Nebojte se funkcí v DAW - Bounce v duši (3)
Pokračujeme v exportu výsledného smíchaného souboru. A dnes budeme opravdu exportovat. A hned na začátku se podíváme na možnosti nastavení exportu.
Jedním z nejdůležitějších parametrů je samozřejmě volba typu souboru. Tedy zda chceme exportovat soubor ve formátu wav, mp3 nebo jiný typ souboru (bývá k dispozici třeba aiff, aifc, flac, ogg Vorbis, wave64). Volba výsledného typu souboru záleží samozřejmě na tom, za jakým účelem vlastně projekt exportujeme.
Wav
Soubor ve formátu wav je nekomprimovaný typ souboru, tedy výsledkem je „čistý“ soubor v původní nejvyšší kvalitě (podle toho, jak kvalitu nastavíme), ale zároveň je soubor
také velký. Jedná se asi o nejčastěji používaný typ souboru (ačkoliv dnes mp3...). Nicméně tento typ souboru bychom měli zvolit vždy, když se skutečně jedná o export masteru.
Aif a aiff
Formáty aif a aiff jsou v podstatě stejné jako wav, jedná se tedy o nekomprimovaný typ souboru a výsledkem je původní „čistý“ zvuk. Aif byl dříve používán na Macu jako alternativa pro wav. Dnes se na obou platformách používá převážně wav.
W64
Wave64 (W64) je rozšířením souboru typu wav, které vytvořila firma Sony a používá ho ve svém softwaru a zařízeních. Samozřejmě se používá i v dalším softwaru a ve většině DAW tuto možnost najdeme také. Původní soubor typu wav je 32bitový soubor, což znamená, že tento soubor může být maximálně 4 GB velký. Pokud bychom použili kvalitu zvuku audio CD (tedy 44,1kHz a 16 bitů), můžeme do 4GB souboru uložit asi pět a půl hodiny muziky (nebo zvuku). To se zdá být hodně (nebo přinejmenším dostatečně). Ale pokud půjdeme se vzorkovací frekvencí nahoru na 96 kHz nebo dokonce 192 kHz, dostáváme se už jen někam pouze k cca hodinovému souboru. A to jsme ještě nezvyšovali bitovou hloubku souboru. Pro tyto případy bylo potřeba soubor typu wav modernizovat. Wave64 tedy není ničím jiným než 64bitovým typem souboru wav, který může být mnohem větší. Maximální doporučovaná velikost 64bitového souboru je 563 TB (resp. úplně přesně 512 TiB), ale teoreticky může být soubor velký až 16 EiB, tedy 18 000 000 TB. (Do redakce nám můžete posílat své výpočty, kolik let hudby by to bylo ve formátu audio CD.)
Některá DAW to řeší tak, že soubor ve výchozím nastavení exportují jako 32bitový wav a teprve v okamžiku, kdy by se stalo, že soubor bude větší než 4 GB (tedy přesně limit daný 32bitovou technologií), soubor se automaticky přepne na W64. To stejné mimochodem může platit i na straně záznamu, tedy že ve výchozím nastavení nahráváme 32bitový wav a teprve v případě dlouhého záznamu (může to být i případ, kdy nahráváme vícero „tejků“ ve smyčce najednou; tyto jsou z hlediska DAW brány jako jeden dlouhý soubor), se typ souboru automaticky změní na W64. Uživatel to ani nepostřehne.
Mp3
Mp3 (resp. mpeg 1 Layer 3) je komprimovaný typ souboru a jedná se o tzv. ztrátovou kompresi. To znamená, že po exportu se již nejedná o původní „čistý“ zvuk, ale nějakým způsobem zvuk upravený. Během exportu dojde ke ztrátě určitých dat/informací, díky čemuž se velikost výsledného souboru sníží. Právě menší velikost souboru je důvodem, proč exportovat soubor typu mp3. Mp3 komprese funguje velmi inteligentně, ale nesmí se to s ní přehnat. Zjednodušeně řečeno, využívá například efektu tzv. maskování. To znamená, že překrývají-li se dva zvuky o stejné frekvenci, lidský mozek ten méně hlasitý z těchto dvou zvuků nevnímá, je pro něj zamaskován za zvuk hlasitější. Nepředstavujme si pod tímto „zvukem“ jednotlivé tóny, ale vyšší harmonické frekvence jednotlivých tónů. A právě tyto části signálu, které lidský mozek stejně nevnímá a jsou pro něj zamaskovány, soubor typu mp3 odstraní a tím signál zmenší. Ale když se to s nastavením poměru komprese přežene, ztratí se i takový signál, který by lidský mozek vnímal. A proto pak slyšíme rozdíl mezi mp3 a wav.
Ogg
Ogg Vorbis funguje velmi podobně jako mp3. Jedná se téměř o totéž, rozhodně jde tedy o ztrátový kompresní formát.
Flac
Flac je také komprimovaný typ souboru, ale na rozdíl od výše uvedených se jedná o bezztrátovou kompresi. Výsledný zvuk tedy není ovlivněn a vlastně dostáváme opět zvuk „čistý“. V tomto případě se jedná o podobný typ komprese, jako je soubor typu zip. Rozdíl je v tom, že dekomprese se při přehrávání odehrává v reálném čase. Výhodou tohoto formátu je tedy menší soubor, ale nevýhodou jsou vyšší nároky na procesor při přehrávání, protože ten musí v reálném čase soubor „rozbalovat“. Pro dnešní počítače to ale není řádný problém.
Podobný jako flac je také typ souboru aifc. Jedná se tedy o soubor komprimovaný, ale bezztrátovou kompresí.
Příště se podíváme na specifické parametry jednotlivých typů souborů.