Jak psát smyčce - Nebojte se funkcí v DAW
Minule jsme se bavili o tom, jak psát smyčcové plochy, aby zněly dobře. Ukázali jsme si pár nástrojů v Cubase, které nám k tomu pomohou. Dnes se podíváme na dvě konkrétní řešení, která nám v tomto případě velmi urychlí práci.
Jak tedy docílit kýžené varianty z C1, E1, G1 dostat C1, G1, E2 (tedy širokou harmonii, která zní lépe, vzdušněji)? Použijeme kombinaci toho, co jsme si ukázali minule, plus transpozici. V záložce Chord Editing okna Key Editor použijeme následující tři funkce po sobě v tomto uvedeném pořadí:
- Move highest note to bottom = G0, C1, E1;
- 2 (Move the second highest note an octave lower) = C0, G0, E1;
- Transpozice o oktávu výš (Shift + šipka nahoru) = C1, G1, E2.
A máme hotovo. Že toto nechcete dělat pokaždé? No jasně! Vytvoříme si z těchto tří příkazů v okně Key Commands makro.
- Chords > Chord editing - Inversions: Move down;
- Chords > Chord editing - Drop 2;
- Navigate > Add Up.
Makru můžeme přiřadit vlastní klávesovou zkratku. A pak už stačí jen označit každý jeden akord a stisknout klávesovou zkratku. Z úzké harmonie se vytvoří široká, vzdušná a hezky znějící harmonie.
A teď si ještě ukážeme variantu pro profíky v Cubase. Nebudeme se bát (MIDI) Logical Editoru, který jsme si v tomto seriálu podrobně vysvětlili a jdeme na to:
Filter Type:
(Type is | Equal | Note | And
Context Variable | Equal | Position in Chord (Part) | Major Third )
Action Target
Value 1 | Add | 12
Function: Transform
A máme hotovo! Skoro... Tahle formulka by samozřejmě fungovala pouze pro durové akordy (vzhledem k Position in Chord (Part) | Major Third). A proto by bylo dobré přidat ještě jeden řádek, který bude řešit také akordy molové:
Filter Type:
(Type is | Equal | Note | And
(Context Variable | Equal | Position in Chord (Part) | Major Third | Or
Context Variable | Equal | Position in Chord (Part) | Minor Third ))
Pozor na závorky! Zbytek ale zůstává stejný. A máme hotovo pro durové i molové akordy. Můžeme opět přiřadit klávesovou zkratu. A navíc je to ještě dokonalejší, protože teď už ani nemusíme označovat akordy každý po jednom. Můžeme prostě označit všechny MIDI Noty v daném MIDI Partu a MIDI Logical Preset aplikovat jednou pro všechny. Velká úspora času, není-liž pravda?
Nu a podobným způsobem samozřejmě můžeme přidávat i ten basový tón kontrabasů, o kterém jsme mluvili posledně. Pro zjednodušení tedy vytvoříme tu první variantu, tedy oktávu dolů od nejhlubšího/základního tónu akordu. Skript MIDI Logical Editor by pro tento úkol vypadal následovně:
Filter Type:
(Type is | Equal | Note | And
Context Variable | Equal | Position in Chord (Part) | Root Note )
Action Target
Value 1 | Subtract | 12
Function: Insert
A teď už stačí jen oba úkony zkombinovat do makra, abychom jedinou klávesovou zkratkou transponovali tercii (malou nebo velkou) o oktávu výš a zároveň přidali oktávu dolů k základnímu tónu. Což můžeme jednoduše udělat, protože presety Logical Editoru se v seznamu klávesových zkratek Cubase zobrazují.
Dělat toto ručně u celé (řekněme tříminutové) sklady je práce na několik nudných minut (a navíc můžeme snadno udělat chybu). V Cubase stačí zavolat jedno makro. Máme hotovo a můžeme se dál věnovat kreativním činnostem.
A ještě jeden trik. Pokud chcete, aby to vážně znělo dobře a profi, použijte někdy v basu jiný než základní tón (můžete začít třeba kvintou, budete se divit, jak dobře to zní).
A ještě bych poprosil, snažte se bas vést proti melodii. Tedy když melodie klesá, bas stoupá a naopak. Úspěch je zaručen!