Výuka hudby s počítačem 1. díl - moderní způsoby vzdělávání
Moderní svět nabízí moderní způsoby vzdělávání. Nejsme už vázáni na lokální učitele, lektory a instruktory. Své znalosti a kvalifikaci můžeme zvyšovat i pomocí speciálních výukových hudebních aplikací. V lepším případě přímo on-line způsoby vzdělávání. Počínaje různými tutoriály, které jsou k dispozici zdarma od méně či více renomovaných tvůrců, jednoduchými aplikacemi pro hudební výuku a cvičení dětí přes řadu informací z různých webů, velmi sofistikované, dobře propracované výukové programy s možností získání certifikátů nebo propracované hudební vzdělávací aplikace, dokonce až po univerzitní - kompletně on-line - studium.
Co vás hudební aplikace nebo on-line vzdělávací programy mohou naučit? Například lépe porozumět hudbě, kterou posloucháte nebo hrajete. Slyšet hudbu „ve své hlavě“, když ji čtete z notového zápisu. Lepší hře z listu. Zápis právě poslouchané hudby do not. Zvuky, rozsahy, ladění a možnosti jednotlivých hudebních nástrojů. Ale i práci s konkrétní hudební aplikací. Práci se zvukařskými nástroji, jako jsou EQ, kompresor, reverb, panorama, poměry hlasitostí aj.
Všechny výše uvedené způsoby výuky hudby mohou být vedeny běžným způsobem, nebo je lze podpořit moderními multimediálními prostředky. Jednou z možných cest jsou tzv. výukové hudební aplikace, jinou cestou je on-line vzdělávání. Obě varianty studentovi nabízejí okamžitou zpětnou vazbu a postupné, přiměřené zvyšování obtížnosti úkolů, v závislosti na již nabitých zkušenostech.
O výukových aplikacích
Výhodou výukových aplikací je oživení, zatraktivnění a zefektivnění v případě výuky ve škole a do určité míry náhrada učitele pro samouky, včetně časové flexibility studia. Jistou nevýhodou, a bohužel někdy i překážkou, je nutnost zvládnutí výukové aplikace, orientace v prostředí programu, u samouků absence lidského faktoru učitele jako osobnosti, hodnotitele, vzoru.
Nabízejí se různé úrovně obtížnosti nebo i nastavení různého názvosloví a not (italské, anglické a německé). Pro interakci student - počítač lze využít různá vstupní zařízení, jako jsou MIDI klaviatura, zvukový vstup pomocí mikrofonu (odpovědi lze zazpívat nebo zahrát na určitý hudební nástroj), nebo lze obvykle využít virtuální klaviaturu či různé typy hmatníků a nebo jednoduše virtuální tlačítka nebo klávesnici či myš počítače.
Aplikace by měla být v českém jazyce. Pokud tomu tak není, může být právě jazyk obrovskou bariérou (zejména u nejmladších a mladších studentů).
Midimaster - ScoreTrainer
Tato aplikace nabízí výuku not, respektive zdokonalení schopnosti praktického čtení not. Noty se zobrazují na obrazovce a úkolem žáků je tyto noty zahrát. Počítač interaktivně vybírá další notu nebo takt v závislosti na správnosti interpretace předchozího úkolu a na zadaném časovém limitu. Žák musí správně zodpovědět určitý počet úkolů v daném časovém úseku, během jednoho soutěžního kola. Odpovídat lze reálnou MIDI klaviaturou nebo virtuální klaviaturou, kytarovým, basovým a houslový hmatníkem, klapkami trumpety nebo obecnými tlačítky. Na konci je možné vytisknout dosažené výsledky a hodnocení.
Midimaster - RhythmusTrainer
Výuka rytmu, zdokonalení praktického čtení rytmu. Na obrazovce jsou zobrazeny rytmy, které žák vyklepává pomocí počítačové klávesnice nebo připojené MIDI klaviatury. Své odpovědi může sledovat v reálném čase. Počítač analyzuje reakce a inteligentně mění strategii pro výběr dalšího taktu. Žák nejdříve rytmus poslouchá a následně jej opakuje. Takt lze zahrát až pětkrát a následně sledovat přesnost své odpovědi, tedy přesnost jednotlivých úderů, pomocí barevného znázornění. Čím je značka zelenější, tím je odpověď přesnější. Na závěr přijde hodnocení.
Midimaster - MINIs
Jde o sadu více jednoduchých výukových programů. Kvintový kruh - symbolika kvintového kruhu, otáčení kruhem, tvorba kvintového kruhu, možnost přehrávání kadencí dur/moll. Výuka intonace - zpěv nebo hra na akustický nástroj unisono nebo podle nastaveného intervalu, kontrola přesnosti intonace, možnost nastavení rozsahu testovaného zpěvu nebo hudebního nástroje. Metronom - program simulující metronom pro udávání tempa skladby. Podobně jako u reálného metronomu lze měnit hodnotu tempa i metrum. Výuka stupnic jako akční hra - studenti mají za úkol postupně střílet pohybující se tóny zadané stupnice v zajímavém přírodním prostředí. Hudební pexeso - místo obrázků se po odkrytí karty ozve zvuk, studenti vyhledávají stejné zvuky. Automatický doprovod - na základě zadaných akordových značek hraje aplikace doprovod piano + bicí. Měnit lze tempo a je možné i transponovat. Jednotlivé mini aplikace lze pořídit i samostatně.
