, ale šikovnej" metronom, kde můžete určit, podle jakého beatu se bude hrát, s příznakem na zvolenou dobu. Metronom je zdánlivě neprávem přehlížená věc, ale já bych ho nepodceňoval. Naopak, zaposloucháte-li se pozorně do rytmu dnešních živě hrajících bicistů, zjistíte zajímavé věci! Nedělejte si ostudu a při cvičení se svěřte raději stroji, zvyknete si na správný rytmus a to prospěje všem.
Je vskutku všechno tak perfektní?
Inu, nikdy nic není (tedy ta čeština je fakt děsná) tak, jak to na první pohled vypadá. Například některé zvuky. Obecně lze říci, že nejsou špatné, ale jak asi každý tuší, více než přátelská cena nástroje je něčím vykoupena. Pouze většina z nich je důsledně rovnoměrných a rovnocenných v rámci celé klaviatury. Velmi se mi zamlouvají např. neobvykle znějící elektrická piana, pod kterými si lze představit jak procesovaného Rhodese , tak i něco mezi Wurlitzerem a Clavinetem. Taky Church Organ a Harpsichord jsou povedené. Zato doslova odbytá je např. marimba. Až tak, že v okrajových částech postupně zcela zaniká jedna složka zvuku (od G velkého níže ta spodní), takže už od C malého dolů narůstá vliv horní partie zvuku, která je o kvartu posunuta (to způsobuje charakteristický marimbový zvuk). V horní části klaviatury je od E 3 přidána o oktávu nižší alikvota, což je slyšet. Zkrátka, marimba se tady GEMu nepovedla. Naštěstí jde o natolik exotický nástroj, že z toho bude uplakané jen vskutku nepatrné procento naší populace (nežijeme naštěstí v Nicaragui, kde je národním nástrojem). Violin (housle) a viola zní téměř totožně, podobně velmi pěkné Strings 1 a 2, rozdíl je pouze v pozdějším nástupu a dozvuku po uvolnění klávesy u dvojky. Panova flétna (další typický nástroj Latinské Ameriky - že by je Taliáni neměli rádi?) a Bottle - flaška zní rovněž stejně.
Musíte si držet styl?
Tento trend dnešní mládeže - za každou cenu si udržet svůj styl (namnoze prazvláštní) - nemusíte ctít přes mrtvoly. Naopak, připravených stylů zde máte víc než dost, prakticky každý z vás si určitě vybere, ale nikdo vám nezakáže si s tím aktuálním pohrát k nepoznání, načež jej uložit pro věky příští - to aby tu po vás taky něco pozitivního (možná) zbylo. A cože to je ten Styl? Je to hudební vzor, který reprezentuje určitý typ hudby, jak se po staletí či desetiletí (či jen letí) vyvíjel a vyvíjí. Stejně tak, jak souvisí hudba s tancem, i styly zahrnují nejen latinskoamerické či severoamerické styly taneční (samba, blues, swing a co já vím), leč taky současnost (rock, jazz, country, pop, apod.). Jsou rozděleny do čtyř skupin - Classical, Folk & Country, Golden & Pop a Jazz & Fussion. Automatický doprovodný systém zahrnuje baskytaru a akordové podklady, nejvhodnější k danému stylu. Styl je tvořen pěti stopami pro automatické aranže - bicí, baskytaru, doprovod a horní + dolní části klávesnice. S tím souvisí možnost Splitu klaviatury, kde dělící bod můžete nastavit libovolně. Pro důmyslný automatický doprovod můžete zvolit jeden ze dvou režimů rozpoznávání akordů (Fingered a One Finger). V režimu Fingered musíte držet aspoň tři klávesy v akordu, v režimu One Finger (kolikpak asi?). Jedna stránka na konci manuálu (v češtině) je věnována tabulce pro režim One Finger a dvě strany režimu Fingered. Samozřejmě lze spouštět synchronizovaně, se vstupním i ukončovacím patternem. Pětistopý mixer pak umožní nastavit individuální hlasitosti v doprovodu. Single Touch Play (S. T. Play) je tlačítko, které umožní ve stylu různá nastavení na panelu (zvuk, hlasitost) pro všech pět stop. GK-340 nabízí 96 x 4 = 384 různých nastavení. Sekvencer umožní nejen nahrát a přehrát nahrané, ale třeba také dohrávání do již nahraného partu, v režimu Voice nebo Style!! Aktuální MIDI kanál se nastavuje pouze pro nástroj jako celek, na jeden ze šestnácti. Ladit lze ve známém rozmezí ą50 centů (1/100 půltónu).
Info:
GEM GK-340 je nová samohrajka, která svými vlastnostmi se už dotýká aranžérských keyboardů. Za skutečně pár peněz nabízí věci, jaké má umět a řadu věcí navíc. Cena včetně síťového zdroje, notového pultíku a čekého návodu je 8 990 Kč s DPH!
iplus
propracované styly
dohrávání do sekvenceru
7 kg
Mínus:
nevyváženost některých barev
jeden MIDI kanál pro celý nástroj