Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX

Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX
Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX

Kdepak! Zaspat se opravdu nevyplácí, a kdo chvíli stál, již stojí opodál, jak prohlásil Jan Neruda (a ve značně pozměněné podobě i Čech Karel Němec z proslulé Cimrmanovy hry Dobytí Severního pólu.).

V rámci tohoto seriálu jsme aktualizovali skutečnosti o těch nejzákladnějších firem kytarového světa. U akustik jsme uvedli firmy Martin a Ovation, u elektrických kytar ve dvou dílech Gibson a Fender a poté Ibanez, Paul Reed Smith a Rickenbacker a u aparátů, taktéž ve dvou dílech, pak byly uvedeny značky Marshall, Fender a Orange, MESA/Boogie a Hiwatt.

 

A co že nám to zbývá? No přece krabičky (takže ne multiefekty a další ne-krabice)! Jasně, jasně- právě u nich se můžeme na rozdíl od předchozích kategorií hodiny dohadovat, jaká firma že je ta nejzákladnější- ale mezi ty, které dokázaly nejvíce zahýbat ze všech možných hledisek světem kytary, jistě byly firmy Boss, MXR a EHX. Tak jdeme na to.

Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX
Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX

Boss

Od doby uvedení našeho článku (5/2010) firma rychle reagovala na stále sílící vlnu klasiky a retro a provedla ve své nabídce změny. Ovšem nijak zvlášť razantní, protože tato značka právě svým tradicionalismem, více či méně realizovaným, přesto neoddiskutovatelným, to u kytarové populace jednoznačně vyhrává.

Kytarová veřejnost si v průběhu dalších let začala čím dál víc cenit osvědčených modelů, mnohdy ne zcela běžných- máme na mysli třeba VB-2 Vibrato, SG-1 Slow Gear, SP-1 Spectrum, DC-Dimension C, PS-3 Digital Pitch Shifter/Delay a zejména analogových delayů řady DM, DM-2 a DM3.

Roku 2014 tak management firmy zareagoval mj. i tím, že nově uvedl řadu Waza Craft, která obsahovala právě tyto hodně vyhledávané vintage krabičky, samozřejmě s těmi nejmodernějšími komponenty. Od těch původních je už na první pohled poznáme podle toho, že mají za názvem malé dvojité w, na pedálu je uvedeno logo řady a logicky až na ladičku mají i přepínač dvou módů. Firma do této nové řady uvedla i další známé krabice, ne pouze ty sběratelsky vyhledávané, takže v této nabídce můžeme najít Super Overdrive SD-1w, Blues Driver BD-2w, ale třeba i Metal Zone MT-2w. Sérii pak doplňují Delay DM-2w, Chorus CE-2w, Vibrato VB-2w, Dimension C DC-2w a ladička TU-3w.

Roku 2017 pak Boss začal produkovat řadu 500 s LCD displejem, programovatelné efekty se souhrnem možností u jednotlivých druhů efektů. Výsledkem byly pedály DD-500 Digital Delay, MD-500 Modulation a RV-500 Reverb. Osobně nevím, zda zde firma tou digitalizací neustřelila, ale pravda je, že v jednom zařízení se získá přístup k více typům a druhům onoho efektu. Přesto z těch tří modelů se nejvíce ujal MD-500, který nabízí 12 módů a 28 modulačních efektů (od chorusu po flanger).

V roce 2019 pak došlo ke dvěma změnám. Za prvé byla ukončena produkce dvojpedálů série 20 a firma je nahradila řadou 200, plně programovatelných zařízení, obsahujících od USB přes MIDI ovládání po samplovací možnosti snad úplně všechno. Ze čtyř výrobků, DD-200 Digital Delay, EQ-200 Graphic Equalizer, MD-200 Modulation a OD-200 Hybrid Drive se nejvíce na trhu uchytil OD-200, nabízející v základu 12 typů zkreslení (Stack Drive, Brown, Dist- to jsou opravdu povedené záležitosti).

Druhou změnou bylo přesunutí výroby z Tchaj-wanu do Malajsie - prvními produkty byly delaye DD3T a DD-8.

Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX
Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX

V oblasti zkreslení tak firma vedle námi již uvedených nabízí klasickou řadu žlutých overdrivů (SD-1 Super OverDrive, OS-2 OverDrive/Distortion a OD-3 OverDrive), v produkci jsou stále (a to se nedivím) distortiony DS-1 a DS-2 Turbo Distortion (obě dvě krabičky naprosto perfektní záležitosti), tyto dvě řady pak doplňují produkty s MDP technologií (Multi Dimensional Processing), OD-1X OverDrive a DS-1X Distortion. Do zkreslovadel ještě patří JB-2 Angry Driver (moc mne to neoslovilo), BC-2 Combo Drive, BD-2 Blues Driver, FZ-5 Fuzz a metalovou trojku MT-2 Metal Zone, MD-2 Mega Distortion (ten rozdrobí i panel) a ML-2 Metal Core (ten ten rozdrobený panel ještě rozkope). ST-2 Power Stack se soundem full stacku tak tuto série zakončuje.

U zpožďovadel zmiňme nestárnoucí Digital Delay DD-3 a DD7, Terra Echo TE-2 s technologií MDP (multi-dimensional processing) a RV-6 Reverb.

