Kytaroví velikáni - Joe Walsh
„Věřím tomu, že když se seznámíte detailněji s tím, jak pracují aparáty, s celou elektronikou, udělá to z vás lepšího muzikanta, lepšího kytaristu. Proto jsem si v poslední době třeba oblíbil malé aparáty s nízkým výkonem...“
(Joe Walsh, Guitar World, 2012)
Při vyslovení jména Joeho Walshe se všem asi nejdříve vybaví Eagles, případně Don Felder, Glenn Frey, a tím i nadčasový megaevergreen Hotel California. Ovšem Walsh neznamená „jen“ toto, i když se v jeho kariéře jednalo o jednoznačný vrchol. Tento výrazný kytarista, kterému byl udělen čestný doktorát na Berklee College, spoluautor pravděpodobně druhé nejslavnější skladby Eagles, uznávaný sólový umělec, multiinstrumentalista, producent a vyhledávaný muzikant pro řadu projektů studiových i pódiových, si zaslouží pozornost i pro další aktivity. A není to jen ta, že se účastnil jako „kandidát“ prezidentských voleb...
Joe Walsh
I když se Walsh spolupodílel na řadě známých skladeb Eagles, jako jsou Live in the Fast Lane (s Donem Henleym a Glennem Freym), Pretty Maids All in a Row (s Joem Vitallem), The Sad Café, In the City a Last Good Time in Town (tato skladba je z Long Road Out of Eden), i když hrál na albu Hotel California, které přineslo onen světový hit, přesto si na svůj účet nemůže připsat k dobru diamantové ocenění jako jeho kolegové z kapely. Proč? Protože výběr Their Greatest Hits (1971-1975) oceněný v USA dvojnásobným diamantem mapuje zrovna období, kdy Walsh ještě nebyl členem Eagles. Neznamená to ovšem, že tento kytarista by byl nějak stranou. To vůbec ne. Ba dá se říci, že právě on je z té „orlí“ kytarové trojky nejvíce známý pro svou další činnost a vyhledávanou spolupráci. Stačí se podívat na seznam jeho hostování; koneckonců, i jeho sólová činnost doznala řady úspěchů, a to nejen v singlech, jako např. u A Life of Illusion, ale i u alb, což platí u zatím posledního CD Analog Man. Při této příležitosti jen dodejme, že v anketě 100 Greatest Guitarists of All Time časopisu Rolling Stone je na 54. místě.
Joseph Fidler se narodil 20. listopadu 1947 a jméno Walsh dostal v pěti letech po svém nevlastním otci. V padesátých letech to byla běžná praxe v sociální sféře, která se používala při zápisu do škol apod. Matka byla klasická klavíristka se skotskými a německými předky.
Až do Walshových dvanácti let žila rodina v Columbusu v Ohiu a poté se přestěhovala do New Yorku a nato do Montclair v New Jersey. Tam Joe chodil i na střední školu, kde se stal členem několika studentských souborů, a to včetně lokálně proslulé skupiny Nomads, kde hrál na baskytaru. Po ukončení střední školy se zapsal na Kent State University, kde pokračoval v hraní s různými kapelami včetně The Measles. V této době tak objevil svou celoživotní vášeň pro radioamatérství.
Kytary
Walsh vystřídal opravdu dlouhou řádku nástrojů. V současné době je vídán na pódiu s Rickenbackerem 330 Jetglo a dalšími typy, k jeho hodně pro něj typickým nástrojům však určitě zcela jistě patří Gibsony Les Pauly. A to zejména Custom Ebony & Sunburst a Supreme Sunburst, patří sem Goldtop s tremolem Bigsby i Standard. Z Gibsonů si také oblíbil i ES335 (opět v úpravě sunburst). Do jeho vlastnictví patřil i Les Paul z roku 1959, kterého v dubnu 1969 prodal Jimmymu Pageovi - tato kytara se poté stala proslulým „Number One“ tohoto legendárního leadera Led Zeppelin.
Z Fenderů jsou telecastery (včetně unikátního Broadcastera) a stratocastery v různých úpravách, vlastní i signature model Eric Clapton. Další u něj četněji zastoupenou značkou jsou kytary Gretsch, z nichž hraje na černou Duo Jet, model Country Club, červenou 6120 z roku 1957 a klasický White Falcon. Oblíbil si i Duesenberg Double Cat, Zemaitis Custom Deluxe (na turné Farewell), kytary Music Man (turné k Long Road Out of Eden), zahraje si občas i na další značky, jako jsou Paul Reed Smith, Carvin, Fernandes, Ernie Ball Benji Maaden, Epiphone, do jeho sbírky patří i Ibanez Joe Satriani...
U akustik preferuje Gibsona J200, má rád i kytary Takamine a Guild.
