Rockové klávesy III - workshop
Tento měsíc bych rád navázal na svůj první článek o významných rockových klávesistech. V tomto díle se zaměříme výhradně na varhany Hammond a jejich použití v rockové hudbě.
Z důvodu ochrany autorských práv nemůžeme použít přesné transkripce. Připojil jsem proto několik cvičení, která vám mají přiblížit styl každého hráče. Až tato cvičení zvládnete, je zkuste transponovat do dvanácti tónin, abyste si dané postupy opravdu osvojili.
Rick Wakeman
Rick Wakeman pochází ze západního Londýna a studoval hru na klavír, klarinet a instrumentaci na Royal College of Music, aby se později stal vyhledávaným studiovým hráčem. Rick spolupracoval s Black Sabbath, Davidem Bowiem, T Rex a mnoha dalšími hudebníky. Později vstoupil do skupiny Yes, ve které si vybudoval status hvězdy mezi rockovými klávesisty. Náš první příklad je inspirován Rickovým velkolepým sólem ve skladbě Roundabout, kerá pochází z klasického alba Yes - Fragile. Na svých Hammondech nebo plug-inu (my budeme používat Native Instruments B4) vytáhněte první čtyři táhla, přidejte percussion/soft/fast/třetí harmonickou, C3 vibrato a Leslie speaker nastavený na pomalou rotaci. Přidejte také ke zvuku mírný overdrive. Náš plug-in má zdařilou simulaci lampového zkreslení, kterou v ukázce použijeme. Příklad začíná mohutným glissandem. Použijte celou ruku a zakryjte jí jak bílé, tak černé klávesy. Ukázka převážně vychází z bluesové stupnice G. Tím, že zahrajeme několik not zároveň, získáme výrazný „power chord“ ne nepodobný zkreslené elektrické kytaře. Na konci ukázky hrajeme rozklady akordů G, C a G7.
Rod Argent
Rod Argent pochází rovněž z Anglie. Jako dítě zpíval ve sboru katedrály sv. Albána, než se v 60. letech stal zakládajícím členem superskupiny The Zombies. Rodova hra v písních jako například She’s Not There nebo Time of The Season propůjčila skupině velmi charakteristický sound a z těchto skladeb se rychle staly klasiky. Rod používal velmi neobvyklé nastavení táhel: vytažená první dvě táhla, perc on/normal/fast/druhou harmonickou, C3 vibrato, „eslie přepínal mezi stop a fast. K tomu všemu přidal reverb a overdrive. Tato ukázka je inspirována skladbou Time of the Season. Synkopované šestnáctiny jsou poskládané do bluesové stupnice e moll, která skvěle funguje v celém akordickém sledu skladby. Rod do svých sól zakomponovává malé motivy, které stoupají a klesají, ale vždy sledují stejný vzor. Příležitostně přepněte Leslie na fast, čímž dodáte sólu na expresivitě.
Gregg Allman
Gregg Allman je americký rockový a bluesový zpěvák, klávesista a kytarista. Je zakládajícím členem The Allman Brothers. Gregg a jeho kapela pomáhali utvářet sound jižanského rocku počátku 70. let. V roce 1995 byl uveden do Rockové síně slávy a časopis Rolling Stone jej zařadil mezi sto nejvýznamnějších zpěváků všech dob. Gregga výrazně ovlivnil Jimmy Smith, včetně nastavení táhel: tři táhla vytažená, perc on/soft/fast/třetí harmonická C3 vibrato, pomalý Leslie. V tomto příkladu, který je inspirován skladbou Stormy Monday, používá Greg bluesovou stupnici G v kombinaci s poměrně běžným bluesovým postupem. Všimněte si, jak dosahuje bluesového feelingu pomocí rychlých skluzů a přírazů. Ve třetím taktu je krátká pasáž s notami z dórské stupnice G (g, a, b♭, c, d, e, f, g). Zkuste kombinovat bluesovou stupnici s G dórskou a mixolydickou (g, a, b, c, d, e, f, g), čímž vaše bluesová sóla získají na osobitosti.