Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop

Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop
Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, v minulém dílu baskytarového seriálu jsme si povídali o krocích, dnes to bude o skocích, a to baskytarových. Pokud váš motiv přesáhne oktávu, tak použijte při hře další polohy, které vám pomůžou zachovat motiv v původní stavbě prstokladu levé ruky. Když se naučíte chytře využívat tónový obsah ostatních poloh, bude vám vaše hra těchto zajímavých motivů a figur připadat velmi snadná.

Vysvětlíme si dále, jak takové skoky do dalších poloh využijeme. I když mluvím o skocích, mám na mysli pěknou výměnu z jedné polohy do druhé. Ovšem pro posluchače a diváky v předních řadách publika půjde o skoky správného invenčního „basáka“.

 

Skoky do jiného akordu

a) Z dur do dur

Hrajete-li melodický motiv v dur přes dvě oktávy, snažte se o maximální využití možností jedné polohy, viz Ukázka 1. Motiv si prstokladem levé ruky logicky postavte tak, aby byl příjemně technicky hratelný a proveditelný. Žádné zbytečné nebo náhodné prstoklady, ty by vám pak při produkci, kdy budete mít trému, jen uškodily a vše znehodnotily.

Když máte motiv takto vytvořený a uzavřený, při změně akordu levou ruku posunete na příslušné políčko hmatníku. V Ukázce 1 začínáte 2. prstem ve II. poloze na struně E. Další akord je C dur. Proto celou dlaň posuňte do VII. polohy a motiv v této poloze budete opět začínat hrát 2. prstem levé ruky. Tímto „skokem“ si tak zachováte logiku prstokladu, barvu zvuku a technickou jednoznačnost - jeden motiv v různých akordech vám bude znít způsobem provedení velmi podobně nebo stejně, a to je žádoucí.

b) Z dur do moll nebo obráceně

V Ukázce 1 (třetí a čtvrtý takt) vidíte přechod z G dur do akordu a moll. Zde však motiv musíte upravit do prstokladu moll. Motiv v dur jste hráli 2. prstem, motiv posunutý do a moll začínáte 1. prstem levé ruky. Dávejte pozor na provedení obou motivů, aby vám zněly tak, že patří opravdu k sobě. Způsobem provedení, zvukovou barevností ani akcentací by se oba motivy neměly moc lišit, jen tím, že jsou jeden v dur a druhý v moll a také přirozeným zkrácením struny.

Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop
Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop

Skoky do oktávy na téže struně

V Ukázce 2 vidíte využití II. oktávy hmatníku na téže struně. Nebojte se hrát za XII. polohou hmatníku. Není na tom nic těžkého, jen jsou menší vzdálenosti pražců. Nejlépe přehledný hmatník považuji s 24 pražci. Obě oktávy jsou celé, počet pražců je v obou oktávách stejný, očima máte vše řádně pod kontrolou. Méně pražců než 24 dělá hmatník méně souměrným. Ale dá se na to zvyknout.

Sólo zahrané úplně stejně, jen o oktávu výš, je velmi zajímavé i tím, že těsně před začátkem hry sklouznete nebo skočíte třeba z II. polohy do XIV. polohy. Glissando dá vaší hře nesmírnou energii, naléhavost a jedinečnost - „basák“ najednou překvapil úžasným rifem, na který si pěkně dojel hodně vysoko. To budou zase všichni koukat. :-) Můžete také zahrát motiv dole ve II. poloze a ten samý motiv na téže struně o oktávu výš ve XIV. poloze (třetí a čtvrtý takt). Vše v zásadách správného aranžmá.

Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop
Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop

Skoky do vyšší oktávy - zásady správného aranžmá

Pokud chcete využít a obohatit hudbu o zajímavou barvu zvuku, můžete hrát na baskytaru o oktávu výš. Zde si však musíte uvědomit, že jste rozsahem tónů v oktávové poloze ostatních nástrojů - kytary, kláves a mužského zpěvu.

Vaše vyhrávky by měly být vždy v souladu se správným aranžmá, měly by mít opodstatnění, proč tam vlastně jsou. Ne proto, že zrovna máte dobrou náladu, nebo naopak tu špatnou. Jsou tam přece proto, že korespondují s hudebním materiálem skladby. Práce s tématem a motivem nebo jejich částmi by měla být pro vás zásadním pilířem pro vytváření sól, protimelodií, druhých hlasů a doprovodů v celé oblasti vaší hry. Ani jeden zbytečný tón navíc.

Právě ego a dychtivost baskytaristů „se teď ukázat“ vede k přemrštěnosti a nesmyslnosti při stavbě a hraní krátkých sól, skoků a výjezdů v druhé vyšší oktávě - „Teď vám tedy něco zahraji, to budete koukat!“ Nesmysl, hrajte v kontextu celku. Používejte imitace (napodobování ostatních nástrojů) - melodické, rytmické, intervalové, harmonické, nebo kombinace všech těchto způsobů hry. Čerpejte z hudebního materiálu, ze kterého je skladba vystavěna. Posluchači pochopí, že pracujete s tímto materiálem, uvědomí si tematické souvislosti. Vaše hudba jim zazní perfektně zpracovaná. Ocení vaši muzikálnost a smysl pro detail.

Vaše skoky pak budou ty správné, vytříbené a vkusné. Podpoří celek. Celé aranžmá skladby získá díky vaší hře na profesionalitě.

 

Skoky do vyšší oktávy - i kapela by měla o nich vědět

Když máte nápad, jak skokem do vyšší druhé oktávy skvěle přispět celé skladbě, vyzkoušejte si to přímo na zkoušce vaší kapely. Proberte to s ostatními členy kapely, upravte v aranžmá ostatních nástrojů oktávový a frekvenční prostor pro baskytaru. Váš umělecký záměr teprve pak bude znít, jak má - bude mít svůj prostor, bude znít jen čistá hudba.

Nepoužívejte náhodné skoky „někam“, většinou to dopadne špatně. Skoky si připravte vždy v ústraní, vyzkoušejte si, jak se k nim dostanete, uvědomte si, jaká je zde ve skladbě harmonie, co je potřeba upravit, aby vaše hra v této vyšší oktávové poloze byla srozumitelná. Skok do neznáma není dobrou variantou.

Také bicí nástroje můžou být příčinou, že vás frekvenčně nebo dynamikou překryjí. Na to nezapomínejte. Dynamika bubeníka by měla být samozřejmostí. Bicí nástroje mají tam to slovo „bít“, ale o tom to není. Zde se mi naskýtá otázka: Bít, či nebít? Na bicí nástroje jednoznačně to druhé! Myslet u toho „bití“. :-)

 

Skoky - hrajeme dvě melodie vedle sebe

Můžete hrát dvě melodické linky vedle sebe. Nejprve si zahrajete basovou linku, další takt pak melodicky i harmonicky zajímavý motiv, viz Ukázka 3.

Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop
Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop
Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop
Baskytarové skoky Martina Adamuse - baskytarový workshop

A to vše můžete kombinovat - skoky, výměny i kroky. Můžete použít jeden takt basové linky, druhý takt hrát dvojhmat nebo akord ve vyšší oktávě.

Přeji vám jen ty správné a někam vedoucí smyslné skoky. Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.

Psáno pro časopis Muzikus