EarMaster
Tato aplikace cvičí hudební sluch. Postupně žáka provází výukou intervalů, akordů a stupnic. Jejich stavbou, rozpoznáváním, určováním a zpěvem nebo hraním na akustický nástroj, zaznamenávaným mikrofonem. Nastavit lze i transponovaný hudební nástroj. Nedílnou součástí jsou také rytmické a melodické diktáty. Program může pracovat v jednodušším, standardním režimu nebo lze zvolit náročnější jazzové lekce. Odpovědi na otázky je možné zadávat pomocí připojené reálné MIDI klaviatury, mikrofonu nebo prostřednictvím virtuální klaviatury, kytarového, basového, houslového a violoncellového hmatníku. V případě potřeby je možné si vytvořit i svůj vlastní hmatník.
Sibelius Auralia
Komplexní program Auralia slouží ke cvičení a testování hudebního sluchu. Nabízí stovky cvičení ve 41 lekcích a nastavit lze vlastní stupně obtížnosti. Uživatel pracuje s intervaly, akordy, stupnicemi, harmonií, procvičuje rytmus, intonaci a hudební formy. Pro odpovědi na otázky lze využívat virtuální nebo reálnou MIDI klaviaturu a mikrofon. Při práci ve škole je možné využít závěrečné hodnocení a tisk dosažených výsledků pro každého studenta.
Sibelius Musition
Musition je určený pro cvičení a testování hudební teorie. Podobně jako Auralia je i Musition vhodný pro všechny věkové kategorie a schopnosti uživatele a nabízí možnost přizpůsobení schopnostem uživatele. Výuka probíhá prostřednictvím úkolů, jako je vyťukávání rytmu pomocí mezerníku počítačové klávesnice, určování výšky tónu ve všech hudebních klíčích, určování tónin, akordů a inverzí, určování stupnic a modů, oprava nesprávných not, poznávání rozsahu a transpozice hudebních nástrojů. Odpovídat lze pomocí reálné nebo virtuální MIDI klaviatury.
Sibelius GroovyMusic
Výukový program GroovyMusic je rozdělen do tří samostatných, ale na sebe navazujících programů Groovy Shapes (pro věk od 5 do 7 roků), Groovy Jungle (od 7 do 9 roků) a Groovy City (od 9 do 11 roků). Jedná se o animovaný program, který obsahuje více grafiky, zvukových ukázek a mluveného slova než textu. Obsah je rozdělen na část sluchových cvičení a na část vlastní hudební tvorby. Pro zobrazení základních hudebních prvků se používají grafické obrazce, postupně se přechází od jednoduchých hudebních pojmů k notaci, hudebním nástrojům, složitější hudební teorii a kompozici.
Sibelius Instruments
Jedná se o aplikaci, která se postará o výuku hudebních nástrojů. Obsahuje jednotlivé hudební nástroje, jejich stručný popis, historii, rozsahy, ukázky notace a zvukové ukázky. Procházet lze zobrazením obsazení nástrojů, poslechem zvukové ukázky a stručným nebo podrobným popisem. Aplikace nabízí také celkový test, a to obecný nebo poslechový, včetně závěrečného vyhodnocení.
Foriero
Firma Foriero se zabývá vývojem i výrobou jednoduchých hudebních výukových aplikací, s využitím nejnovějších technologií a poznatků z oblasti multimediální tvorby. Aplikace jsou k dispozici ke stažení z internetu a některé jsou zcela zdarma pro všechny platformy, včetně iPhone a iPad. Například iMelody je program umožňující volné hraní známých písní na klaviaturu, využít lze i reálnou MIDI klaviaturu. IBeater představuje virtuální metronom, MusicKeys nabízí hru na klávesách pro začátečníky, MusicNotes je výuka čtení a rozpoznávání délek not, MusicTones již řeší výšku tónu, pozici v notové osnově, MusicCubes cvičí hudební sluch a paměť a MusicIntervals je výuka hudebních intervalů a harmonie.
Většina výše uvedených aplikací je bohužel zatížena klasickým školním drilem. Učitel nebo lektor musí mít kontrolu nad nabitými zkušenostmi, znalostmi nebo dovednostmi. Daleko důležitější než pochopení hudby samotné, vztahy mezi hudebními parametry a jejich vliv na posluchače, je stále pouze mechanické memorování. Na závěr vyzkoušet (pokud možno ve stresu, v časové tísní a se strachem ze špatného hodnocení) a oznámkovat (rozškatulkovat - výborný „odpovídač“, dobrý „odpovídač“, špatný „odpovídač“). hudba samotná se bohužel často poněkud vytrácí.
Daleko zajímavější jsou vyšší formy vzdělání, kde testy nemusí být například vůbec. Student se tak vzdělává pro vzdělání, informace nebo dovednosti samotné, nikoliv proto, aby správně vyplnil test. Pokud se student potřebuje z nějakého důvodu prokázat někomu jinému, že vzdělání absolvoval a dosáhl určitých schopností (Kdo takové ověření potřebuje? Jedině ten, kdo sám není schopen poznat, že daný jedinec danou věc prostě umí a zvládá.), může projít testováním. V určitých případech jsou ale testy postavené více na vlastní tvorbě, vlastním přístupu, kreativitě a dalších schopnostech, nikoliv na memorování.