Sám doma 35 - Workflow
Jistě se stane téměř každému, že jednou za čas káže vodu, a pije víno. Mně se to (přiznaně) stane v tomto díle. Budu vás totiž nabádat k systematičnosti, ke které mám já sám mnohdy poměrně daleko. Vnímejte to tedy tak, že jsou to rady, které dávám především sám sobě. Třeba se konečně chytím za nos a stane se ze mě systematik.V souvislosti s tímto tématem v anglicky psané literatuře často zazní slovo workflow, které si lze vykládat několika způsoby. Pro naše účely jej považujme za ustálený sled úkonů, který když dodržíme, naše práce bude hezky „plynout“ - flow. Velký důraz bych rád dal na slovo ustálený. Je totiž poměrně jedno, jestli „to děláte správně“. Důležité je, abyste na onen pracovní postup byli zvyklí, aby vyhovoval vám a abyste jej, pokud možno, měnili pouze kosmeticky. Co si myslí ostatní, je irelevantní. Není totiž nic horšího, než když vás při práci zdržuje to, že nemůžete najít nějakou konkrétní funkci v DAW editoru, nebo když se marně snažíte vzpomenout si „jak se, sakra, tohle dělá“. Taková práce nejde od ruky, člověk se u ní pořádně navzteká a výsledek tím jednoznačně utrpí.
Základní předpoklad je proto následující: Pokud to není bezpodmínečně nutné, neměňte příliš často software, v kterém pracujete. Zvykněte si na workflow, který vychází z konkrétního DAW softwaru. Pokud vám daný program vyhovuje, zůstaňte u něj a maximálně jednou za čas přejděte na novější verzi (workflow bude pravděpodobně téměř shodný). Naučte se všechny procesy, které často používáte, spouštět klávesovými zkratkami, pokud je váš DAW software nabízí. Ušetříte si tak mnoho času a nervů. Pokud opakovaně používáte stejnou základní konfiguraci nástrojů, vytvořte si „šablonu“, v které již budete mít nakonfigurované stopy pro každý z nich. Jsou některé z nich softwarové syntezátory? Proč je spouštět u každého nového projektu znovu? Takové softwarové nástroje by již měly být součástí vaší šablony, resp. šablon - zpravidla je výhodné mít jich více pro různé nahrávací „scénáře“.Ideální je zvyknout si také na všechna vstupní zařízení a mít je stále stejně nastavená. Mezi ně, kromě klávesnice a myši, patří také ovládací prvky zvukové karty a případně nejrůznější kontroléry, které k počítači připojujeme zpravidla přes USB nebo MIDI port. Posledně jmenovaný typ zařízení může mít velmi pozitivní vliv na rychlost vašeho workflow - nejvíce se zrychlí mixáž.
Pokud tedy máte přebytečných pár kaček (no dobře, spíše pár tisíc), velmi vám doporučuji investici do nějakého DAW kontroléru, pokud možno s motorizovanými fadery („šavlemi“).Tu nejdůležitější radu jsem vám však dál již na začátku tohoto dílu: Je dobré odolat pokušení neustále od základu měnit jak software, tak hardware. Jakmile získáte uspokojivou konfiguraci, začne být důležitější získat rutinu a rychlost v jejím ovládání. Jinými slovy - neustále změny jsou nepřítelem efektivního workflow. Pokud totiž své „studio“ ovládáte „na prodlouženou míchu“, můžete se soustředit na to důležité - na to, co se snažíte svou tvorbou sdělit.