Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 9: Akordy (4. část)
Dnes tento sloupeček celý zasvětíme specifickému druhu akordu, totiž septakordu.
Podle názvu soudím, že souzvuk obsahuje vedle základního kvintakordu i septimu?
Ano.
Septakord je tedy čtyřzvuk, kde najdeme primu, tercii, kvintu a septimu.
Přesně.
Což znamená, že na sebe poskládáme tři tercie!
S tím, že na základě námi již poznaných zákonitostí můžeme vytvořit až sedm doškálných septakordů. Základem je vždy kvintakord, durový, mollový, zmenšený nebo zvětšený. K tomu dodáme vždy velkou, malou či dokonce zmenšenou septimu. Podívej se na přílohu.
Stejně jako u kvintakordů, i zde můžeme vytvořit alterované septakordy?
Správně, je jich dokonce devět, ale těmi se zabývat nebudeme. Soustřeďme se na septakordy doškálné. Ty totiž také, jako kvintakordy, mohou mít své obraty.
A tím, že je zde více tónů, je i více obratů.
Což je logické.
Tyto obraty se také tvoří tím, že nejspodnější tón dáme nad souzvuk o oktávu výš?
Tak. Názvy jsou tedy i zde podobně tvořeny na základě intervalových vztahů. Prohlédni si další přílohu a soustřeď se na intervaly.
Zaslechl jsem i termín dominantní septakord. Je to jeden z nich?
Ano, některé septakordy mají více názvů. Dominantní septakord je vlastně tvrdě malý septakord, který se nejčastěji objevuje v durové tónině na dominantě.
Na V. stupni stupnice?
Přesně. Je důležitý i proto, že spolu s durovým kvintakordem tvoří jeden ze základů naší harmonické soustavy. Můžeme ho navíc najít i na V. stupni harmonické a melodické mollové řady, ale také na VI. stupni melodické a VII. stupni aiolské stupnice.
Je to logické, protože sedmý stupeň aiolské je ve vztahu k pátému stupni v durové, jónské řadě.
No vida, začínáš správně chápat tyto vztahy.