Tabulatury III - Tabulatura pod mikroskopem I

V tabulatuře často najdete také další doplňující informace, které vám pomůžou s jejím čtením a pochopením. Znovu připomínám, že pro tato značení neexistují žádná pevná pravidla a předpisy, proto je nemusíte nutně nalézt v takové formě, v jaké vám je teď ukážu.

V první řadě je to ladění. To bývá uváděno buď před samotnými linkami tabulatury nebo někde na začátku tabulatury. Tedy buď je pro každou strunu uvedeno, jak je naladěna, nebo je v záhlaví slovně uvedeno, v jakém ladění by kytara měla být (standard, half step down, drop D...). K ladění se neodmyslitelně pojí i informace o pozici kapodastru na hmatníku, je-li použit. To bývá uvedeno vždy ještě před tabulaturou samotnou.

 

(kapo na 2.)

E|----------

H|----------

G|-----2----

D|--------2-

A|--0-------

E|----------

 

Dobrým zvykem je při tvorbě tabulatury a použití většího počtu zástupných symbolů pro různé hrací techniky (odtahy, příklepy, skluzy atd.) sepsat na začátek jejich seznam. Především nováčkům tak usnadníte učení a pochopení. Pokud se v celém tabu vyskytnou jedna dvě značky, seznam pochopitelně uvádět nemusíte.

 

h - hammer-on

/ - slide

^ - half bend

~ - vibrato

 

Podobně tak jako seznam hracích technik je dobré na začátek sepsat i seznam akordů ve skladbě použitých, a hlavně jejich držení. Jak asi víte, každý akord má nesčetné množství variací, a proto je dobré čtenáře informovat o tom, kterou z nich použít.

Držení akordu se nejčastěji zapisuje ve formě šesti čísel psaných za sebou (6 strun = 6 čísel). Čísla nám pak reprezentují chycenou pozici na hmatníku postupně od nejvrchnější struny k nejspodnější. Pokud se struna nehraje nebo tlumí, píše se místo ní písmeno "x". Například akord F se zapíše jako 133211, tedy struna E se drží na 1. pražci, struna A na 3. pražci, struna D na 3. pražci atd.

 

F - 1 3 3 2 1 1

F - x 8 10 10 10 8

Dm - x 5 7 7 6 5

 

V minulém díle jsme si naznačili, jak se zapisují akordy v tabulatuře. Nyní si to pojďme ukázat prakticky. Akordy se zapisují pomocí tří a více čísel (označujících pražce) pod sebou, což z metodiky čtení tabulatury jasně říká "chytni všechny najednou a brnkni". Často je to pro větší názornost doplněno i názvem akordu napsaným nad linkami. V ukázce můžete vidět takto zapsaný akord C. Narazíte také určitě jen na variantu s nadepsaným akordem nad linkami (viz. Em v ukázce). To už je však pouze informace, od kterého akordu je následná sekvence tónů odvozena a který akord si tak můžete předchytit, pro snazší vybrnkávání.

 

C Em

E|-------------

H|--1----------

G|--0-----0----

D|--2-------2--

A|--3----------

E|------0------

 

Opakovací značky mají v tabulaturách stejný význam jako v notovém partu. Díky nim můžeme čtenáři říct, kolikrát že má daný úsek hrát. Níže v ukázce vidíte, že úsek k opakování je ohraničen hvězdičkami a nahoře doplněn i o počet opakování. Pokud se však v tabulatuře nalézají pouze hvězdičky, tak to znamená, že se úsek hraje 2x, tedy že se opakuje jednou.

 

3x

E|---0---------|

H|*-----1-----*|

G|---------2---|

D|-------------|

A|*-----------*|

E|-------------|

Některé tabulatury jsou dělány i pro více nástrojů, a tak můžete vidět jednotlivé party nadepsány názvem nástroje, což je, řekl bych, naprosto nezbytné pro správné pochopení tabulatury.

 

Kytara

E|-----------0-

H|--------3----

G|-----1-------

D|-------------

A|-------------

E|--0----------

 

Basa

G|-------------

D|-------------

A|--------2----

E|--0----------

 

Velice zřídka se pak můžete setkat ještě s uvedením rytmu nebo tempa písničky na začátku. Nejčastěji v tabulatuře exportované z nějakého tabovacího programu (Q znamená tempo v úderech za sekundu, 4/4 znamená takt).

 

Q=112, 4/4

E|---------

H|---------

G|---------

D|--2---5--

A|--2---5--

E|--0---3--

 

Jako úplně poslední bych zmínil možnost zapsání informací o použitých nástrojích a jejich nastaveních. Ty uvádím spíše jako zajímavost, protože najít takovou tabulaturu dá opravdu práci. Můžete se tak dočíst, že máte použít dvanáctistrunnou kytaru nebo pro elektrické kytary uvidíte uvedeno, jaké máte použít nastavení snímačů, basů, středů, výšek či reverbu.

Psáno pro časopis Muzikus