Galerie nejtypičtějších ovladačů efektů XI. - Noise Gate
Ať už použijeme jakýkoli vžitý název spjatý se slovem noise, jako je suppressor, gate, reduction, reducer či třeba decimator, prostě a jednoduše šumová brána je velmi praktická záležitost. A to jak samostatná krabice (o což nám jde), tak i jako součást dalších zařízení (vedle běžné záležitosti v procesorech nalezneme tuto funkci i u aparátů, což je velmi příjemné).
Nedá se zde jednoznačně říci, která firma zde stojí na špici ve výrobě tohoto typu zařízení. Boss s již standardně širokými možnostmi nastavení může někomu nevyhovovat právě pro až přílišné laborování s výsledným zvukem.
Osobně jsem se noise gateům vyhýbal zvláště pro to, že ty krabice, které jsem používal, při převaze šumu původní tón usekly. Bez dozvuku. Až po letech jsem se opět odhodlal zase něco vyzkoušet a nejvíce mi začala vyhovovat ta co nejjednodušší zařízení (Electro-Harmonix Hum Debugger či Silencer, Guyatone NR-2 apod.). Což byl v mém případě nakonec Rocktron Hush Noise Reduction jenom s jedním knoflíkem Threshold, povlovně zpracovávající dozvuk včetně redukce šumu.
Základními ovládacími prvky jsou tedy:
1. Vlastní nastavení brány: Threshold (Boss NS-2 Noise Suppressor, Guyatone NR-2 Noise Reduction, Rocktron Hush Noise Reduction, Behringer NR100 Noise Reducer, Maxon NG-9), Trigger Level (MXR M-135 Smart Gate).
2. Doba odeznívání: Decay (Boss NS-2 Noise Suppressor, Maxon NG-9, Behringer NR100 Noise Reducer). Občas narazíme u dalších firem na Release Time.
3. Mody: Dva mody, spojené s dalším ovládáním: Mute, Reduction (Boss NS-2 Noise Suppressor, Behringer NR100 Noise Reducer), tři mody, spojené jen s thresholdem: Hiss, Mid, Full (MXR M-135 Smart Gate), dva mody s možností ovládání jejich úrovně: Soft, Hard (Carl Martin Noise Terminator), dva mody a žádný knoflík: Strong, Normal (Electro-Harmonix XO Hum Debugger Eliminator).
Vedle těchto základních prvků často i jako doplnění narazíme i na další funkce, Attack Time (čas, potřebný k přechodu od původního signálu k plně upravenému), Ratio či Range (míra razance útlumu signálu poté, co převáží šum nad původním tónem), Hold (čas, kdy je efekt stále plně aktivní i po dobu, kdy úroveň signálu klesla po určitou úroveň).