Kde vzít a nekrást - Nitrous PM - netradiční synťák s fázovou modulací

kde vzít a nekrást - Nitrous PM - netradiční synťák s fázovou modulací
kde vzít a nekrást - Nitrous PM - netradiční synťák s fázovou modulací

Čas od času se mi podaří narazit na synťák, který zní „jinak“ než ostatní. Myslím tím „jinak“ sám o sobě, bez ohledu na to, co se z něj snažíte vyloudit. Znáte ten pocit, když si jen tak hrajete s parametry, aniž byste si byli zcela jisti, co vlastně děláte, ale je vám to vlastně úplně jedno, protože to zní zatraceně dobře? Něco takového se mi stalo právě s tímto VST plug-inem. Nitrous PM je součástí Nitrous Project, který mají na svědomí vývojáři, co si říkají NOVAkILL. Postupně představili tři syntezátory Nitrous PM, Nitrous PD a Nitrous FM (zkratky znamenají Phase Modulation, Phase Distortion a Frequency Modulation), přičemž tuto trilogii završili jakousi kombinací všech do jednoho virtuálního instrumentu s názvem TriNitrous. Nemám v úmyslu zabývat se všemi (jsou si totiž velmi podobné), ale rád bych něco napsal o prvním z nich. Syntezátor je založen na dvou identických oscilátorech s jedenácti vlnovými průběhy a možností ovládání oktávy, mikroladění, rychlostní citlivosti a směšování signálu z obou z nich. Zásadními parametry, které z nich dělají něco víc, jsou synchronizace HardSync a fázová modulace, která plug-inu dala jméno. Dále lze zvuk prohnat amplitudovou a frekvenční obálkou, vícerežimovým filtrem se samooscilací a nastavitelnou reakcí na rychlostní citlivost příchozích MIDI dat. Nechybí LFO jednotka (synchronizovaná s tempem) a modul zesilovače (opět si rozumí s rychlostní citlivostí) s regulovatelným efektem zkreslení Drive a volitelným hornopropustným filtrem. Dohromady to není nic neobvyklého, ale divili byste se, jak dokáže triviální lince pomoci nastavení rychlostní citlivosti jednotlivých not ve spojení s Nitrous PM - parametr Velocity Sensitivity je totiž na každém kroku, stejně tak MW (přiřazení kontroléru modulation wheel). Nitrous PM se dovede postarat o hutné basy i řezavé vrstevnaté plochy. Díky HardSync a fázové modulaci zní zvuk velmi „kineticky“, a i když je barva zvuku tohoto synťáku pocitově spíše digitální, dovede se postarat o masivní a ostré zvuky, které nenudí a v nahrávce je rozhodně nepřeslechnete.

 

www.novakill.com

Psáno pro časopis Muzikus