Doprovodná kytara XXXIX - kytarový workshop
Hola kytaristé, dneska zůstaneme ještě stále u tenze jedenáctky, jen si oproti minulému dílu si vezmeme septakord durový, konkrétně tedy s velkou septimou, no a jedenáctku si zvýšíme. Vznikne nám famózně znějící lydický akord s označením Xmaj11+. Proč lydický?
Už minule jsme si říkali, že interval undecimy, lidově řečeno jedenáctky, můžeme vytvořit také tak, že si vezmeme kvartu a dáme si ji o oktávu výše. No a zde si vezmeme kvartu zvětšenou, a to už určitě dobře víte, že jsou spolu s velkou tercií základními intervaly tzv. lydické stupnice (módu). Jak už jsme si zvykli, z důvodů počtu prstů musíme tóny v takto zahuštěných akordech redukovat. Na zvuk Xmaj11+ budeme používat intervaly 1, 3, 5♭ (4# nebo 11#) a 7. Samozřejmě můžeme použít voicing, kde použijeme i čistou kvintu - viz níže.
Když si vezmeme konkrétní příklad, třeba Cmaj7/11+, budeme pracovat s tóny C-E-F#-B. Pokud byste chtěli tento akord najít ve stupnici, leží na čtvrtém stupni durové stupnice (na subdominantě). Například v C dur je na čtvrtém stupni akord Fmaj7. Nyní si ukážeme pár těch nejzákladnější voicingů tohoto velmi používaného akordu. Jeden z asi nejpoužívanějších tvarů je voicing 1-7-3-11+ vycházející z drop 3 (Příklad 1). Zkusil jsem ho pro příklad zakomponovat do dvou ukázek. Jako první ukázku (Příklad 1) jsem vybral konec své skladby New Words in Dictionary, kdy se v 7/8 taktu střídá akord E6/9 s akordy Gmaj, Gmaj11+ a Gmaj13.
V druhé ukázce jsem zapsal celkem běžný akordový postup I-IV-V v mollové tónině, konkrétně v d moll (Příklad 2).
V Příkladu 3 je úplně ten samý postup, jen jsem pro srovnání použil další často a dobře hratelný voicing, vycházející tentokráte z drop 2: 1-5♭-7-3.
Zkuste si zahrát oba tvary a porovnejte si je. Dalším možným tvarem, který mě nyní napadá, je voicing 1-5-7-11+. Tedy akord, kde naopak zachováme čistou kvintu a obětujeme tercii. Tento tvar vychází opět z klasického drop 2 (viz příklady). Můžete ho často slyšet jako poslední „ukončovací“ akord různých forem, jako např. v poslední ukázce, kde máme zakončení bluesové dvanáctky v G. Právě díky intervalu zvětšené kvarty či zvětšené undecimy tento akord vytvoří krásnou rozestřenou barvu, která celý hudební celek s napětím uzavře. Vyzkoušejte si to, hledejte a tvořte. Způsobů, jak tento akord zahrát, je daleko více, zkuste je hledat, tvořit obraty a poslouchat a vnímat jednotlivé barvy či nálady akordů. Přeji, ať se daří.