Kýblova bubenická školka - Hi-hat a dvojpedál
Pokud začínáte hrát na dvojpedál (případně dva velké bubny) anebo o tom přemýšlíte, asi jste narazili na následující problém: Ve chvíli, kdy přesunete nohu z hi-hatky na druhý pedál basového bubnu, tak se činely otevřou do polohy, kdy skutečně nezní příjemně (alespoň v případě, že je máte dostatečně daleko od sebe, což bych rozhodně doporučoval). Nejspíš ale nechcete hrát s dvojpedálem vždycky doprovod na ride, crash nebo čínu. Jak asi tušíte, existuje hned několik chytrých řešení!
Zaprvé je to takzvaný drop clutch, který se prodává například pod značkami Gibraltar, Pearl, DW nebo Ludwig. Z tohoto dvoudílného držáku vrchního činelu hi-haty vede páčka, pomocí které můžete jedním úderem paličky nebo pohybem ruky vrchní činel uvolnit tak, že volně leží na spodním. Výsledkem je zvuk lehce uvolněné hi-hatky, ani příliš intenzivní, ani příliš suchý (můžete vyzkoušet jednoduše tak, že uvolníte obyčejný držák vrchního činelu). Zpět do standardní polohy činely dostanete jediným sešlápnutím pedálu hi-haty. Vychytanější variací na podobné téma je Cobra Clutch od Tamy. Jedná se o mechanismus přimontovaný k pedálu hi-haty, který slouží také k přiblížení činelů k sobě, ovšem lze jej nastavit do libovolné polohy (od velmi otevřených až po úplně stlačené činely) a ovládá se levou nohou, nikoliv rukou. Použití Cobra Clutche a Drop Clutche se nevylučuje, například Gavin Harrison má na své hi-hatce oboje, protože každý přístrojek mu dává jinou míru přiblížení činelů, a tedy jiný zvuk.
Na závěr se nabízí ještě jedna možnost, a tou je druhá hi-hata. Nevýhodou je, že se jedná o trochu větší investici, ovšem ta nám přináší i řadu výhod. Zaprvé se nemusíte při hraní obtěžovat s ovládáním nějakých držáků, které přeci jen vyžaduje trochu praxe, a můžete se soustředit výhradně na hru. Zadruhé můžete druhou hi-hatu umístit kam chcete, tedy například do pravé části soupravy, kde se hraje na hi-hatu lépe (obzvlášť v intenzivnějších pasážích), protože nemusíte křížit ruce. S trochou improvizace lze použít standardní stojan, ale v prodeji jsou i ramena přímo určená na druhou hi-hatu, která umožňují nastavení vzdálenosti (případně přitlačení) činelů. Díky zařazení druhé hi-hatky si také můžete hrát s dvěma rozdílnými zvuky a různými rozklady doprovodů mezi dvě hi-hatky. Leckteří bubeníci se dokonce nezastaví u dvou, ale zapojí tři nebo i čtyři hajtky!