Bass profil - Jason Newsted
Málokdo z metalových fans nezná basistu Metallicy Jasona Newsteda. Přišel jako náhrada milovaného Cliffa Burtona a ze začátku to měl hodně těžké. Po čtrnácti letech jeho poctivé práce a bezproblémového přístupu byli fanoušci smutní, že odchází.
Začátky
Jason Curtis Newsted se narodil 3. března 1963 v michiganském městečku Battle Creek. Po dětství a základní škole stráveném v Battle Creeku se celá rodina přestěhovala do nedalekého Kalamazoo. Jasonovi bylo v té době čtrnáct let a začínal objevovat úžasný svět rockové hudby, především díky strhující show Kiss a jejich basistovi Gene Simmonsovi, plivajícímu krev a chrlícímu oheň. Netrvalo dlouho a Jason Newsted objevil další kapely, které ovlivnily jeho hudební smýšlení a na jejichž skladbách se začal učit hrát na baskytaru - Rush, Blue Öyster Cult, Black Sabbath nebo Ted Nuget. V době života v Kalamazoo také zakládá první kapely.
V roce 1981 se Jason společně s kamarádem rozhodli opustit Michigan a vydali se do Los Angeles, kde doufali založit kapelu, se kterou by se stali slavnými. Štěstí jim ovšem nepřálo a dostali se jen do Phoenixu v Arizoně, kde založili kapelu Gangster. O rok později ale Jason odchází do kapely Paradox, která má ve Phoenixu přeci jen o něco lepší pozici. Společně pak začínají hrát hudbu, která je v té době na vzestupu - thrash metal. Kapela, která se vznášela na vrcholu téhle vlny - Metallica -, se pro Jasona stala srdeční záležitostí.
Flotsam and Jetsam
Po několika změnách názvu se nakonec jméno kapely ustálilo na Flotsam and Jetsam - pochází z názvu kapitoly z Pána prstenů. Zakrátko obráželi všechny kluby ve Phoenixu a dostávali se i dál - do Kalifornie a do Města andělů. Během prvních let své kariéry předskakovali slavnějším kolegům - Megadeth, Armored Saint, Mercyful Fate nebo Riot. V roce 1985 vydali dvě demo nahrávky a dokonce si natočili vlastní videoklip, který vznikl v obýváku Jasonova bytu. Vlastní demo a video je dostalo na několik výběrů podobných kapel a v důsledku vedlo i k podepsání nahrávací smlouvy s firmou Metal Blade Records.
Své první album, Doomsday for the Deceiver, natočili v Los Angeles pod producentským dohledem Briana Slagela a vydali ho v červenci 1986. Byla to první deska, která dostala v časopise Kerrang! plné hodnocení. Jason se na desce podílel nejen jako baskytarista, ale i jako hlavní textař kapely. Flotsam and Jetsam mají velmi slušně našlápnuto a zdá se, že jim hudební svět leží u nohou. V září 1986 ale umírá při nehodě autobusu tehdejší baskytarista Metallicy Cliff Buton a Metallica se po krátkém zvažování rozhodne pokračovat a vyhlásí konkurz na uvolněný post baskytaristy, do kterého se rozhodne přihlásit i Jason Newsted.
Metallica
Ve chvíli, kdy se Jason dozvěděl o vypsaném konkurzu, začal tvrdě cvičit všechny skladby od Metallicy. Na druhou stranu ale nepředpokládal, že by tuhle práci mohl dostat, a tak šel na konkurz uvolněný. Nejspíš to byla kombinace těchto faktorů, že byl nakonec do kapely přijat.
Do Metallicy naskočil prakticky uprostřed turné k poslední desce Master of Puppets. První koncert odehrál v Country Clubu v Resedě v Kalifornii a prošel si i uvítáním od kapely, kdy ho přesvědčili, aby snědl kouli wasabi.
