Doprovodná kytara XXXVI - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXXVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXVI - kytarový workshop

Doprovodná kytara XXXVI

Septakordy XII

Hola, vítám vás u dalšího dílu našeho workshopu. V minulém díle jsme se seznámili s přidáním první tenze k septakordům, a to devítky či nóny. Ukázali jsme si ty nejzákladnější tvary, které vycházely především z našich zredukovaných akordů 1-3-7 a 9. Řekli jsme si, že můžeme také devítku alterovat - tedy zvětšit či zmenšit (9♭, 9#). Zharmonizovali jsme pomocí „devítkových akordů“ durovou diatonickou stupnici a dostali jste za úkol stejným způsobem zharmonizovat harmonickou a melodickou stupnici. Dneska u devítek ještě zůstaneme, ukážeme si další možnosti a voicingy postupně u všech základních typů sedmiček (maj, dominanta, m7, polozmenšený).

 

Major 7 (9) nebo, chcete-li, česky maj7 s devítkou

Pokud se podíváte do tabulky akordů z minulého dílu, najdete tam hodně používaný tvar majové devítky ve voicingu 1-3-7-9. Z něho jsem vyšel v naší první ukázce, jen jsem zaměnil základní tón za kvintu, která v tomto akordu ani nebyla. Pořadí intervalů bude tedy nyní 5-3-7-9. I tento akord se bude pořád nazývat Xmaj9. V našem případě tedy Fmaj9, a to i přes to, že nemá ani v basu ani jinde základní tón. Ten buď v harmonii prostě nemusí zaznít vůbec a nebo jej třeba hraje basa, pokud ji zrovna máme. Tyto záměny jsou počerně časté, jak si ještě ukážeme. Jakost akordů se tedy tímto nemění, jak už určitě víte, důležitými intervaly, které jakost akordů ovlivňují, jsou tercie a septima. Změní se nám pouze barva akordu a samozřejmě náš bas. Pro ukázku jsem zapsal běžný akordový postup Fmaj9 - Bmaj13 - A7/5+ - Dm9. Zde u Dm jsem vytvořil pro větší procvičení úplně to samé, co s Fmaj9, tedy nahradil jsem primu kvintou (viz noty).

 

V druhém příkladu uvádím majový septakord v krásném, byť na poprvé možná v neúplně lehce hrajícím voicingu, 1-7-9- 3. Už jsme si ho ukazovali minule, ale opakovaní zvláště tak hezkých věcí nemůže uškodit, spíše naopak. V Příkladu 2 ho hraji v kombinaci s akordem Am7. Cvičte toho cvičení spíše pomalu, a hlavně dbejte na čistou obou akordů, ať vám všechny tóny při rozkladu dobře znějí. Obzvláště se soustřeďte na plynulý návrat z Am zpět do Cmaj (viz noty). Ještě abych nezapomněl: Je určitě zapotřebí trochu roztáhnout prsty na levé ruce (pro leváky na pravé), dejte tedy pozor na šlachy. Nechoďte přes bolest, zahřejte si ruce před cvičením nebo se prostě trochu rozehrajte, ať si nepřivodíte problém! Jinak si užijte ten krásný zvuk. Pusťte si třeba trochu více hallu nebo delay a kochejte se, a ať vás cvičení hlavně baví!

 

V dalším, třetím příkladu nebo cvičení si vezmeme jako základ obrat akordu Gmaj7 od tercie v tzv. drop 3 voicingu. Hlasy v tomto akordu, jak vidíme v diagramu, jsou uspořádány v pořadí tercie, prima, kvinta a velká septima. Tak. A nyní vezmeme onen základní tón a posuneme ho jen o tón výš, tedy na interval sekundy, nebo chcete-li devítky. Pro základní tón nyní využijeme prázdnou strunu A, na které zahrajeme tón G malíčkem (viz noty). Vznikne nám tím krásný majový akord Gmaj9 s tercií v basu. Takto to můžete zkusit s každým tvarem akordu, který umíte. Pro přiklad jsem udělal jednoduché cvičení, kde tento akord spojuji v rytmickém patternu s akordem Am7 (drop 3).

 

Mollový septakord s přidanou devítkou

Na závěr se dnes ještě aspoň jedním příkladem podíváme na další kategorii sedmiček, a to mollové s přidanou 9. Voicing, který je v ukázce (Příklad 4) zapsaný, patří k mým velmi oblíbeným a používaným tvarům. Určitě stojí za vyzkoušení a naučení. Zní, myslím, fantasticky. V ukázce máme tento tvar nejdříve jako Am9 (1-5-9-3-7) s využitím prázdného A . Dále následuje v podobném tvaru akord Dm9, kde použiji už jen čtyřzvuk a to intervaly 1-9-3-7. Rovněž krásně otevřeně znějící mollová sedmička. No a aby to nebylo zas tak moc sladké, končím durovou alterovanou dominantou, E7/9♭. Příště budeme pokračovat. Tak ať se daří.

Doprovodná kytara XXXVI - kytarový workshop
Doprovodná kytara XXXVI - kytarový workshop
Psáno pro časopis Muzikus