Nebojte se funkcí v DAW - Co vše jde se zvukem ve světě nul a jedniček…
Side-chain
Side-chain je specifický způsob procesování zvuku, kdy signálem z jedné stopy ovládáte nějaký parametr stopy jiné. Asi nejčastější použití je spojováno s kompresorem a někdy se níže popsaný postup označuje jedním názvem „ducking“. Side-chain jako takový je ale univerzálnější a lze jej použít ještě pro řadu dalších úkonů, než jen pro ducking.
Ducking
Ducking se začal používat, a dodnes velmi často používá, v oblasti rozhlasové a televizní produkce. Nejtypičtějším použitím je situace, kdy je na pozadí slyšet nějaká hudba a do ní vstupuje komentář. Nebo se může jednat o ruch na pozadí (například ruch stadionu při fotbalovém zápase), do nějž vstupuje komentátor. Pokud se jedná o signál ze záznamu a je čas jej zpracovávat ručně (střihat, míchat atd.), pak může tyto úkony udělat zvukař pomocí automatizace hlasitostí stop. Ale v přímém přenosu je to buď velmi náročné (a výsledek nebývá uspokojivý) a nebo úplně nemožné. Na řadu tedy nastupuje automatizace tohoto procesu.
Automatizace
Nejjednodušší představitelná automatizace by se dala popsat následovně: Jestliže se na stopě 1 objeví zvukový signál, který je hlasitější než x dB, stáhni šavli hlasitosti stopy 2 o x dB. Ke stopě 1 připojíme mikrofon moderátora a stopa 2 obsahuje podkresovou hudbu. Pokud tedy moderátor nemluví, hraje hudba v původně nastavené hlasitosti. Jakmile začne moderátor mluvit a překročí svým hlasem nastavenou úroveň hlasitosti x dB, sníží se automaticky hlasitost stopy 2 (podkresové hudby) o stejnou úroveň.
Z této nastíněné situace jasně vyplývá, že ze stopy 1 musí být zvukový signál nějakým způsobem posílán nejen do hlavního výstupu, ale také do stopy 2, kde bude jí bude řídit. Na stopě 2 musí být nějaký vstup, který bude řídicí data ze stopy 1 přijímat a ovládat zvolený parametr dané stopy.
Udělejme tento scénář realističtější, čímž se jednoduše dostaneme ke skutečnému duckingu. Praxe ukázala, že pro výše uvedený scénář nestačí hudbu pouze zeslabit. Vzhledem k tomu, jak lidské ucho zvuk vnímá, je potřeba signál také více komprimovat. Tím se sníží celkový dynamické rozsah hudební nahrávky, a přestože je hudba „rušena“ mluveným slovem, zůstává stále srozumitelná. Kdybychom hlasitost jen snížili, z hudby by se vytratila řada informací a slyšeli bychom jen ty nehlasitější údery nebo pasáže. Signál ze stopy 1 tedy nebude pouze řídit hlasitost, ale bude ovládat kompresor. Signál ze stopy 1 je totiž přiveden na vstup kompresoru, který následně na základě hlasitosti příchozího signálu (od moderátora) stlačuje signál stopy 2. Tedy čím hlasitěji moderátor mluví, tím více je potlačován dynamický rozsah hudby a snižována její hlasitost. Ducking je na světě.
Technické řešení
V současných softwarových DAW (digitálních zvukových pracovních stanicích) je toto poměrně snadno řešitelný úkol. Do slotu Insert stopy, která má být stlačována (v našem případě se jedná o stopu 2, tedy o hudební stopu) vložíte efekt kompresor. Po jeho otevření v grafickém prostředí hledejte ikonu Side-chain. Tato ikona bývá obvykle součástí hlavičky okna s plug-inem, která pochází přímo ze samotného DAW, nikoliv přímo součástí plug-inu samotného.
Aktivací Side-chain vlastně vytvoříte virtuální sběrnici, jejíž výstup míří právě do vstupu daného side-chain efektu, v našem případě kompresoru.
