Jak zkvalitnit herní projev na baskytaru - baskytarový workshop
Vážení přátelé baskytarového vesmíru, je to již právě celý rok, co se pravidelně setkáváme u našeho povídání o baskytaře. Děkuji vám za vaši přízeň! Můžete se těšit na další pokračování.
Dnes si povíme nové informace ohledně profesionální techniky hry - jak zkvalitnit herní projev na baskytaru Jedná se o artikulaci v basovém spektru, glissanda, nedodělky v technice hry a kvalitu hry ovlivněnou technickými možnostmi samotného nástroje.
Artikulace v basovém spektru
Je dobré si uvědomit, jak bude v kontextu celé kapely baskytara ozvučená směrem k posluchači. Zvukař automaticky svěří spodní basové spektrum baskytaře a velkému basovému bubnu. Proto je tohle důležité mít na paměti. Když se naučíte vnímat spodní „nosné“ pásmo pro baskytaru a pracovat s ním, budete konkrétní i ve zdánlivě zahuhlaném celkovém zvuku špatného akustického prostoru. Jak na to? Postavte se za svůj aparát, abyste byli za reproduktorem. Na aparátu si zdůrazněte basy a začněte hrát. Zkuste si zahrát ve spodních polohách u nultého pražce na struně E, A. Zkoušejte své hraní vytříbit tím, že budete záměrně oddělovat jednotlivé tóny, tedy je uvážlivě zkracovat, aby vaše hra byla čitelná a jeden tón byl jako druhý. Takto hraji já. Dbám o konkrétnost a čitelnost na principu oddělování tónů v basovém spektru podle potřeby skladby, akustiky sálu (kostely, kina, venkovní pódium) a ozvučení. Zahrajte si za reproduktorem třeba čtvrťové noty, osminy na jednom tónu v normální délce, pak jemně oddělované levou rukou, a nakonec velmi krátké tóny, viz Ukázka 1. Všechny varianty jsou způsobem hry velmi specifické. Tyto délkové variace vám umožní hrát profesionálně i se zdánlivě „zahuhlaném“ zvuku baskytary. Nespoléhejte na ekvalizéry. Takto vámi upravený zvuk může splynout s dalšími nástroji v kapele. Díky artikulaci v basovém spektru budete však slyšet za každých okolností. Pro posluchače budete vnímatelní. Jak hrát efektivně a profesionálně tímto způsobem hry se můžete dovědět na mých baskytarových kurzech.
Glissando
Další možnost, jak zajímavě obohatit vaši hru právě v basovém spektru je hra glissandem. Spojením dvou tónů na struně E vede k uhlazené výměně. Tato výměna může být zajímavým doplňkem vaší hry. Vezměme si například tóny G na struně E a tón C na struně A. Můžeme je hrát každý na jiné struně ve II. poloze 2. prstem levé ruky. Nebo máme možnost na tón C sklouznout po struně E 2. prstem a dostat se tak do VII. polohy. Druhý způsob provedení se velmi liší od toho prvního, viz Ukázka 2. Energie skluzu - glissanda - zdůrazní úsek propojení dvou tónů G a C. Část taktu věnujte samotnému sklouznutí. Nejvíc se využívá například v 4/4 taktu pro samotný skluz čtvrtá doba. Kdy uplatnit glissando, záleží na vás a vašem pojetí hudby. Glissanda na baskytaře jsou opravdu velmi krásná, žádoucí a efektní. Je to hudební „koření“, kterým je dobré šetřit, používat vkusně a cíleně.
Vyhýbat se nedodělkům v technice hry
Hrajte jen do sedmdesáti procent své techniky hry, co zvládáte. Nehrajte nic, co nemáte technicky ještě řádně procvičené a zařazené v první jakostní kvalitě techniky hry, kterou běžně používáte. Pokud byste vy a další členové kapely do svých písní zařadili těžká místa, na která technicky nestačíte, hodně by to vaší hudbě uškodilo. Dovedete si představit, jaký by byl celkový projev kapely na koncertě, když by tyto hudební úseky ve skladbě měl každý hráč na jiném místě? Jako posluchači byste vlastně jen počítali chyby. Působilo by to přinejmenším velmi rozpačitě. V aranžmá skladeb tyto těžce hratelné pasáže upravte. Kapitolu na toto téma najdete také v publikaci Zakládáme kapelu.
Vždy hrát kvalitně
Nepoužívejte provedení techniky hry, která nevyzní v první jakosti z podstaty nástroje - každý nástroj má své herní limity. Baskytara byla postavená k nějakému účelu a způsobu techniky hry. Některé věci jsou pro praktickou hru bezcenné a bezvýznamné. Vyhýbejte se tomuto hernímu projevu. Své žáky vždy vedu k praktické hře na nástroj. Jeden způsob provedení hry se dá třeba nahradit druhým, daleko kvalitnějším, který vám v praxi vyzní věrohodněji. Týká se to především hry palcem (slap), kde některé způsoby provedení jsou zahlcené zbytečným zazníváním jiných tónů, nepěkným tónem a herní nečistotou, byť se snažíte o dokonalé tlumení strun. Proto se prodávají na baskytaru speciální tlumítka, která mají zabránit nechtěným přeslechům a pazvukům. Jenže vždy je po ruce nemáte. Je dobré vědět, že technika hry, která potřebuje tlumítko, je technikou podřadnější než způsob provedení toho samého místa technikou hry, která žádné tlumítko nevyžaduje. Jakostnější provedení má vždy přednost před vizuální stránkou věci, jak to dotyčný hráč hraje. Zde prosím „cirkus“ není na místě. Vždy jde o ušlechtilou věc - o hudbu. Snažte se vždy o špičkovou prezentaci své hry!
Rozmanitost v rychlosti a pohodlí jednotlivých typů baskytar
Každý typ nástroje různých výrobců se od sebe liší nejen zvukem, ale i stavbou a proporcemi nástroje. Každému z nás pak vyhovuje něco jiného. Někomu širší krk, druhému užší. Bohužel výběr baskytar různých výrobců je v našich končinách mizerný. I v Praze, kde je dnes jen draze, není velký výběr. Na internetu toho najdete opravdu hodně, ale v prodejnách nic... Přál bych vám navštívit hudební nástroje v Hamburku nebo v Bayreuthu, kde jsem hrál a žil. Obrovský výběr baskytar různých výrobců... Pak máte to správné srovnání. Vyberete si nástroj, co vám opravdu „padne“ do ruky. Z obrázku na internetu to opravdu nelze poznat. Nástroj se totiž hodnotí podle parametrů zvuku, ne podle barvy laku! Ale já vím, že tohle víte sami. :-)
Jděte po kvalitě provedení. Na prvním místě je vždy kvalita projevu, pak technická zběhlost a rychlost. Na fotografii můžete vidět, že toto tvrzení vám potvrzuje i modelka Michaela Hrušová Riegle. Jeden muž se mě ptal, jak je možné, že onen folkový „hudebník“ je tak známý, když vlastně „nic“ neumí? Odpověděl jsem mu, že je tam, co mu sami posluchači dovolí. Ano, je to tak - na straně jedné máme vzdělané hudebníky, ale na straně druhé chybí bohužel hudebně vzdělané publikum.
Ale ještě k tomu dodávám, že se nám tady rozšířil takový nešvar - a to neprofesionální projev hudebníků. Můžete to však změnit. Přeji vám vše dobré. Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com . Těším se na naše další setkání!