Yllasova almara VIII - z pozůstalosti žijícího strýčka
Co mají společného mikrofony a Karel Gott? Na to můžeme najít odpověď na několika fotografiích z výstřižků Yllasova archivu.
Stejně jako se během let proměňovala zpěvákova tvář, měnily se i typy mikrofonů, se kterými se potkával na pódiích i ve studiu. Zezačátku to byly hlavně oblíbené mikrofony Neumann CMV 563, snad nejrozšířenější výrobek továrny Neumann Gefell v bývalém NDR. Nebylo snad jediného sálu, kde bychom je začátkem šedesátých let nenašli na pódiu. Na snímcích (ne)vidíme mikrofonní vložky s kardioidní i kulovou charakteristikou (M7 a M55K). Vlasta Průchová zpívá přímo na mikrofon všech mikrofonů, stereofonní AKG C-24 (tzv. "dívčí sen"). Krásný je záběr klasického amerického páskového mikrofonu RCA DX77. Ale skutečný klenot ukazuje momentka z vídeňského studia. Druhý muž na snímku je Udo Jürgens (viz Yllasova almara VI). Na závěr jsem přidal fotografii mixážního stolu, na který se natáčelo legendární album Kuře v hodinkách skupiny Flamengo. Je z dejvického studia Supraphonu a stejně jako obrázek z natáčení zpěvu playbackem ji najdete na obalu LP Hlas můj nech tu znít z roku 1967 (Supraphon 013 0209 a 113 0209, foto Stanislav Tereba). V reedici vyšla i na CD a stojí za to si poslechnout, jak to tehdy vlastně hrálo. Dnes už takový zvuk ve studiích těžko uslyšíte...