V sekci Úprava tónu pak stále figurují octavery (OC-5 a OC-3), chorusy (CE-5 Ensenble a CH-1 Super Chorus) a klasická další škála (BF-3 Flanger, PH-3 Phase Shifter, PS-6 Harmonist a TR-2 Tremolo). Pokusem o sjednocení několika parametrů je pak MO-2 Multi Overtone.

U filtrů pak firma nabízí ještě kompresory (CP-1X s technologií MDP a klasický CS-3 Compressor/Sustainer), Dynamic Wah AW-3 a věčný GE-7 Graphic Equalizer (nejen úprava ekvalizace, ale i upravení rozdílů mezi kytarami, zesílení na sóla - tohle je hodně variabilní krabice).

 

MXR

I když je zde trochu kratší doba na změny od uvedení těchto efektů (5/2015), přesto došlo k několika posunům. Fakt, že firma je zastřešena pod značkou Dunlop, jsme již uvedli. Spojení s touto silnou značkou v podstatě jméno MXR zachránilo a kytaristé tak nepřišli o velmi kvalitní krabičky, snažící se o co největší zachování původní barvy tónu. Vedle obnovení (a udržení) klasických vintage efektů přišla pak firma i se sérií signature krabic- zde máme na mysli zejména Eddieho Van Halena a krabičky EVH Phase 90 (což je klasika) nebo overdrive EVH 5150 a chorus EVH 30 či Slashe (Octave Fuzz) nebo DD1 Dime Distortion (Dimebag Darrell).

Značka se díky navracející zálibě ve vintage modelech opět chytila velmi dobře a v současnosti patří mezi vysoce úspěšné součásti korporace Dunlop. Vzhledem k současné módě minikrabic navíc přišla i s krabičkami, jsou jako Timmy Overdrive, Mini Analog Delay, Sugar Drive Pedal, Classic 108 Fuzz Mini, Booster Mini a velmi povedené Dyna Comp Mini a Phase 95. To byl úspěšný krok.

I když v nabídce najdeme některé novoty jako Dookie Drive V3, Brown Acid, Modified O.D. či třeba Fullbore Metal Distortion, největšího zájmu se mezi kytaristy stále těší klasické modely, kdy mj. můžeme zcela jistě uvést jednoznačné hitovky, jako M101 Phase 90 (včetně moderních klonů CSP026 a CSP105), M102 Dyna Comp, M133 Micro Amp, M104 Distortion + a mnou také oblíbené M193 GT-OD (hřejivý tón) a M115 Distortion III.

Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX
Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX

Electro-Harmonix

Tak tady byl tedy posun, a to rovnou mezi ty nejsilnější firmy. Historicky nepřehlédnutelná firma, jak jsme si ji přiblížili v čísle 6/2011 jednoznačně zaválela. Tak třeba uvedení řady 9, která obsahuje možnosti pro kytaristy dosáhnout analogově klávesového soundu (a hodně věrného) - krabičky poskytují vždy devět zvuků kláves (špičkou je zde B9, chytly se dobře i C9 - mimochodem s „purplesoundem“ Lord Purple, dále pak Key9, Mel9 i Synth9).

Zajímavým výkřikem jsou i microampy, zesilovače do kapsy, jako 44 Magnum (44 watt) nebo 5MM (a funguje i zní to hodně dobře).

I v modulacích tónu je firma obecně hodně silná a nabídka je tam velice široká. Právě zde je pro firmu typická její snaha co nejvíce zachovat původní barvu tónu - a daří se jí to. Osobně bych vyzdvihl velmi jemný, ale i výrazný Small Clone, stereo flanger Electric Mistress, minipedál Nano Clone, analogový delay Deluxe Memory Man a další. U kompresorů a sustainerů pak firma zabodovala pedálem Freeze, u zpožďovadel se značka opět neuvěřitelně rozjela a nabízí dlouhou a bohatou škálu efektů. Hezký je mini pedál Nano Looper, vyhledávaný je analogový delay Memory Boy či větší verze Deluxe Memory Man.

Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX
Letem kytarovým světem - Boss, MXR a EHX

Tak ale teď to přijde. Moje top. Jedním z nich je Bass Soul Food, distortion původně sice pro baskytaru, ale používám ho jako tajnou zbraň k navození příjemného, dlouhého tónu bez ztráty původní barvy zvuku (už jen díky knoflíku Blend). Vyhovuje mi víc než vyloženě kytarový Soul Food. Obě krabice patří mezi zkreslovadla, kde EHX nebyli zase tak ti nejoblíbenější. Ale to je minulost- zejména i díky těmto pedálům. V pedalboardu mám ještě LPB-1, power boost, který zesílí signál z ostatních nástrojů a to čistě. Další drivy, muffy apod. mne nikdy neoslovily, ale to je věc osobního vkusu. Mnou uvedené pedály to všechno vyrovnaly.

Druhou mou bombou je pak POG2, analogový polyfonický generátor, který nádherně doplní kytarový zvuk soundem kláves (a dokáže je i nasuplovat). Výborné, neopakovatelné, úžasné. Chce to ale pohrát si s nastavením...

Z dalších hitů, kterými si EHX vydobyli zpět zasloužené postavení v top 5 efektových firem, jmenujme určitě filtr Bassballs, overdrive Hot Wax... Je toho hodně.

 

www.bossus.com

www.dunlop.com

www.ehx.com

Psáno pro časopis Muzikus