Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…

Směrování signálu (1/10)

Group a FX

V několika následujících dílech tohoto seriálu se budeme věnovat tématu směrování signálu (anglický název routing), což je obecně pro práci se zvukem tématem poměrně zásadním. Kromě možnosti, kdy na každé jedné zvukové stopě máme v sérii za sebou několik různých efektů a výstup pošleme rovnou na výstup, existuje řada dalších možností, jak signál směrovat, efekty mezi sebou kombinovat a nebo posílat určitou část signálu (nebo specifický signál) pouze na nějaký výstup. To se může hodit třeba při nahrávání, když chceme například zvuk metronomu poslat jenom bubeníkovi.

Control Room
Control Room

Obecně se tedy jedná o postup, kdy chceme zvukový (nebo MIDI) signál nějakým způsobem upravit. A proto jej nasměrováváme přes různé signálové cesty. V dnešních digitálních DAW je směrování signálu výrazně zjednodušeno. Samotné použití jakéhokoliv efektu vyžadovalo v analogových studiích určité zapojení pomocí kabelů, a tedy skutečné směrování signálu. Výstup ze stopy musel být poslán do efektové jednotky a z ní změněný signál s efektem zase zpět do vstupu jiné stopy. Dnes už stačí jen přidat do efektu insert plug-in, a je hotovo. Nicmén i toto je vlastně směrování signálu (přes daný plug-inový efekt).Mixážními konzolemi DAW signál obvykle prochází směrem shora dolů (pokud jej nenasměrujeme jinak, což bývá někdy možné). Uživatel tak má jasnou vizuální kontrolu nad pořadím jednotlivých prvků v signálové cestě. Toto pořadí samozřejmě hraje ve výsledném zvuku roli. Je rozdíl, jestli použijeme například nejdříve reverb a potom delay (delay je aplikován na celý signál, tedy i na reverb), a nebo jestli použijeme nejdříve delay a teprve potom reverb (reverb je použit i na signál delay). Rozdíl může být hodně znát třeba v pořadí ekvalizér a kompresor (nebo opačně).

Přidávání kanálů Group a FX
Přidávání kanálů Group a FX

Group vs FX

V minulém dílu jsme si sice porovnali kanály Group a VCA (a k tomu navíc i systém Link), ale nepodívali jsme se na kanál FX. Dnes funguje kanál FX v podstatě úplně stejně jako kanál Group a nabízí i stejné možnosti. Ale v minulosti tomu tak nebylo a dodnes má z organizačních důvodů a lepší přehlednosti smysl tyto dva kanály od sebe oddělovat a používat je tak, jak byly původně zamýšleny.

 

Group

Jak jsme si představili v minulém dílu, kanál Group byl původně myšlen jako sběrnice, do které je nasměrován signál z různých kanálů. Zde se signál smíchá a je již jako smíchaný signál posílán dál. Původní účel byl tedy například ten, že smícháme všechny bicí do jedné pomocné sběrnice a hlasitost celých bicích pak již ovládáme jediným faderem. V analogovém světě se kvůli nedostatku stop dokonce tento Sub-mix nahrával do samostatné stopy, čímž se uvolinily stopy, které původně zabíraly bicí a mohlo se do nich nahrávat zase něco dalšího. Kanál Group tedy původně fungoval jako Sub-mix, dokonce ani nebylo možné používat na tomto kanálu efekty Insert. Dnes už to jde. Ale i tak má (jak jsem výše uvedl) z organizačních důvodů smysl používat kanály Group jako Sub-mix.

Smíchání bicích
Smíchání bicích

Stopa Group se někdy používá také v případě, kdy nám nestačí počet slotů Insert na jedné dané zvukové stopě. V Cubase je osm slotů Insert, z toho šest je tzv. Pre-Fader a dva jsou tzv. Post-Fader (více o tom později). Pokud nám tedy tento počet nestačí, můžeme vytvořit stopu Group, do ní nasměrovat výstup z původní zvukové stopy a do této stopy Group přidat další efekty Insert. Výsledek je stejný, jako kdybychom efekty řadili v jedné stopě v sérii zasebe.

 

FX

Oproti tomu kanál FX ve starších verzích Cubase fungoval jako klasická signálová cesta z analogových dob. To znamená, že z každé jedné zvukové stopy (nebo Instrument) je pomocí Send vyveden signál do této efektové cesty, respektive sběrnice. Zde je signál smíchán a společně upravován pomocí stejné sady efektů (plug-inů) se stejným nastavením. Za efekty je signál z kanálu nasměrován buď rovnou na hlavní výstup (Stereo Out), kde se smíchá se zbytkem signálu (ostatními stopami), a nebo jej lze opět nasměrovat do nějakého kanálu Group.

 

Do FX kanálu tedy posíláme signál pomocí Sendů a používáme jej v případě, kdy chceme jeden stejný efekt použít na vícero nástrojů společně. Často se používá třeba pro společný Reverb, který „stmelí/zastřeší“ celou nahrávku dohromady. Někdy se používá i pro speciální efekty jako je delay,chorus, flanger apod., pokud chceme tento efekt aplikovat společně na vícero kanálů.

Sběrnice Send
Sběrnice Send

Drobným rozdílem mezi kanály Group a FX je ten, že Group lze (FX nikoliv) v Nuendo (v Cubase tato možnost není vůbec) použít jako zdroj sběrnice Monitor (více informací, až se k této sběrnici dostaneme).

 

V příštím dílu se podíváme na tzv. Sendy (sendové sběrnice), které nám umožňují používat jeden stejný efekt (nebo celou signálovou cestu) pro vícero zvukových stop (zdrojů) současně, v různém poměru. Jedná se o klasickou techniku používanou v analogových nahrávacích studiích, která má ale své použití a svůj smysl i v současných DAW.

Psáno pro časopis Muzikus