Seřízeno, naladěno a nastaveno? - Čisticí a konzervační prostředky
Jak jsme si minule nastínili, tak než uzavřeme velké téma týkající se všeho kolem elektrické kytary samotné a jejího seřízení, se dnes podíváme na jedno z podtémat, které patří někam k prvním dílům - do oblasti hygieny rukou, výměny strun, čištění nástroje, potažmo hmatníku atd. Původně jsem je chtěl někde v těchto místech seriálu zařadit, nicméně se na to nějak pozapomnělo a pak jsme již byli tematicky jinde. Jedná se tedy o minule avizované čisticí prostředky na struny.
Malinko si připomeňme, co jsme si řekli v dílu č. 2. Před jakoukoliv manipulací s nástrojem je velmi vhodné si vždy pečivě umýt ruce. Nejlépe si vypěstovat (a to nejenom před hraním) takový podvědomý zvyk, že prostě dokud nejsou ruce umyté, tak opravdu nesáhnu na svůj nástroj. Na koncertech, pokud nejsou v dosahu toalety s tekoucí vodou, můžeme použit např. vodu či minerálku z místního erárního občerstvení, případně si pro tyto účely vozit vlastní „petku“. Pro muzikanty se zvýšenou potivostí rukou by měla tato pravidla platit dvojnásob.
Všechna tato opatření včetně pravidelného čištění nástroje při výměně strun by měla být jakousi podmínkou a souběžnou činností s používáním čisticích a konzervačních prostředků, tyto úkony by měly jít ruku v ruce jeden s druhým. Tedy pokud (správně) plánujeme prodloužit životnost strunného potahu konzervačními prostředky k tomu určenými, měli bychom dodržovat pravidlo čistých rukou a čistého nástroje.
Za svůj život jsem poznal opravdu mnoho čisticích prostředků, přičemž jsem minimálně jednou vyzkoušel snad všechny, co existují. Aniž bych chtěl prosazovat jakoukoliv značku či konkrétní výrobek, tak právě ten jediný, u kterého jsem roky až doteď zůstal a který mám přibalený ve všech futrálech nástrojů, je GHS Fast Fret. Jeho účinnost a kvalitu podtrhuje i doba, po kterou se v podstatě v nezměněné podobě vyrábí; já jej používám někdy od 90. let. Z původní plechové krabičky se na krátkou dobu přestěhoval do plastové (my, co jsme z minula vlastnili ty plechové, jsme stále přendávali obsah), ale v posledních letech se jeho obsah vrátil opět do původní plechové. Jedná se jakousi, na dřevěném „hříbku“ nalepenou, plsť napuštěnou typickou chemickou látkou s charakteristickou vůní na bázi čistidla a rozpouštědla, kterou po hraní (můžeme i před) potřeme strunný potah a následně přiloženou utěrkou setřeme. Zmíněná plsť byla před lety vylepšena umělohmotnou násadkou proti vysychání. Jedinou výtku, kterou bych vůči tomuto výrobku měl, je, že z přiloženého hadříku při stírání padají drobné kousky látky, kterých je za chvíli plný futrál. Tento výrobek mohu doporučit nejen já, ale vidívám ho nejvíc i ostatních hráčů, a to nejen u kytaristů, ale např. i u bendžistů, mandolinistů atd. Takže čištění - konzervace - já určitě vřele doporučuji.
Příště tedy již v novém tématu.