Jak už jsme uvedli v úvodu, Walsh umí hrát na celou řadu jiných nástrojů. Patří mezi ně piano Rhodes a Yamaha, Baldwin Grand Piano, samozřejmě Hammondy a Moogy, syntezátory Roland JD-990 a Korg Karma a Trinity, harmonia, Mellotron, Fender Precision bass, mandolíny (Gibsony F-4 a F-5), dokonce i klarinet, hoboj a dudy!
Aparáty
Z celé řady stacků a komb preferuje méně výkonné aparáty, k nimž patří kupříkladu 40W kombo Hiwatt Custom Studio/Stage, Egnater Rebel s výkonem 20 W, Roland Micro-Cube Cube-60, řada produktů firmy Dr. Z (Maz38, KT45, RX ES, Wreck...), vlastní také klasiku, Rolanda JC-120 Jazz Chorus, Peavey MX, Carvin Bel Air, Mojave Scorpions a komba Vox, v raných letech používal kombo Fender Twin, od této značky hraje i na Blackface Champ a Frontmana 2x 12”, na CD Analog Man použil FM15, nevyhýbal se ani Marshallům (jde zejména o 50W Plexi).
Efekty
Jeho stupňovitý pedalboard je založen na efektech Boss, které tvoří celou první nejspodnější řadu a část „prvního patra“. Jde o digitální delay DD-3 a DD-6, dále overdrive/distortion OS-2, chorus CH-1, flanger BF-3, super shifter PS-5, line selector LS-2 a ekvalizér GE-7. Doplňuje to klasikou Ibanez Tube Screamer TS-9, talkboxem, rackovou ladičkou Korg a kvákadlem Dunlop Cry Baby, který doplnil od roku 2007 Real McCoy Joe Walsh signature pedál.
James Gang
Zásadní změna v jeho životě nastala, když Walsh roku 1968 nastoupil do tehdy již dva roky trvající a pomalu se rozjíždějící kapely James Gang. Tehdy už tato k hard rocku směřující kapela měla za sebou čtyři změny v sestavě a kytarista Glenn Schwartz se rozhodl, že už toho má dost (odešel k Pacific Gas and Electric Blues Band). Na jeho místo tedy přišel Joe Walsh a zásadně přispěl k tomu, že se kapela stala přímočařejší a razantnější záležitostí. V sestavě Walsh, Bill Jeric (g), Tom Kriss (bg, voc), Jimmy Fox (dr) a Phil Giallombardo (key) to ale přesto pořád skřípalo, což vedlo až k tomu, že debut Yer’ Album (1969, Bluesway) byl natočen jen trojicí stálých členů, kterou tvořili Walsh, Kriss a Fox. Přesto nezůstalo ani u této změny a na druhé desce byl místo Krisse Dale Peters. Teprve až třetí album přineslo výsledky sehrání se této trojice, takže deska Thirds, kde autorem téměř všech skladeb byl Walsh, se vyhoupla rovnou na 27. místo v Billboardu. Ještě lépe si vedlo live album James Gang Live in Concert, kde kapela zazářila a deska se dostala na 24. příčku. Kdo by si ale pomyslel, že Walsh se s tím spokojí a bude dál rozvíjet slibně nastavenou kariéru skupiny, ten se mýlil. V listopadu 1971 se rozhodl James Gang opustit a založil vlastní projekt, kapelu Barnstorm. James Gang pokračovali bez něj, ale začali se ještě více zmítat v personálních zmatcích, takže ani není divu, že žádné jejich album v ohlasu nepřekonalo desku Third s Walshem. Nic na tomto faktu nemění ani to, že zde v letech 1973 a 1974 působil i Tommy Bolin, který později nahradil Ritchieho Blackmorea u Deep Purple.
Barnstorm
Nová hardrocková skupina byla také trio, které vedle Walshe tvořili Joe Vitale (bubeník a multiinstrumentalista, působil i s Crosby, Stills & Nash a poté i s Eagles) a baskytarista Kenny Passarelli (hrál s Eltonem Johnem, Hall and Oates, Stephenem Stillsem atd.). V pozdější fázi vývoje k nim přišel ještě klávesista Rocke Grace, na turné a ve studiích využívali i další hosty.
Kapela sice působila jako trio, ale bylo jednoznačné, že jde o autorský projekt Walshův. Což vůbec nevadilo, Barnstorm měli kompaktní projev a projevilo se to i na ohlasu desek. Debut Barnstorm se sice dostal jen na 79. pozici, ale album mělo několik silných okamžiků, mezi něž jistě patřily skladby Birdcall Morning či Comin’ Down. Velký úspěch ale kapelu teprve čekal. Ten se dostavil vydáním druhé desky, The Smoker You Drink, the Player You Get, která roku 1973 obsadila 6. příčku v Billboardu. To už bylo něco, dostat autorské LP do Top 10! Mamutí podíl na tom měl hit Rocky Mountain. Deska byla zajímavá i tím, že větší autorský podíl tam měli i další členové kapely, a to i včetně Rocke Grace. Obě alba produkoval Bill Szymczyk, který proslul svou prací např. s Eagles, BB Kingem, Wishbone Ash, Who, Santanou apod.
