Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 7: stupnice (4. část)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 7: stupnice (4. část)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 7: stupnice (4. část)

Dnes už jsme připraveni na širší zvládnutí problematiky stupnic. Abychom se v jednotlivých typech neztratili, zkusíme postupovat ještě více názorněji.

Základní přehled o durových a mollových stupnicích tedy stačit nebude?

Ne. Začneme rozdělením na stupnice diatonické, chromatické a celotónové.

Chromatické jsou ty, kde se postupuje jen po půltónech, a celotónové ty, kde jsou pouze celé tóny?

Ano, vzdálenosti jednotlivých tónů obou těchto stupnic jsou pořád stejné, jde o symetrické tónové řady. Zato u diatonických stupnic...

... se střídají celé tóny a půltóny.

Podle určitých pravidel.

V tom případě durové a mollové stupnice řadíme mezi stupnice diatonické. Patří sem ještě další?

Ano, k diatonickým dále obecně řadíme církevní a exotické stupnice, mezi chromatické patří vlastní chromatická stupnice, dále chromaticko-enharmonická a stupnice alterované.

Chromatická stupnice tedy vznikne tak, že doplníme diatonickou stupnici o všechny půltóny?

V podstatě ano s tím, že ve stoupající stupnici používáme vedle základních tónů pouze křížky, v klesající béčka.

Musíme ale respektovat předznamenání té určité stupnice?

Pokud nechceme jen vyjádřit obecně stoupající a klesající tónovou řadu bez závislosti na počátečním a konečném tónu, tak ano. Výjimku může tvořit tzv. mozartovská chromatická stupnice, která má jak při vzestupu, tak u sestupu snížený III. a VII. stupeň a zvýšený IV. stupeň.

A co ta enharmonicko-chromatická stupnice?

Tu vytvoříme stejně jako chromatickou stupnici ze samých půltónů, ale odvozené tóny enharmonicky zaměníme.

Takže místo c, cis, d, dis, e, f, fis, g, gis, a a tak dále to jde takto: c, des, d, es, e, f, ges, g, as, a atd.?

Ano.

Psáno pro časopis Muzikus