Muzislovník - datové záhlaví MP3 počtvrté

Muzislovník - Datový formát MP3 počtvrté
Muzislovník - Datový formát MP3 počtvrté

Minule jsme skončili u preemfáze (anglicky preemphasis) a deemfáze signálu (deemphasis of the signal) předkódováním do mp3 a po kódování, 4 byty mi zabraly dvě půlstránky. I pokračujmež. (Let’s continue!) Kódování MPEG, jak audio, tak video, je uštrikováno tak, aby šlo vysílat (to be broadcast), čili aby se dalo poslouchat i odprostředka nepřetržitého toku signálu (continual path of the signal). Proto je po zakódování (after coding) posílán v takzvaných rámcích (frames). Těch je v každé vteřině 25 a na začátku každého rámce (on the beginning of each frame) jsou uvedené čtyři byty, takže pokud přijímač (receiver) nebo dekodér (decoder) najde (find out) první byte samé jedničky a v dalším nejvyšší tři bity (MSB - most significant bits) taky samé jedničky, „ví“ (it is recognised), že jde o záhlaví dalšího rámce (that it’s a header of another frame) a začne dekódovat (and starts to decode).

 

Délka jednoho rámce (frame length) už vyžaduje trošku složitější počty. Při nekódovaném přenosu, tedy pulzní kódové modulaci (PCM - pulse code modulation) by každý z rámců při vzorkovací frekvenci (sample frequency) 44,1 kHz obsahoval 44 100/25 = 1764 vzorků (samples) po dvou nebo čtyřech bytech podle toho, jde-li o mono nebo stereo signál. Při kódování MPEG-2 obsahuje jeden rámec (frame) při kódování podle Layer I 384 vzorků (samples), při kódování podle Layer II nebo III vždycky 1152 vzorků (samples). Délka rámce se počítá po kompresi (data compression).

 

Data se komprimují po blocích (data go to be compress in slots). Datová komprese je matematická operace (mathematical operation), při níž se zmenší délka, čili objem dat (data length) za cenu jejich dočasné nepoužitelnosti (provisory inapplicability) tak, aby po jejich přenosu (carry over) a provedení operace opačné, datové dekompresi (data decompression), vznikla na straně příjmu data původní. U MPEG-2 Layer I má jeden blok (slot) čtyři byty, u MPEG-2 Layer II a III je každý blok (slot) jednobytový. Pokud chcete najít správný začátek následného rámce (consecutive frame), musíte si to spočítat (you have to calculate it). Pro MPEG-2 Layer I platí (entails), že délka rámce v bytech = (12 x bitová hustota / vzorkovací frekvence + nadstavení) x 4. (bit rate, sample rate, padding) U MPEG-2 Layer II a III platí, že délka rámce v bytech = 144 x bitová hustota / vzorkovací frekvence + nadstavení.

Psáno pro časopis Muzikus