Receptář bubenických nápadů - breaky jinak, kreativně

Receptář bubenických nápadů - breaky jinak, kreativně
Receptář bubenických nápadů - breaky jinak, kreativně

Dnes bychom se s vámi chtěl podělit o pár triků, jak hrát přechody zajímavěji, muzikálněji, a jak se vymanit ze své komfortní zóny, kdy člověk hraje pořád dokola to samé. Princip je jednoduchý. Řekneme si pět pravidel, která zkusíte dodržovat během cvičení. Jsou to vlastně taková omezení, které si na sebe sami uvalíte, a to vás donutí přemýšlet jinak, tudíž kreativně. Ze začátku to může být trochu nepříjemné, ale uvidíte, do jakých tvůrčích končin vás to dovede.

 

1. Hrajte pouze osminy

Tím myslím noty i pauzy. Zkuste chvíli hrát breaky, které nemusejí být rychlé, kde může být málo not. Hledejte jiné zajímavé způsoby, jak hrát, než jen pustit ruce ze řetězu a vysypat na soupravu pytel brambor. Zkuste hrát synkopy, zkuste hrát „melodii“, hledejte různé zvuky na každém bubnu, využívejte pauzy apod., ale všechno pouze v osminách (resp. i v jiných hodnotách, které si určíte). Hrát jednoduše je často těžší, než se zdá. :-)

 

2. Nezačínejte pravou rukou

Zkuste začít levačkou, kopákem nebo i šlápnutím na hi-hat. Je to zvláštní, často nepřirozené, ale naruší to vaší rutinu a znemožní vám to začínat šestnáctinami na bubínek. To není z podstaty špatně, ale je to snad nejčastější začátek všech breaků a tomu se mi dnes snažíme vyhnout.

 

3. Nezačínejte na první dobu

Jednoduché. Začněte na druhou, třetí nebo někde mezi, zkrátka kdekoliv jinde, kde to není tak předpověditelné.

 

4. Nezačínejte na bubínek

To jsme už nakousli ve druhém bodě. Zkuste bubínek třeba úplně vynechat nebo na něj hrajte pouze piano, aby nebyl tím hlavním hlasem pouze doplněným o zbylé bubny.

 

5. Hrajte pouze na část soupravy

Zkuste si na chvíli vybrat pouze dva bubny, na které teď budete hrát, a všechno hrajte jen na ně. Dejme tomu bubínek a kotel. Nebo přidejte nějaký činel, třeba ride.

Receptář bubenických nápadů - breaky jinak, kreativně
Receptář bubenických nápadů - breaky jinak, kreativně

Tato pravidla jsou pouhý návrh. Můžete používat všechna najednou, vybrat si jen některé nebo si vymyslet vlastní. Stejným způsobem lze přistupovat i k tvorbě sóla nebo improvizaci. V nekonečnu možností, které můžeme hrát, se člověk snadno ztratí. Proto je dobré si možnosti omezit, nastavit určitá pravidla a tím se zároveň inspirovat.

Psáno pro časopis Muzikus