Dalším nutným krokem je tedy zaslání signálu ze stopy 1 do této sběrnice. Jak již bylo uvedeno dříve, chceme, aby byl zvukový signál ze stopy 1 byl i nadále posílán i na hlavní výstup, abychom signál z této stopy vůbec slyšeli. Logicky tedy nebudeme do vstupu Side-chain signál směrovat z výstupu dané stopy 1, ale ze Sendu. Jakmile otevřete nabídku sběrnic Send sběrnic svéhovašeho DAW, zjistíte, že kromě ostatních efektových stop (FX Track nebo Bus), se zde objevila nová sběrnice. Ta je obvykle pojmenovaná názvem efektu (v našem případě Kompresor) a také názvem stopy, ve které je efekt aplikován (v našem případě Stopa 2), protože je samozřejmě možné aplikovat více kompresorů, na kterých bude side-chain aktivován.
Stejně jako u všech ostatních sběrnic Send, můžete i zde nastavit úroveň sendu (Send Level), čímž můžete pohodlně ovlivňovat sílu signálu na vstupu do kompresoru.
Hotovo, signál je nasměrován a ducking začne fungovat.
Převedeno do hudby
Také v hudebním světě se side-chain používá. Skvěle se hodí zejména pro moderní elektronickou hudbu. Často se používá například pro komunikaci mezi basou a kickem.Na zvukovou stopu Bass vložíme do efektu Insert plug-in Kompresor. Nastavíme jeho parametry a aktivujeme Side-chain. Ze stopy Kick pošleme pomocí sendu signál do tohoto kompresoru se side-chainem. Pokud předpokládáme, že basa hraje spolu s údery bubeníka do bubnu kick, je výsledek následující: V okamžiku úderu je stlačen zvuk basy, takže vynikne silný perkusní úder kicku. Jak zvuk kicku rychle odeznívá, přestává na basu rychle působit kompresor a basa se rozezní a vytvoří tón, tedy základ harmonie. Výsledkem je srozumitelný úder kicku, kterému nepřekáží v okamžiku úderu basa.
Stejným způsobem lze snadno vytvořit dlouze znějící tón basy, který je přerušovaný údery kicku. Stejným způsobem lze přerušovat také další znějící nástroje, jako jsou třeba plochy (Pad). Zkuste to, a velmi brzy poznáte, že tento výsledek jste už někdy určitě slyšeli a že je velmi charakteristický.
Technická omezení
Ne všechny efekty side-chain nabízejí. Je zde několik omezení. Ne vždy má samozřejmě smysl, aby byl vstup Side-chain k dispozici. Ne vždy má smysl, aby byl nějaký parametr ovládán jinou stopou. A dále jsou zde technická omezení. Systém plug-inů VST umožňuje side-chain oficiálně a plnohodnotně teprve od verze VST 3 (poprvé v Cubase 5), nicméně jaksi oklikou a bez oficiální podpory bylo možné side-chain používat již ve VST 2.4 (od 19. 1. 2006, kdy byla tato verze VST uvolněna).Plug-iny, které jsou starší, tímto způsobem ovládat nelze (ačkoliv se někteří tvůrci plug-inů o side-chain pokoušeli, řešení bylo možné vždy jen v rámci plug-inů jednoho výrobce).
Podobně je na tom také konkurenční platforma AU, kde je side-chain podporován minimálně od roku 2005. Výjimkou pochopitelně není ani dnes již dále nevyvíjená platforma RTAS pro Pro Tools (naposledy Pro Tools 10). Naopak je side-chain samozřejmě již implementován ve standardu AAX (následovník protokolu RTAS, poprvé použito v Pro Tools 10).
Co zajímá vás?
Nedílnou součástí tohoto seriálu jsou vaše dotazy a vaše náměty témat, která vás zajímají. Objevili jste ve svém DAW nějakou funkci, které nerozumíte? Dejte nám vědět a pokusíme se jí do tohoto seriálu zařadit. Pište na adresuvlada@muzikus.cz.