Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo

Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo
Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo

Po čisté kytaře pokračujeme kytarou s efekty. A že jich neexistuje málo! Náplní šestého dílu jsou ty, které ovlivňují délku tónu. Reverb a delay. Aranžér se věnuje tomu, jak „krabičky“ účelně využít v rámci kompozice, zvukař, jak je nastavit, aby tvořily s ostatními instrumenty kompaktní celek.

Reverb přidává dozvuk

Aranžér

Struna je na elektrické kytaře snímána snímači. Tak získáme suchý signál. Jestliže jej reprodukujeme v odlišných místnostech, přibere dozvuk, jenž vzniká odrazy signálu od stěn. V místnostech s malou kubaturou, jako je telefonní box nebo koupelna, dozvuk krátký, ve velkých prostorách - v nádražních halách, v kostelech - dozvuk „s pořáááádně“ doznívající koncovkou.

Tip: Který signál je průraznější? Suchý nebo s dozvukem?

 

Suchý tón se vyznačuje tzv. diskrétností, odstupem hlasitých alikvotů od spodní, tiché hladiny šumů. Tónová složka tvoří čitelné, jasné, průrazné jádro signálu. Jestliže na tentýž signál nasadíme reverb, aniž bychom hýbali s hlasitostí, slitými odrazy zvýšíme hladinu šumů. Ta zamaže vyšší harmonické. Signál ztratí na ostrosti, stane se měkčím, méně průrazným. Témbr působí pojednou zamlženě, rozmazaně.

 

Jak to „fachá“?

 

Zvukař

Dozvuk neboli reverb/hall simuluje akustiku uzavřeného prostředí, v němž se čistá kytara nachází. Její dozvuk, rezonance, barvu zvuku nebo odrazy od blízkých překážek. Projděme si základní parametry:

 

Predelay (odstup, zpoždění) - doba zpoždění nástupu reverbu

Room Size (velikost místnosti) - čím vyšší hodnoty, tím dojem většího prostoru

Decay (doznívání, pokles) - vyšší hodnoty způsobují delší dozvuk

Early Reflections (blízké odrazy) - vyrobí odrazy zvuku od blízkých předmětů; někdy je tento parametr závislý na room size nebo chybí úplně.

Hi Damp (útlum výšek) - ubývání vyšších kmitočtů během doznívání

Wet/Dry (efektovaný/čistý signál) - nastavení poměru reverbu a čistého signálu.

Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo
Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo

Halit či nehalit?

Obecně platí, že čím více reverbu je použito, tím více „odtlačujeme“ signál dál od posluchače.

 

Tip: Principu „odtlačování“ se dá využít, potřebujeme-li při mixu rozmístit např. blízký zpěv (málo reverbu) a vzdálenější kytaru (více reverbu).

Dalším „produktem“ reverbu je zakulacení a změkčení zvuku nástroje; při přílišné aplikaci však můžeme nástroj rozmazat a tím ve výsledném mixu popravit.

 

Pozor: Při větším použití dozvuku vytvoříme nesrozumitelnou, nekonkrétní nahrávku znějící někde daleko od posluchače. Reverbu jako šafránu!

 

Tip: Zatemněním dozvuku pomocí Hi Damp barevně oddělíme dozvuk od čistého signálu, a tím zlepšíme čitelnost daného partu nebo mixu.

 

Hodnoty not a tempo versus délka dozvuku

Aranžér

Skladatel by předtím, než začne psát, měl mít jasnou představu, jak bude skladba barevně působit. Zkušení velikáni (např. Antonín Dvořák) coby hráči v souborech dobře věděli, že jinak zní orchestr v rozlehlém koncertním sále a jinak „komořina“ na nedělním čaji v bytě či salónku. Jako typický příklad poslouží gregoriánský chorál psaný v delších hodnotách v pomalejším tempu. Autoři - sami zpěváci na kůru - počítali s dlouhým dozvukem chrámu.

Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo
Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo

Pravidlo: Dlouhé hodnoty v pomalém tempu snesou dozvuk delší, naopak hustá struktura složená z krátkých not v tempu rychlém vyžaduje dozvuk kratší. Nasadíme-li na hustou strukturu dozvuk dlouhý, slijeme ji a znečitelníme původní informaci.

 

V případě elektrické kytary si ohlídejme míru reverbu u akordického doprovodu. Jestliže budeme doprovod stylizovat jako na obrázku „Dlouhý dozvuk“ v půlových či čtvrťových notách (arpeggio), můžeme „roubovat“ reverb delší. Jestliže naopak beglajt vypíšeme v kratších délkách a hustě jako na obrázku „Krátký dozvuk“, volme raději reverb minimální, anebo prostě žádný.

 

Tip: U hustšího doprovodu můžeme ovšem využít rovněž dozvuk delší. V takovém případě však výrazně snižme úroveň kanálu Wet, aby původní kanál Dry převládal, zůstal dominantní a čitelný.

 

Reverb při nahrávání nebo až při mixu?

Zvukař

Protože reverb napodobuje prostor, v němž se hudební nástroj nachází, a nepatří k primárním výrazovým prostředkům hudebníka, jsem zastáncem jeho použití až při výsledném mixu. V kontextu všech nástrojů, jejich barev, vzájemných dynamických poměrů a charakteru hraní se mnohem lépe posuzuje, co celku prospívá nebo ubližuje.

 

Pravidlo: Obecně platí, že na dlouhé vázané tóny či akordy se hodí delší temnější reverb; naopak rychlým rytmickým partům sluší kratší jasné prostory.

 

Tip: Pomocí parametru Predelay můžeme vytvořit odsazení dozvuku. Zdrojový signál se zkonkrétní a krátký reverb pak vyplňuje mezery v rytmickém hraní; tím part stmelí.

Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo
Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo

Šablony napodobují reálné prostory

Aranžér

Naštěstí se výrobci analogových i počítačových reverbů do určité míry shodli na podobných šablonách, jež vycházejí z akustiky místností v reálném světě. Muzikantům takové algoritmy nabízejí kreativní využití i poučení. Prakticky si mohou ověřit, co s kadencí nebo motivem příslušný dozvuk barevně a náladově udělá. Navíc různé dozvuky s sebou nesou i stylotvorný prvek. Asociují konkrétní styly či žánry. Například kratší typu bath (koupelna) či plate (odraz od desky) byly hojně užívány v rock ‘n’ rollu, delší, jako jsou hall (hala) nebo cathedral (chrám), navozují vznešenost nebo třeba i duchovno.

 

Zvukař

Už podle autorova záměru je většinou zřejmé, které party jsou sólové a které doprovodné. Sólové se reverbem „koření“ méně (jsou konkrétnější a nacházejí se blíže posluchači), zatím co doprovodné se „hallí“ více (jsou druhoplánové a od posluchače dále). Při kreativním mixu s jedním typem reverbu většinou nevystačíme. Cílem je vytvořit kompaktně znějící výsledný souzvuk, a proto není účelné provádět přehlídku veškerého arzenálu; je vhodné omezit se na několik typů reverbu, které se aplikují na různé nástroje s různou intenzitou - na sólové, doprovodné a bicí nebo perkuse.

 

Delay/echo vytváří ozvěnu

Aranžér

Delay, jak jeho název napovídá, vytváří čitelné, neslité odrazy původního signálu. Pracuje vlastně na principu ozvěny.

 

Pravidlo: V případě efektu delay se základní signál odráží a vrací. Odražené signály se vyznačují různými časovými intervaly/rozestupy mezi sebou, mohou se různou měrou zeslabovat, dokonce i měnit barvu.

 

Kterým knoflíkem jaký parametr?

