Akordy? A jaké? 17. - Xmiadd9

Akordy? A jaké? 15 - Xmiadd9
Akordy? A jaké? 15 - Xmiadd9

Dnešní souzvuk obecného značení Xmiadd9 si v příkladu přiblížíme na konkrétním akordu Cmiadd9. Jak jste si jistě všimli, naše příklady vysvětlujeme ve snaze o co nejširší záběr vždy od jiného tónu. Nejsme tedy pořád v jedné tónině, všechny základní jsou zastoupeny úplně stejně. A dnes to zase vyšlo na tu nejzákladnější - tónově, nikoli vzhledem k mollovému tónorodu.

 

Název: C moll s přidanou velkou nónou.

Označení: Cmiadd9 Cmadd9, Cm(add9)

Pozn.: Na rozdíl od naší zvyklosti uvedeme i v tomto případě jen jeden příklad. Tento souzvuk je totiž nejlépe „chytatelný“ právě v námi uvedené poloze, s tím že na rozdíl od ostatních možností zde i lépe zní. Nemluvě o lepším vzájemném postavení intervalů a zastoupení jednotlivých not.

Vzorec: č1, m3, č5, v9 (neboli obecně Xmi + v9)

 

Obecná poučka: Musíme si dát pozor na možné chyby interpretace označení tohoto akordu. Nejde totiž o „mollový devítkový“ akord obecného označení Xmi9. To by bylo chybné, protože nónové akordy se skládají ze čtyř tercií, tedy vedle kvintakordu i z malé septimy a velké nóny navrch. Zde tedy nejde o nic jiného, než o „pouhé“ přidání tónu. Což vyjadřuje i ta zkratka add. Námitky, že by to třeba jako u akordu Xmi6 stačilo oním pouhým přidáním číslovky, jsou tedy mylné. Nónový akord je pětizvuk, tento akord signalizuje jen přidání tónu bez jakýchkoli dalších závislostí směrem ke stavbě akordů. A právě v případě nóny jako takové musíme sáhnout k tomuto označení, aby nedocházelo k mylným výkladům správného vyznění akordů Xmi9 a Xmiadd9.

 

První příklad: I když to tak nevypadá, hmat se chytá docela příjemně. Navíc jsou zde obsaženy všechny tóny kvintakordu, některé jsou i zdvojeny, tón c na strunách E, d a tón g na strunách A, h. Ona devítka je pak na struně e1, zde tón d2.

 

Tip: Zkráceně lze dosáhnout vyznění souzvuku i trojzvukem tónů, kdy ke kvintovému powerchordu C5 od struny E přidáme tón d1 na struně d.

Psáno pro časopis Muzikus