Free Stroke, Moeller Stroke a další cizokrajnosti 1. díl
Poměrně často se setkávám se dvěma velmi extrémními názory. První z nich hlásá, že neexistuje jiný způsob přístupu k nástroji, než je pouze ten oficiálně tradovaný, zavedený a ověřený. Druhý názor naopak propaguje osobitý přístup každého hudebníka k technice hry na svůj nástroj s tím, že nejlépe je na vše si přijít sám a neuvalovat na sebe zátěž "sériovosti".
Jsem přesvědčen, že pravda leží (jako i většinou) přesně uprostřed. Je nezbytné jít ve věcech vlastní cestou, jinak splyneme s tisíci stejnými. Ale je také nezbytné znát a umět použít již objevené, abychom se v tom objevování objeveného neutopili mezi těmi dalšími tisíci, kteří se nezdržovali a nechali se o objeveném poučit.
Tento pohled doporučuji uplatnit i na problematiku technik úderu, které se pokusím ve workshopu představit. Představit ne snad proto, že by šlo o novinky, ale proto, že jde u těchto konkrétních technik v našem hudebně-pedagogickém prostředí o skutečné cizokrajnosti.
Naštěstí by vždy měla být technika hry jen menší částí hudebního obsahu každého z nás - a tak vrozená hudebnost daného hráče neutrpí ani když bude držet paličky třeba jako rouru od vysavače. Může nám ale v lecčem pomoci.
Free Stroke je technika úderu, která vychází z maximálního využití odskokové energie paličky. Jde o to, abychom se při použití Free Stroke naučili nechat paličce volnost pro návrat zpět do výchozí polohy.
Při správném zvládnutí nám Free Stroke například zajistí uvolněné a pohodlné provedení velmi hlasitých úderů s maximální projekcí rezonance paličky do zvuku bubnů.
Fotografie zobrazují dvě základní změny při tomto způsobu úderu: Na prvním snímku je vidět výchozí poloha paličky před úderem a na druhém
je její poloha po odskoku. Jak vidno, palička tu jakoby "vyskočí" z běžné polohy ukazovák-palec a před dalším úderem se do ní vrátí. Platí samozřejmě, že samotný úder provádí kombinace stisku prstů a švihu zápěstí jako
při běžném bounce úderu. Vyzkoušejte...