Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 9: Akordy (4. část)

Základy z hudební nauky v otázkác a odpovědích - Téma č. 9: Akordy (4. část)
Základy z hudební nauky v otázkác a odpovědích - Téma č. 9: Akordy (4. část)

Dnes tento sloupeček celý zasvětíme specifickému druhu akordu, totiž septakordu.

 

Podle názvu soudím, že souzvuk obsahuje vedle základního kvintakordu i septimu?

Ano.

 

Septakord je tedy čtyřzvuk, kde najdeme primu, tercii, kvintu a septimu.

Přesně.

 

Což znamená, že na sebe poskládáme tři tercie!

S tím, že na základě námi již poznaných zákonitostí můžeme vytvořit až sedm doškálných septakordů. Základem je vždy kvintakord, durový, mollový, zmenšený nebo zvětšený. K tomu dodáme vždy velkou, malou či dokonce zmenšenou septimu. Podívej se na přílohu.

 

Stejně jako u kvintakordů, i zde můžeme vytvořit alterované septakordy?

Správně, je jich dokonce devět, ale těmi se zabývat nebudeme. Soustřeďme se na septakordy doškálné. Ty totiž také, jako kvintakordy, mohou mít své obraty.

 

A tím, že je zde více tónů, je i více obratů.

Což je logické.

 

Tyto obraty se také tvoří tím, že nejspodnější tón dáme nad souzvuk o oktávu výš?

Tak. Názvy jsou tedy i zde podobně tvořeny na základě intervalových vztahů. Prohlédni si další přílohu a soustřeď se na intervaly.

 

Zaslechl jsem i termín dominantní septakord. Je to jeden z nich?

Ano, některé septakordy mají více názvů. Dominantní septakord je vlastně tvrdě malý septakord, který se nejčastěji objevuje v durové tónině na dominantě.

 

Na V. stupni stupnice?

Přesně. Je důležitý i proto, že spolu s durovým kvintakordem tvoří jeden ze základů naší harmonické soustavy. Můžeme ho navíc najít i na V. stupni harmonické a melodické mollové řady, ale také na VI. stupni melodické a VII. stupni aiolské stupnice.

 

Je to logické, protože sedmý stupeň aiolské je ve vztahu k pátému stupni v durové, jónské řadě.

No vida, začínáš správně chápat tyto vztahy.

Psáno pro časopis Muzikus