Zvukař

Delay simuluje odraz zvuku od málo pohltivé překážky - zdi, skály... Vytváří konkrétní ozvěny zdroje zvuku. Pojďme k parametrům:

 

Delay (zpoždění) - čas mezi signálem a ozvěnou (nebo jednotlivými ozvěnami). Tento parametr se někdy může zadávat i jako rytmické hodnoty not (při určení tempa skladby),

Feedback (zpětná vazba) - výstupní signál se přivádí zpět na vstup. Tím se získá vícenásobná ozvěna. Při maximálních hodnotách dosáhneme „nekonečného“ echa,

Taps (počet hlav) - někdy nahrazuje parametr Feedback. U simulace páskového echa určuje počet, magnetofonových hlav, potažmo ozvěn,

Hi Damp (útlum výšek) - ubývání vyšších kmitočtů během jednotlivých ozvěn,

Color (barva) - většinou se jedná o frekvenční korekci výšek nebo jednoduchý ekvalizér,

Wet/Dry (efektovaný/čistý signál) - nastavení poměru echa a čistého signálu,

Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo
Zoufalý aranžér VI - Efektovaná kytara - dozvuk a echo

Tempo a takty versus echo

Aranžér

Tempo s půdorysem taktů (zda-li jsou sudé 2/4, 4/4 nebo liché 3/4, 6/8) a nastavení echa spolu velice úzce souvisí. Jestliže budeme při tvorbě ozvěn respektovat tempo a taktové schéma skladby, dojde k pravidelným nástupům odrazů a pravidelnému členění. Ozvěny budou podobně jako na ukázce „pravidelné echo“ nastupovat na těžké nebo lehké doby, případně synkopicky zpožděny o osminu. Taková struktura obsahuje řád, bude působit vyrovnaně.

Jestliže zvolíme posun o hodnoty drobnější nebo posun o hodnoty nepravidelné - trioly, kvintoly apod.-, vznikne struktura neuspořádaná, rozbitá. Podobně jako na ukázce „Nepravidelné echo“ bude působit nevyrovnaně ba chaoticky. Záleží na záměru autora.

 

Zvukař

Delay se většinou používá jako svébytný efekt, který může umocnit hru nebo vytvářet jiný charakter prostoru než reverb. Má tedy dvojí použití:

 

Expresivně výrazový prostředek hudebníka - dotváří hru kytaristy, který zpětně na jednotlivé ozvěny reaguje a pracuje s nimi (Brian May, David Gilmour...). V tomto případě je nutno echo nahrávat současně s kytarovým partem; většinou je ovládá přímo hudebník během hry. Délka tak koresponduje s tempem a charakterem hry.

Zvukový efekt - vytváří dojem velkého prostoru, odrazu od stěny, vzdálenější překážky. Aplikuje se až při mixáži a je vhodné odrazy mírně zatemnit.

 

Tip: Echa lze použít ke zdvojení partu ve stereobázi. Originál umístíme do jednoho kanálu a krátké echo (8-20 ms) do kanálu druhého.

 

Jaké echo na jakou muziku?

Aranžér

Šablony ozvěn opět napodobují skutečný svět. Leckdy vtipně a zajímavě: např. tank, you too, grand can(y)on atd. Nenechme ovlivnit a zviklat pouze nově vytvořenou náladou. Přemýšlejme, zda ozvěny původní struktuře sedí. Zda kadence zůstává rytmicky i harmonicky jasná a čitelná.

 

Pozor: Překrývání úseků může zapříčinit nečekané harmonické disonance. Posun (přísná imitace) způsobí, např. podobně jako na obrázku „Disonance“, kolizi tóniky a dominanty. Naruší se tak zpěvnost refrénu. V rámci stylu pak dojde k nežádoucímu rušivému jevu.

 

Zvukař

Echa používejme střídmě, tak aby vhodně zvukově i rytmicky doplňovalo part a usazovalo jej ve výsledném mixu. Jakmile delay začne hlas mazat nebo rytmicky kolidovat s jiným nástrojem, přichází okamžik, kdy je třeba snížit jeho hlasitost (Wet), změnit čas (Delay) nebo barvu (Hi Damp, Color).

 

Tip: Zajímavé výsledky vznikají kombinací echa a reverbu: změkčení echa reverbem, zpoždění reverbu echem (delší predelay) atd.

 

Příště probereme kytarové efekty ovlivňující dynamiku a ladění.

Psáno pro časopis Muzikus