Seri(ál)ová MIDI komunikace XV - Standard General MIDI - kontroléry
V minulém díle seriálu jsme vtoupili do světa standadů nejstarším standardem s označením GM. Poté, co jsme se podívali na rozmístění zvuků a seznámili se se základy kontrolérů, podíváme se na ně dnes o něco podrobněji.
Mezi další důležité kontroléry, které byly normou GM definovány, jsou resetovací kontroléry číslo 121 (Reset All Controllers) a 123 (All Notes Off).
MIDI kontrolér číslo 121 (Reset All Controllers) nastaví všechny normou definované MIDI kontroléry na jejich výchozí - defaultní - hodnotu. Tato hodnota je u některých MIDI kontrolérů definována na 000, jindy 063 respektive 064, podle toho, jestli začínáme počítat od 000 nebo 001, a nebo dokonce 040 - kontrolér číslo 091 - hloubka efektu Reverb nebo 100 - kontrolér číslo 007 - výstupní úroveň hlasitosti daného kanálu.
Kontrolér číslo 123 (All Notes Off) vypne všechny dosud znějící tóny, respektive vyšle postupně na všech šestnácti MIDI kanálech pro každý jeden tón události Nota vypnuta, včetně toho, že přeskočí kompletně celou nastavenou obalovou křivku (ADSR). Jedná se o bezpečnostní kontrolér, který lze použít v případě přeznívání nebo nechtěného znění tónů, což se občas stát může. Pro vyslání tohoto bezpečnostního kontroléru se vysílá hodnota 127 tohoto kontroléru (respektive stačí hodnota vyšší nebo rovna 64).
Přesná definice MIDI kontrolérů má stejný smysl, jako přesná definice rozmístění zvuků do programů. Tato definice dává jistotu, že při použití některého MIDI kontroléru bude i jiný nástroj reagovat stejně nebo podobně jako nástroj, na kterém byla GM skladba vytvořena. Důležitým místem v GM normě je také to, které nástrojům nařizuje nereagovat nijak, pokud nemají daný MIDI kontrolér specifikován, respektive pokud jej neznají. Tak je zajištěno, že i po přijmutí MIDI kontroléru, který daný nástroj nezná, se nezačne tento chovat nějak nepředvídaně.
Přesto, že v onom roce 1983 byla definována řada kontinuálních MIDI kontrolérů, mezi nimiž byly definovány i kontroléry číslo 000 a 032 (tedy změna bank zvuku, konkrétně bank MSB a LSB), počítá GM norma pouze se zvuky z první banky. To je daň za to, že standard musel být relativně jednoduchý a technologicky dobře dostupný pro co největší počet výrobců, aby měl vůbec smysl. Nicméně i s tímto úkolem se norma poprala dobře. Ta totiž nezakazuje používání dalších bank, které umožňují používat například zvuky, které nejsou v GM definovány. Nicméně výrobce by měl do dalších bank daného čísla programu umisťovat zvuk příbuzný zvuku v první bance. V praxi to znamená například to, že pokud je v první bance (Bank Select MSB=000; LSB=000; MIDI kontroléry číslo 000 a 032) v programu číslo 53 definován zvuk vokál, nemůže být například v druhé bance téhož čísla programu (53) zvolen zvuk smyčců, nýbrž zvuk příbuzný, jako je třeba vibráto vokálu. Norma dále definuje (a to je pro zachování kompatibility velice důležité), že pokud není zvolená banka obsazená žádným zvukem, bude znít zvuk z první banky. Proto je definováno, že zvuky v ostatních bankách mají být příbuzné zvuku daného programu. Toto zajišťuje naprostou kompatibilitu mezi nástroji, které využívají další banky zvuků, a těmi, které je nevyužívají. Nepříjemné by bylo, kdyby si nástroj s tímto neuměl poradit a na místo zvuku v jiné bance, který daný nástroj nemá, by bylo ticho, protože si s touto informací neumí nástroj poradit.
GM standard není jediný, který byl kdy definován, nicméně se dodnes jedná o nejrozšířenější a nejužívanější standard (také díky tomu, že je nejjednodušší). Také jde o jediný standard, který se používá opravdu napříč téměř všemi výrobci. Postupem času přestal firmě Roland GM standard stačit a vytvořila vlastní rozšíření tohoto standardu, jež nazvala General Standard (GS). Tento standard poté začala používat také firma Yamaha pod označením TG300B. Firma Yamaha se ale nespokojila ani s tímto standardem a definovala svůj další, ještě vyšší a sofistikovanější standard Extended General MIDI (XG). To už se ale jednalo v podstatě o ojedinělý sólový pokus jednoho výrobce, kterého se sice Yamaha dlouho pevně držela a dodnes drží, ale žádný další výrobce tento standard nevyužívá. Takže jeho užití je standardem vlastně jen mezi nástroji Yamaha. I přesto si o standardech GS a XG něco povíme v dalších dílech. Některé jejich vlastnosti se totiž staly obecně platnými i v rozšířeném GM2, jemuž se také budeme věnovat, nebo se nastavená pravidla začala využívat i v jiných nástrojích, které tyto standardy sice nedodržují, ale některými pravidly se přesto řídí.
NEZAPOMEŇTE:
GM definuje, jak přesně má nástroj reagovat na určité MIDI kontroléry, což při dodržování GM standardu zajišťuje velice podobné vyznění skladby na mnoha nástrojích různých výrobců a jejich jakousi kompatibilitu.