Errorhead Workshop
New Colours
Ahoj, tady Marcus Deml, vítám vás u prvního Errorhead Workshopu. Dnes se zaměříme na pentatoniky, které často používám.
První z nich se nazývá asijská pentatonika. V tónině a moll zní takto - a, b, d, e, g (obr. 1). Je to vlastně mollová pentatonika, akorát místo malé tercie (c) použijeme malou sekundu - nónu (b). Zkoušejte si tuto pentatoniku hrát pořád znovu a znovu. Za chvíli si vaše uši na malou nónu zvyknou a objevíte kouzlo jejího zvuku. Příklad jejího použití můžete najít na mém nejnovějším albu ErrorRhythm ve skladbě The Way to... Jak uslyšíte, používám hodně vytahovaní, což dodává zvuku víc než jen asijský nádech.
Druhá pentatonika, kterou si představíme, je indická pentatonika v tónině e moll. Začínám na sedmém stupni - d, e, g, a, b (obr. 2). Tentokrát je stejná jako e moll pentatonika - až na malou tercii (g), kterou jsme nahradili velkou tercií (g). Tuto pentatoniku používám velmi často a můžete ji slyšet ve skladbě Bhakti. Když si ještě přidáte tóny f a c (velkou nónu a velkou sextu), získáte E mixolydickou stupnici - e, f, g, a, b, c a d (obr. 3), která je pátým modem stupnice A dur. Jako příklad poslouží hlavní melodie ze skladby Bhakti (obr. 4).
Nyní si ukážeme, jak tyto stupnice použít.
Prvním příkladem je riff využívající indickou pentatoniku (obr. 5). Pro levou ruku je poměrně jednoduchý, pro pravou je to dobrý lick na rozcvičení. Kromě jednoho hammeringu je vše hráno střídavě. Zkoušejte postupně zvyšovat tempo - jako vždy s metronomem.
Druhý lick jsou arpeggia v E mixolydické stupnici na akordy Gmi, Amaj, Bmi a Cmi (obr. 6). Jak vidíte, jde o jednoduchou sekvenci, v níž bude největším problémem nejspíše tempo.
V další sekvenci používám tzv. pedal-tone (obr. 7). Bude to asi dost těžké pro vaši levou ruku, ale nebojte se, zvykne si na to rychleji, než si myslíte. Používám tento typ licků místo klávesových sekvencí. Vyjde to levněji než angažovat klávesistu a taky se při tom dobře procvičím. V prvních třech taktech si všimněte , jak se mění akordy, ale lick zůstává stále stejný.
Předchozí příklady jsou jednou z možností, jak používat pentatoniky a durové a mollové stupnice. Doufám, že vás budou inspirovat při hraní na kytaru (nebo jiný nástroj) a budou vás dlouho bavit.
V posledním příkladě si můžete poslechnout, jak improvizuji v indické pentatonice a mixolydické stupnici (obr. 8). Přemýšlejte o těchto stupnicích jako o jednoduchých barvách. Pomůže vám to vytvářet nádherné melodie.
Cheers, see you next time.