Turné skončilo v prvních měsících roku 1987 a prvním studiovým počinem, na kterém se Jason Newsted objevil, bylo EP The $5.98 E.P.: Garage Days Re-Revisited. Tohle EP vzniklo hned z několika důvodů - především chtěla Metallica uvést do chodu své nové nahrávací studio, chtěli otestovat schopnosti Jasona i ve studiu, a nakonec se chtěli trochu odreagovat od smrti dlouholetého kamaráda a předchozího basisty Cliffa Burtona. Ještě týž rok vydali Cliffovi poctu ve formě videokazety Cliff ‘em All!.
Následovník Master of Puppets vychází v roce 1988 pod názvem ... and Justice for All. Přestože se jedná o zvukově mizernou desku, znamená pro kapelu a jejího nového basistu definitivní průlom na vrchol popularity. Poprvé se dostali do Top 10 v USA, dostali platinu a nesmíme opomenout ani mamutí celosvětové turné na podporu alba.
Život s Metallicou
Těžko říct proč, ale Jason Newsted byl po celou dobu, co působil v Metallice, terčem zlomyslných vtípků, posměšků a různých příkoří. O kouli wasabi, kterou musel sníst, už řeč byla. Na první společné desce byla například značně ztlumená basa. Ostatní členové se mu posmívali, že se vždycky najedl po koncertě v rámci cateringu, když si jako „hvězda“ může dát cokoliv na hotelu. Metallica také ignorovala jakékoliv hudební nebo aranžérské nápady, se kterými přišel. Za celou dobu působení u kapely mu byly připsány kredity u pouhých tří skladeb.
Následujícím albem se Metallica přiklonila k přímočařejšímu a písničkovějšímu stylu. Album je i zvukově vyváženější a nejpodstatnější změnou oproti „Justici“ je především slyšitelná a výrazná Jasonova baskytara. Tímto albem se také zařadili mezi nejprodávanější umělce vůbec a při následném téměř tříletém turné tento svůj status potvrdili.
Po skončení turné se Metallica vydala do studia pracovat na dalším albu, na kterém pracovali téměř dva následující roky, během kterých si odskakovali zahrát na krátká turné nebo festivaly, nebo přestávali pracovat úplně. Album, které nakonec spatřilo světlo světa v roce 1996, se jmenoval Load a značnou část původních fanoušků rozladilo. Kapela začala experimentovat s hudebními formami a navíc zkrátili sestřihy, což fanoušci brali jako zradu stylu. O nic lépe nebyla přijata ani následující ReLoad (1997) - obě se ale dobře prodávaly. K další desce s Jasonem ale už nedošlo. V roce 2001 Jason Newsted odchází, nejspíš kvůli nesouhlasu kapely s jeho bočním projektem Echobrain. S kapelou ale zůstal v přátelském kontaktu a účastnil se několika koncertů ke 30. výročí kapely.
Voivod, Ozzy a Rock Star
Po odchodu od Metallicy se Jason věnuje svému projektu Echobrain, hostuje na desce Gov’t Mule The Deep End, Volume 2 a v roce 2003 nahrazuje Roberta Trujilla (svěho nástupce u Metallicy) v Ozzyho kapele a objíždí s Ozzym Ozzfest.
V roce 2002 se Jason připojuje ke kanadským progresivním thrash metalistům Voivod, u kterých působí do roku 2008 a natáčí s nimi tři desky Voivod (2003), Katorz (2006) a Infini (2009, kde jím natočené party na desce nechali, i když už nebyl v kapele).
