Mladý basák - Jiří Marek

Mladý basák 11. - Jiří Marek
Mladý basák 11. - Jiří Marek

Před dvěma lety jsem Jirku Marka zaregistroval v sólovém projektu Oldy Krejčovse (Monkey Business) nazvaném Okrej. Již na prvním koncertě této formace bylo znát, že baskytarista má solidní techniku a hlavně, že dokáže s bubeníkem nalézt společný tep skladby. Jirka je prakticky samouk (absolvoval jen několik soukromých lekcí u Honzy Matouše a Jaryna Janka). Mezi své vzory řadí Jacka Bruce, Stinga, Roscoea Becka a Johna Deacona.

 

Jak ses dostal k muzice a k baskytaře?

Jako dvanáctiletej kluk jsem vídal tátu hrát s Bluesberry. Zkoušel jsem také hrát na kytaru, ale abychom mohli s tátou a s bráchou založit kapelu, musel jsem začít hrát na basu. V začátcích mi v tom hodně pomohl můj kamarád a skvělý basák Honza Matouš. Postupem času jsem k base začal zpívat, takže ve většině kapel zpívám vokály a v Cream Revival zpívám většinu věcí.

 

Které styly ti nejvíce sedí?

Blues, groove, funky, rock. Bicí a basa „musej’ spolu dejchat“. Technicky prsty a slap, občas tapping. V začátcích jsem hrál pouze trsátkem, které teď už vůbec nepoužívám. Jako jeden z mála lidí zvládnu hrát současně na bicí a na basu :-)

 

V jakých kapelách jsi hrával a v jakých hraješ teď?

První kapela byla Natal, který jsme časem změnili na Cream Revival. S bráchou a s tátou si takhle občas zahrajeme i teď. Řekl bych, že si to užíváme víc než tehdy. Potom přišel Cvrkot Band - soulová kapela s dechovou sekcí. V okolí na nás chodilo dost lidí a natočili jsme demo, ale pak mě vyhodili. První úspěšnější kapela byla Buddy Wonders, kde jsem hrál s bráchou a s kytaristou Marcelem Flemrem. Po Noci s Andělem a Blues Alive 2002 Marcel kapelu rozpustil, to nás hodně mrzelo... V té době jsem hrál dva roky s Queenmanií, to byla dobrá zkušenost. Zajímavé je, že pár let poté jsem se dostal do dalšího Queen revivalu - Queenie. S oběma kapelami stále občas zaskakuju. Pět let jsem hrál s Erikem Witzem v Grand Slamu, kde jsme vyměnili asi pět bubeníků a před dvěma lety si dali pauzu na neurčito. Během Grand Slamu se vystřídala spousta kapel: např. Dr. Malibu, Deep Purple CZ, MOI, Michal Hudček Band, Popcorn Drama. Nikde jsem nevydržel, kromě skupiny Milo, kde jsme s bráchou bez přestávky už pět let. V roce 2009 jsme se dostali do kapely Oldy Krejčovse Okrej, kde jsme se sešli s Martinem Otrubou, podle mě nejlepším klávesákem u nás. Občas také hrajeme s bluesovou skupinou Slow Fingers.

S Emilem Valachem už tři roky plánujeme kapelu Pussy Tycoon. Za tu dobu jsme měli asi tři zkoušky, pokaždé s jiným kytaristou...

 

Jaký byl tvůj největší zážitek spojený s hraním?

Tlačení dodávky na německé dálnici, Alcohol free koncert s Milem, hraní na Sziget festivalu ve čtyři ráno ve stanu pro pět set vydrževších, Milo ve filmu, čtené zkoušky s Péťou Šabachem v hospodě. Pokud myslíš koncerty, na kterých jsem byl, tak by to byli: Colosseum, John Scofield, Hiram Bullock, Mike Stern - vše v LMB. -123min. v hospodě v Toušeni.

 

Co používáš za vybavení?

Preamp EBS-1, konec QSC 1602, bedna Carvin 210. Nejčastěji hraju na G & L L-2000e (1981) a Warwick Streamer (1986). Z minulosti mi zbyly další basy, které je mi líto prodat, i když na ně už skoro nehraju: pětistrunná SSD, bezpražcová Ibanez, Marcus Precision.

Struny D’Addario 0.45 - střídám niklové a ocelové. Jinak vše poctivě chladím plzeňskou dvanáctkou a efekty nepoužívám.

 

Na jakých nahrávkách tě můžeme slyšet?

Připraveným (2009), Cvrkot Band - Soul je slyšet z Půdy (1999), Deep Purple CZ - demo 2006, Queenmania - demo 2002, Dr. Malibu - demo 2007, Grand Slam - demo 2006, The Carve - demo 2007, MOI - demo 2007, film Veni Vidi Vici (2009), pak ještě stojí za zhlédnutí vystoupení Okrej v Noci s Andělem (na youtube.com).

 

Psáno pro časopis Muzikus