Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček...
Ukládání a zálohování projektů
Správné uložení souboru, případně jeho zazálohování a nebo dokonce transfer, na jiný počítač (byť se stejným DAW) může být bohžel někdy docela věda. A tato věda často začíná už samotným vytvořením nového projektu. Už zde se dají napáchat chyby, které sice později opravit lze, ale bude nás to stát úsilí navíc, čas a asi i nějaké místo na disku. Pojďme se tedy podívat na obvyklé postupy a na to, jak napomoci tomu, aby vše bylo v pořádku, nikdy se nic neztratilo a my měli vše pod kontrolou.
Začátek dobrý, všechno dobré
Stejně jako na koncertě, když se nám povede první tón, máme napůl vyhráno. Tedy pokud se nám povede projekt správně vytvořit, máme spoustu možných problémů okamžitě vyřešenu. K tomu je dobré znát alespoň trochu obvyklou strukturu, jak jsou soubory projektů (a dalších souvisejících dat) na disku ukládány. Nuže, dnes nás většina DAW donutí, abychom při vytváření nového projektu uložili tento nový projekt rovnou do nové složky. Vřele to doporučuji, je to velmi praktické a právě toto je základ pro správnou organizaci dat na pevném disku. Některé DAW (jako třeba Pro Tools, Digital Performer aj.) vytvářejí složku, která je shodná s názvem daného projektu. Některé DAW vytvářejí složku třeba s dnešním datem a jiné to nechávají na nás. Pokud žádný název sami nevytvoříme, použijí (poněkud strohý a nicneříkající) název Unitetled XY (tedy „bez názvu“), kde XY je pořadové číslo. Velice brzy se tak může stát, že naše složka, kam si ukládáme všechny projekty, je plná podsložek Untitled, ve kterých se lze orientovat jen velmi obtížně. Proto doporučuji i v tomto případě jistou dávku organizace, v momentě tvorby nového projektu se zastavit a vytvořit něco říkající složku. Obvyklá struktura souborů a složek v této složce pak bývá následující:
Složka projektu
(kterou jsme si sami nastavili a nebo byla sama vytvořena aplikací).
Projekt
(soubor, například cpr pro Cubase).
Další soubor
(například soubor s automatickou zálohou projektu - v Cubase soubory typu bak).
Audio (složka).
soubor_1.wav (soubor obsahující nahraný zvuk)
soubor_2.wav (soubor obsahující další nahraný zvuk)
soubor_3.wav (soubor obsahující další nahraný zvuk)
... wav
Images (složka, v různých DAW se jmenuje různě).
soubor_1.peak (soubor obsahující grafické zobrazení zvukové křivky souboru soubor_1.wav; v různých DAW může být koncovka souboru různá).
soubor_2.peak (soubor obsahující grafické zobrazení zvukové křivky souboru soubor_2.wav)
... peak
Další složka 1
(například složka Edit, která obsahuje upravené zvukové soubory).
Další složka 2
(například složka Freeze, která obsahuje zvuková data freezovaných stop).
Pokud se nám podaří tuto strukturu udržet, máme vyhráno.
Proč je tato struktura důležitá?
Největší nepořádek v organizaci souborů a složek dělají (překvapivě) soubory typu wav. V mnoha případech jsem viděl, že tyto soubory byly pomíchané - ze všech projektů byly uloženy v jedné složce. To nám pak velmi svazuje ruce. Pokud chceme projekt někam přenést, chceme a potřebujeme se samotným projektem přenést i příslušné zvukové soubory. Pokud jsou všechny zvukové soubory ze všech projektů pomíchané v jedné složce, nevíme, které soubory wav k danému projektu patří. Stejně dopadneme, pokud potřebujeme daný projekt zazálohovat.
Proto je nutné, aby každá složka obsahovala pouze ty zvukové soubory wav, které k danému projektu patří.
Jaké soubory jsou důležité?
Někdy se stává, že potřebujeme získat na pevném disku nějaké místo a mažeme, co zrovna nepotřebujeme (a bohužel někdy i to, co potřebujeme, ale to by se už nemělo stát, pokud dodržujeme výše uvedený systém). Zásadně důležitý je samozřejmě samotný soubor projektu. Ten obsahuje informace o jednotlivých stopách, jejich nastavení, pozice všech zvukových (a případně MIDI) událostí, obsažené efekty v projektu, atd. atd. Stejně důležité jsou ale právě i soubory wav (které samozřejmě zabírají nejvíce místa). Soubory ve složce Images obsahují pouze jednoduchá grafická data a podobě zvukové vlny. Pokud tyto soubory smažeme, projekt se nám podaří otevřít a uvidíme všechna data. Pouze načítání projektu trvá déle (protože grafická podoba zvukových křivek se musí znovu vypočítat a vykreslit).
Soubory v dalších složkách také (obvykle) nebývají zásadní pro rozběhnutí. Například složka Freeze obsahuje data ze zafreezovaných stop (tedy stop, které byly dočasně vyexportovány včetně plug-inů a namísto originální stopy se přehrává jen dočasně vyexportovaný soubor, což šetří výkon počítače). Pokud tato data nebudou k dispozici, zafreezovaná stopa se odfreezuje a bude kompletně přehrávána v reálném čase. Zajímavější je ovšem sožka Edit. Ta někdy může obsahovat kompletní soubory wav, které byly upraveny, ale jiné DAW do této složky ukládají pouze data, které změny na souborech popisují.
Jak dělat verze
Pro práci se hodí mít někdy uložené různé verze, tedy jak projekt vypadal ve stavu A a jak potom vypadal ve stavu B. Pro tento případ musíme pouze daný projekt znovu uložit s novým názvem, například „mujProjekt_2.cpr“.
Samotná DAW obvykle také projekt průběžně automaticky ukládá a vytváří záložní soubory, tzv. backup (od toho v Cubase soubor typu bak). Tyto soubory se hodí v případě, kdyby se DAW z nějakého důvodu ukončila (spadla) v průběhu práce. Při následujícím otevření projektu by se DAW zeptala, zda chceme projekt otevřít z automaticky vytvořené zálohy (souboru bak), kde máme pravděpodobně uloženou nejposlednější verzi.
A co záloha?
Zálohování projektů je v případě, kdy dodržujeme výše uvedený systém, jednoduché. Stačí okopírovat celou složku projektu na druhý disk, kam chceme data zálohovat. Pokud výše uvedený systém nepoužíváme (a nebo i používáme), může nás obvykle z DAW zachránit funkce Backup Project. Tato funkce nás donutí uložit projekt do nové prázdné složky. Vytvoří výše uvedený systém a uloží všechny potřebné soubory, které se v daném projektu používají, do tohoto systému. Stejný postup lze použít i pro přenos projektu do jiného studia (kde používají stejné DAW) a nebo pro převedení projektů z chaosu do systému.