Roger Sadowsky
„Jason Newsted nemá žádnou speciální baskytaru. Cokoliv si u nás vzal, byly normální nástroje. Také bych rád řekl, že se u nás nepokoušel dostat nějakou slevu nebo klasický endorsement. Koupil si u nás osm nástrojů a za všechny zaplatit. Osobně jsem mu potom devátý nástroj daroval jako poděkování za to, že si vybral naši firmu.“
V roce 2006 se účastnil unikátního projektu, společně s bubeníkem Tommym Leem (Mötley Crüe) a kytaristou Gilby Clarkem (Guns ‘n’ Roses). V televizní reality show si tihle tři vybrali zpěváka, který s nimi potom natočil album Rock Star Supernova. Projekt fungoval zhruba rok (album a šňůra), a přestože se oficiálně nerozpadli, nezdá se, že by měl fungovat dál.
Zatím poslední spolupráce Newsteda je natočení charitativního singlu s Tony Iommim a Ianem Gillanem pro projekt Who Cares pod názvem Out of my MInd v roce 2011 (mj. tu působili i Jon Lord, Nicko McBrain a Mikko Lindström, kytarista HIM).
Vybavení
Baskytary:
Sadowsky Vintage (pěti strunná)
Sadowsky Vintage (čtyřstrunná)
Sadowsky PJ
Sadowsky Black Vintage
Guild (akustická baskytara)
Aparát:
Ampeg SVT 1974 (hlava)
Ampeg SVT-II Pro (hlava)
Ampeg SVT 810 (8 x 10” kabinet)
Ampeg B15 (kombo)
Efekty:
Boss BF-2 (flanger)
MXR Phase 100
Mu-Tron III (envelope filter)
Tech 21 SansAmp (DI Box)
Tech21 XXL (overdrive)
Korg G-5 (bass synth)
Electro-Harmonix Big Muff (fuzz)
Alexie Midiverb II (efektový procesor)
Barcus-Berry Electronics Sonic Maximizer (efektový procesor)
Morley Power Wah (kvákadlo)
Vybavení
Probírat vybavení Jasona Newsteda by vystačilo na samostatný článek. V tabulkovém přehledu uvádím pouze poslední známé používané vybavení, které využívá už od dob alba Load (1996). Toto vybavení najdete ale i o deset let později, kdy Jason působil ve Voivod a vlastně i na posledním projektu, kterého se účastnil - Who Cares.
Během let s Metallicou Jason vystřídal neuvěřitelné množství baskytar - k dokončení turné k Master of Puppets si vypůjčil baskytary po Cliffu Burtonovi. Na desce The $5.98 E.P.: Garage Days Re-Revisited používal Aria Pro II, pětistrunnou ESP a osmistranného Hamera. Kolem alba ... and Justice for All se zamiloval do značky Alembic a pořídil si několik rozdílných kusů těchto baskytar (čtyř i pětistrunné modely z různých materiálů), používal i pětistrunný Wal (najdete ve videoklipu One). Na černé album nakoupil dalších několik kusů Alembicu (modely Spoiler a Europa) včetně šestistrunného a desetistrunného modelu. Pořídil si i Stuart Spector SP5. Od alba Load používá především baskytary Sadowsky (čtř- i pětistrunnné). Proslýchá se, že je majitelem i baskytary Gene Simmonse Gibson Axe Bass. Ve sbírce také vlastní Fender Precision ’58, Zon Legacy Elite, Rickenbacker 4003, Dingwall Voodoo a další nástroje.
Aparáty vystřídal Mesa Boogie, SWR, Fender i Gibson a posledních 15 let hraje přes Ampeg. Struny používá La Bella a Ernie Ball .045 - .128, trsátka Dunlop Tortex.
Diskografie:
Flotsam and Jetsam: Doomsday for the Deceiver (1986)
Metallica: ...And Justice for All (1988), Metallica (1991), Load (1996), ReLoad (1997)
Echobrain: Echobrain (2002)
Gov’t Mule: The Deep End, Volume 2 (2002)
Sepultura: Against (1998)
Unkle: Psyence Fiction (1998), Be There (1999)
Voivod: Voivod (2003), Katorz (2006), Infini (2009)
Rock Star Supernova: Rock Star Supernova (2006)