Bubnoštěky - kravské zvonce pro bubeníky, bubenické pro krávy
Nikomu nenadávám ani nehodlám extenzivně pěstovat dobytek. Tyhle dvě čtvrtstránky se věnují dalšímu bicímu harampádí uvedenému shora. Sice... když bubeník hraje pořád dokola jenom bum-čvach, čtyři doby na čtyři bubny (včetně šlapáku), a když má přidat, tak to samozřejmě zahraje z větší výšky a víc u toho hází hlavou, a to se pak těžko prosazují nějaké drobné bicí nuance. Ale přesto to zkusím.
Kravský zvonec čili po anglicku cow-bell se dá v nahrávkách slyšet porůznu. Buď může zvukově jinak a rytmicky podobně nahradit hi-hat nebo činel ride hraný kuličkou. Cvičně a edukačně si poslechněte třeba Oye Como Va od Santany (album Abraxas) nebo Batuka, tedy úvod z jeho následující třetí desky, anebo vypalovačku Everybody’s Got Something to Hide Except for Me and my Monkey z druhé desky Bílého dvojalba Beatles. I když tam to asi nebude zvonec kravský, ale lodní, kdo ví. Nebo lze jimi cinkat i na sudou místo malého bubnu, jako třeba Fleetwood Mac v něžné Gold Dust Woman na albu Rumours.
Dělají se malé i velké, chromované i černé, hladké nebo pobouchané, většinou kónické, málokdy baňaté. S konzolí pro stojan nebo bez ní. Nejčastěji jsou z oceli, na nějaké žluté slitiny se tam většinou nehraje. Na některých je vyraženo dokonce jejich ladění, v jakém že tónu zvoní, kdybyste si z nich chtěli udělat třeba xylofon, ale není to známkou jejich kvality. Viděl jsem slušné kousky bez cejchu i ocejchovaný aušus.
Paradoxem kravských zvonců je, že vlastně dobře hrají, když nehrají. Úder paličkou vyloudí jejich typický krátký dutě zvonivý zvuk, a pak ztichnou. Šmejdy přeznívají dlouho nebo zvoní suše a bez barvy. Pokud mají zvuk zajímavý, ale dlouhý, dají se, podobně jako bicí blány, dotlumit. Když máte zvonec v ruce, zatlumíte jej držící rukou podle toho, jako moc jej dlaní obejmete, anebo jej chytnete blíž k ústí. Ale pokud jej máte na stojanu, v rukou paličky a plno práce okolo, musíte buď vybírat takový, co dotlumit nepotřebuje, anebo jej dotlumit zásahem. Lze to provést zevně, obvykle omotáním jeho užší strany páskou, anebo nacpete něco dovnitř, nejlépe trochu dozadu, ale ne úplně. Nejspíš molitan, v nečekané nouzi třeba ponožku. Vliv její propocenosti na zvuk nebo korozi materiálu není zatím probádán.
Zajímavé udělátko jsem našel na frankfurtském veletrhu v roce 2017. Na stánku Meinlu měl jeden kravský zvonec vevnitř šroubem nastavitelné molitanové tlumítko. Hrál pěkně a tlumítko fungovalo.
Snímáte-li zvuk mikrofonem, pomněte, že mikrofon „slyší“ jinak než ucho. Bez processingu typu gate zdůrazní spíš to přeznívání, protože ořeže špičky úderu. S dobře nastaveným „gejtem! zase víc utlumí jejich dozvuk.
Co se týká techniky hry, doby jsme už probrali, je podobná jako u činelu. Častější je hra bokem paličky na hranu ústí. To je pro cow-bell ten jejich typický zvuk. Méně častá je hra kuličkou paličky na horní plochu zvonce. Tak lze zvládnout i nějaký ten break, rytmus nebo ladění, pokud jich máte víc. Viz třeba ta zmíněná Batuka. Ale nesmí se to přehánět, neb se tenhle fór brzy oposlouchá.