Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (2)
V minulém díle jsme se podívali na nastavení oblasti našeho projektu, kterou budeme chtít exportovat. Tu lze vyznačit buď lokátory, nebo lze exportovat celý projekt (ovšem už víme, že to může mít úskalí). Dnes se podíváme na to, zda exportovat v reálném čase nebo mimo něj.
Jistě znáte dlouhosáhlé (skoro až nesmrtelné) diskuze na témata jako Android, nebo iOS; Windows, nebo Mac; Logic, nebo Cubase, nebo Pro Tools; slepice, nebo vejce... Do stejné kategorie diskuzí patří také ta, zda exportovat v reálném čase, nebo mimo něj (offline). Jsou zarytí zastánci exportu v reálném čase a mají pro to naprosto nevyvratitelné důvody (nejčastěji: zní to lépe). A pak jsou ti, kteří exportují mimo reálný čas a mají pro to nevyvratitelný důvod (zní to stejně - dobře - jako při exportu v reálném čase). „Pravdu“ neznám, a ani nevím, jestli při exportu v reálném čase prochází aplikace pro DAW stejným zdrojovým kódem (tedy opravdu to musí znít stejně), a nebo zda se jedná o jiný zdrojový kód pro export v reálném čase a jiný pro export mimo reálný čas (a pak je šance, že by to opravdu mohlo znít jinak). Osobně rozhodně patřím do té druhé skupiny (ve všech uvedených příkladech), podle mě to prostě zní stejně, ať exportuji v reálném čase nebo mimo něj. A navíc má tento způsob exportu skutečně (nesporné) výhody.
Export mimo reálný čas je obvykle rychlejší. Nemusíme tedy čekat celou dobu trvání skladby, než se vyexportuje. U exportu 3,5minutového popového songu to není žádná tragédie. Ale už jste někdy exportovali výsledný mix zvuku k celovečernímu filmu? A ani to nemusí být Titanic nebo nezkrácená verze filmu Amadeus. A argument „ještě jeden závěrečný konkrétní poslech“? Skutečně? Osobně dělám před exportem asi tak milion „opravdu už posledních“ poslechů. A co se stane, když najdeme něco, co chceme změnit? Opravdu export zastavíme? Nemám tu zkušenost. Opravdu poslední poslech předchází exportu.
Export mimo reálný čas navíc projde i v případě, že počítač není dostatečně výkonný na přehrávání v reálném čase. I když už je to dnes spíše vzácnost, může se stále stát, že projekt je prostě tak plný, že počítač nestíhá vše počítat a objeví se výpadky signálu nebo praskání. Pokud bychom takový projekt exportovali v reálném čase, počítač nebude logicky opět stíhat (dokonce ještě hůř než pouze při přehrávání, protože kromě přehrávání musí ukládat nový exportovaný soubor na disk). Praskání se ale v praxi neobjeví, protože inteligentní DAW export zastaví s oznámením, že došlo k výpadkům zvuku, a tedy export nelze dokončit. Výsledkem ale je, že nemůžeme vyexportovat (v reálném čase) svůj projekt vůbec. Zde tedy nutně přichází na řadu právě export mimo řeálný čas. (Samozřejmě si před tím můžeme pomoci freezingem, abychom v reálném čase exportovat mohli, pokud opravdu chceme, ale o tom později.)
Ovšem, export v reálném čase má své opodstatnění (ačkoliv...). A to v případech, kdy ve svém projektu používáme externí hardwarové nástroje (syntezátory) nebo externí hardwarové efektové jednotky. Pro tyto případy je export v reálném čase naopak naprosto nutný a inteligentní DAW nás do exportu mimo reálný čas vůbec nepustí. DAW totiž musí posílat data (buď MIDI v případě externích syntezátorů nebo zvukový signál v případě externích efektových jednotek) ke zpracování ven, a nemůže je tedy všechna zpracovat interně, jako při exportu mimo reálný čas. Proč jsem ale tuto variantu mírně zpochybnil? Osobně pracuji tak, že signál i z těchto externích zařízení si do projektu nahraji jako další audio stopy (samozřejmě v reálném čase). V projektu tak můžu mít stopu (nebo častěji i více), která obsahuje zvuková data z externího hardwarového syntezátoru. To je velmi praktické i pro potřeby zálohy. Stane se, že hardware prodám. Znamenalo by to nemožnost dalšího exportu dané skladby nebo nutnost hledání nového zvuku? A co když byla skladba na daném zvuku postavena? Takto mám zálohu jak zdrojových MIDI dat, tak výsledného zvuku. Stejně tak mám další zvukovou stopu, která obsahuje výsledný zvuk z efektových jednotek (tedy jakýsi FX Return). Takže ve výsledku opět exportuji mimo reálný čas, protože všechny zvukové události už mám přímo v projektu.
A příště pojedeme s exportem dál. Podíváme se na různé typy souborů, které můžeme z našeho DAW exportovat.