A opět řečnická otázka - kdo by si myslel, že Walsh bude dál rozvíjet tento úspěch, mýlil by se. Pravdou ovšem je, že každá změna ho vynesla výš a výš.
Sólová tvorba (1)
Ještě než došlo k té nejpodstatnější změně v jeho kariéře, rozhodl se, že se pokusí o zcela vlastní sólovou činnost. No a co je zajímavé, ono se to podařilo. První čistě sólová deska, So What, získala v USA zlato a dostala se na 11. místo. Čili opět o stupeň vzhůru. Na albu se podílela celá řada muzikantů, za zmínku ovšem stojí, že tam najdeme už Glenna Freye a Dona Henleyho. Ano, další změna totiž na sebe nedala dlouho čekat.
Eagles
20. prosince 1974 nastoupil Walsh k Eagles jako náhrada za odcházejícího Bernieho Leadona. Jeho přítomností se sound kapely přitvrdil a napřímil k rockovějším strukturám. Což zcela odpovídalo duchu doby a kapele to jen a jen prospělo. Kapela byla v té době už velmi dobře rozjetá, vždyť měla za sebou platinový debut, dvojplatinové Desperado a On the Border, a dokonce čtyřnásobně platinovou desku One of These Nights. Ten pravý rachot ale měl teprve přijít. Kapela se ve složení Walsh, Glenn Frey (g, voc), Don Henley (dr), Don Felder (g, voc) a Randy Meisner (bg, voc) pustila do natáčení dalšího alba, jehož titulní skladba se stala jednou z nejznámějších skladeb rockové historie. Včetně dnes již legendární spolupráce sólových partů na samém konci skladby. Album obdrželo smršť ocenění a záplavu drahých kovů. Úspěšnými byly i další skladby alba, zejména pak Life in the Fast Line, na které se Walsh spolupodílel.
V přestávkách mezi ambiciózními turné a natáčením další desky Walsh využil ohlasu svého působení s Eagles a opět se vrhl na svou vlastní sólovou činnost. A udělal dobře, protože jeho alba se umístila opravdu dobře, živák You Can’t Argue with a Sick Mind na 20. místě a trochu sarkastické But Seriously, Folks... dokonce v Top 10, na místě osmém.
Dychtivě očekávané další album Eagles, které mělo být pokračovatelem předchozího titulu, vyšlo roku 1979. I když opět zaznamenalo pohádkové úspěchy, přesto The Long Run nedosáhlo na svého předchůdce. Je to v podstatě logické. Eagles natočili řadu skvělých věcí, ale žádná prostě již nepřekonala význam a dopad alba Hotel California. Na jednu stranu je to sice škoda, ale ruku na srdce, kolik bychom toho věděli o kapele Eagles, nebýt právě skladby Hotel California?
Sólová činnost (2)
Roku 1980 se Eagles z různých příčin rozpadají a Walsh v pohodě navazuje na svou předchozí činnost. Přesto je znát, že vliv ohlasu Eagles pominul a vývoj v hudbě se pustil zcela jinou cestou. Po zemi začali kráčet kovoví dinosauři, takže 20. místo dalšího sólového alba, There Goes The Neighborhood, bylo vlastně úspěchem. Nedá se to ovšem říci o dalších deskách. I když následná alba nebyla vůbec špatná, v žebříčku Billboardu se propadala s každým vydáním hlouběji a hlouběji. Zvláště období počátku devadesátých let bylo hodně krizové, ale Walsh přesto na sebe dokázal upozornit. Nejen že se v těchto údobích nevytratil z obecného povědomí (stačí shlédnout jeho hostování), ale roku 1995 vyšlo zajímavé album, na kterém mu hostují známí umělci včetně Lity Ford. Přesto s vydáním dalšího alba trochu vyčkával a když se přesvědčil vydáním několika kompilací, že zájem o Eagles a muziku poloviny sedmdesátých let stále sílí, odhodlal se k dalšímu kroku.
V první fázi byl velký úspěch reunionu Eagles. Deska Long Road Out of Eden se stala roku 2007 hitem (i když někteří kritici tvrdili, že prodeje byly vysoké jen díky očekávání, nikoli náplni desky) a vynesla Walshovo jméno do popředí zájmu. Což, jak je u něj zvykem, dokázal skvěle využít a očekávané sólové album Analog Man bylo trefou do černého. Deska se vyšplhala v Billboardu na 12. příčku a Walsh tak opět upevnil svou pozici v rockovém světě. Na albu se podílela celá řada známých jmen a legend včetně Jeffa Lynneho, Ringo Starra, Grahama Nashe a Davida Crosbyho a dalších. Jde o příjemnou rockovou záležitost, která se hezky poslouchá. Kdo ví, čím nás zase Walsh příště překvapí?
