Max for Live - Extrémně osobní Ableton Live
V minulých dílech jsme si připravili jednoduchý patch, pomocí kterého přidáme ke každé notě na vstupu další dvě noty, čímž vytvoříme durový akord nad tímto tónem.
Pojďme v tomto patchi pokračovat a udělejme jej ještě sofistikovanějším. Nejdříve uděláme to, že vyšším tónům, které přidává náš patch, ubereme hlasitost. Díky tomu bude náš melodický hlas nejsilnější a ostatní hlasy budou znít více jako doprovodné. A později zkusíme patch udělat ještě praktičtější a zkusíme jej nadefinovat tak, aby nepřidával tóny pouze do durového akordu, ale abychom mohli nadefinovat, kdy se má vytvořit akord molový, tak aby výsledný akord vždy patřid do dané tóniny.
V současné verzi našeho patche se dopouštíme určitého prohřešku, který byhom měli mít na paměti. Měli bychom o této „díře“ vědět a danou situaci pokud možno dostat pod kontrolu. Zatím to nevadilo, ale v případě, že budeme na patchi dále pracovat, mohlo by nám to přinést problémy.
O co jde? Jak jsem uvedl dříve, každá MIDI nota musí obsahovat informace o alespoň třech údajích. Jsou jimi výška tónu, hlasitost a MIDI kanál. Jak to probíhá v našem patchi? Vyšleme informaci (zprava) o MIDI kanále, hlasitosti a následně o výšce tónu. Informace o výšce tónu zároveň vyšle celou informaci o notě dál. Co tvoříme v našem patchi dál? Zvýšíme výšku tónu a vyšleme tuto výšku tónu znovu. Ale pozor! Nevyslali jsme znovu informaci ani o MIDI kanále, ani o hlasitosti. Teoreticky by nás tedy prostředí Max for Live mohlo varovat (nebo dokonce zastavit) a nová MIDI nota by vyslána nebyla. Mac for Live se tak ale nechová. Jednoduše podrží naposledy přijaté informace a ty znovu také pošle. Tedy ačkoliv prostředí Max neobdrželo žádnou novou informaci o MIDI kanálu, ani o hlasitosti, použije tu informaci, kterou dostalo naposledy. Tedy další MIDI nota (ta, kterou jsme vytvořili) sdílí stejný MIDI kanál a stejnou hlasitost jako námi vyslaná původní nota. Proč ne? Dosud to vlastně bylo docela praktické. Ale je dobré mít to na paměti, že u dalších not, které vytváříme, nemáme jejich MIDI kanál a hlasitost úplně pod kontrolou a jsme plně závislí na tom, jakou informaci dostalo prostředí Max naposledy.
Nyní ale potřebujeme kontrolu nad hlasitostí nově vytvořených not získat. Protože chceme námi transponované noty zeslabit. Nejdříve se podíváme na řešení, jak to udělat správně, a pak se jen v rychlosti zmíním o řešení, které by začátečníka možná napadlo, ale nefungovalo, a to z důvodu čistě didaktických. Snadno na něm pochopíme Max for Live více do hloubky, budeme více rozumět jeho struktuře a logice.