Diskografie:
1 Joe Walsh + James Gang
Pozn.: Včetně vybraných koncertních alb a kompilací.
Yer’ Album (1969, Bluesway),
James Gang Rides Again (1970, ABC),
Thirds (1971, 27. místo v Billboardu, ABC),
James Gang Live in Concert (1971, live, 24. pozice v Billboardu, ABC),
The Best of James Gang Featuring Joe Walsh (1973, ABC).
2 Joe Walsh + Barnstorm
Barnstorm (1972, ABC, Dunhill),
The Smoker You Drink, the Player You Get (1973, 6. pozice v Billboardu, ABC, Dunhill).
3 Joe Walsh - sólová tvorba
Pozn. č. 1: Za rokem vydání uvádíme pozici v Billboardu, většinou v kategorii Pop Album, nejvýše do 20. místa, ze vzácných kovů uvádíme jen ocenění v USA.
Pozn. č. 2: Včetně koncertních snímků a doporučených, vybraných kompilací.
So What (1974, 1993, 11. místo, zlato, ABC),
You Can’t Argue with a Sick Mind (1976, live, 20. místo, ABC),
But Seriously, Folks... (1978, 8. místo, ABC),
The Best of Joe Walsh (1978, kompilace, ABC),
There Goes the Neighborhood (1981, 20. místo, Asylum),
You Bought It - You Name It (1983, 2008, Warner Brothers),
Rocky Mountain Way (1985, kompilace, MCA),
The Confessor (1985, 2007, Fool Moon),
Got Any Gum? (1987, 2005, Fool Moon),
Ordinary Average Guy (1991, Epic),
Song for a Dying Planet (1992, Epic),
A Future to This Life (1995, spíše vedlejší projekt, hodně hostů včetně Lity Ford, Daveho Edmundse, Todda Rundgrena a dalších),
Joe Walsh’s Greatest Hits - Little Did He Know (1997),
Analog Man (2012, 12. místo, v kategorii Rock Album dokonce 4. místo, návrat na výsluní, Fantasy).
4 Joe Walsh + Eagles
Pozn.: Za rokem vydání uvádíme pozice v celonárodních žebříčcích v USA, Kanadě a UK, nanejvýše do 20. místa, z kovů uvádíme jen platiny.
4.1 Základní, řadová alba
Hotel California (1976, USA: 1, Kanada: 1, UK: 2, 16x platina v USA, 6 x platina v UK, 10x platina v Kanadě, Asylum),
The Long Run (1979, USA: 1, Kanada: 1, UK: 4, 7x platina v USA, Asylum),
Long Road Out of Eden (2007, USA: 1, Kanada: 1, UK: 1, 1. místo v řadě dalších zemí, 7x platina v USA, 2 x platina v UK, Highway).
4.2 Koncertní záznamy a vybrané, doporučené kompilace:
Eagles Live (1980, USA: 6, 7x platina v USA, Asylum)
Hell Freezes Over (1994, live, USA: 1, Kanada: 1, UK: 18, 8x platina v USA, 7x platina v Kanadě, Geffen),
1972 - 1999: Selected Works (2000, platina v USA, Asylum),
The Very Best of / The Complete Greatest Hits (2003, USA: 3, Kanada: 8, UK: 9, 5x platina v USA, 2x platina v Kanadě, Warner Brothers).
5 Spolupráce, hostování, účasti na projektech
5.1 Výrazné záležitosti
- s Ringo Starrem: Old Wave (1983), Walsh i produkuje, Ringo Starr and His All-Star Band (1990), Ringo Starr and His All-Stars Band Volume 2: Live from Montreaux (1993), Vertical Man (1998), VH1 Storytellers (1998), Y Not (2010),
- s REO Speedwagon: Ridin’ the Storm Out (1973).
5.2 Další záležitosti
Patří sem kupříkladu: Albert Collins, Etta James, America, Michael Stanley, Rick Derringer, Keith Moon, Al Kooper, Andy Gibb, Beach Boys, Carl Palmer, John Etwistle, Lionel Richie, Steve Winwood, Bob Seger a celou řadou dalších...
Skladba: Rocky Mountain Way
Autor, autoři: Joe Walsh, Joe Vitale, Ken Passarelli, Rocke Grace
Interpret: Joe Walsh
Skupina: Barnstorm
Album, zdroj: The Smoker You Drink, the Player You Get (1973, ABC, Dunhill)
www: