12 největších chyb, které děláme v domácím studiu - Nahráváme příliš nahlas (špatně nastavený gain)
Každý systém má určitý limit, jak silný signál dokáže zpracovat bez zkreslení. V případě digitálního zpracování zvuku se přebuzení převodníku na jeho vstupu projeví jako digitální zkreslení tzv. clipping.
Na rozdíl od jiného typu zkreslení, jak ho známe např. u kytarových aparátů, kde signál zkreslujeme záměrně, jedná se o nežádoucí jev, který zvuk pouze degraduje. Problém je, že pokud signál nahrajeme s tímto zkreslením, stává se nedílnou součástí záznamu a je těžké až nemožné se ho zbavit.
V současném digitálním zpracování zvuku neplatí stejná pravidla jako v dobách analogového nahrávání. Tam bylo třeba hnát sílu signálu do záznamu s co největší intenzitou, kvůli odstupu užitečného signálu od šumu. Prvek, kterým zesilujeme zvuk na dostatečnou úroveň vhodnou pro záznam, se jmenuje gain (zisk). Nastavení gainu tak, že se signál pohybuje těsně pod limitem systému je dědictví z dob analogového nahrávání.
V případě digitálního záznamu toto pravidla neplatí. Musíme použít jinou strategii. Je třeba si nechat dostatek místa, aby se nám při dynamičtějších momentech při nahrávání zvuk nezkresloval. Přebuzení u digitálního převodu žádné pozitivní dopady nepřináší. Na signál se nabaluje pouze velmi nehezký digitální praskot.
Není třeba se bát, že zvuk nebude dostatečně nahlas, pokud nebudou měřáky úrovní zcela nadoraz. Nechejte si vždy dostatečný odstup od maxima, které vám převodník nabízí. Neriskujte zbytečné zkreslení kvůli tomu, že nahráváte signál příliš hlasitě.
Ideální hodnota vstupního signálu je cca -10 dBFS. (Kde hodnota 0 dBFS představuje strop.) Což odpovídá zhruba dvěma třetinám na měřáku vstupní úrovně.
Požádejte nahrávaného muzikanta, aby vám předvedl, jak bude vypadat v jeho podání maximální dynamická špička. (Prostě ať se do toho opře, co může.) Nastavte gain tak, aby vám vstupní hodnota nepřecházela více než do dvou třetin měřáku. To nejlépe uvidíte na mixu vašeho nahrávacího softwaru. Většina z nich umí ukázat intenzitu signálu ze vstupu převodníku. Nenechte se ale nachytat a prvnímu nástřelu nevěřte. Většinou se nám muzikant po čase osmělí a ještě na dynamice přidá. Buďte na to připraveni a mějte na to rezervu.
Pokud máte převodník vybavený funkcí pad (útlum) a čelíte opravdu hodně hlasitému zvuku, použijte pad. Může se stát, že pouze gainem zvuk „neubrzdíte“. Tuto funkci najdeme i na lépe vybavených mikrofonech. Pokud je k dispozici, použijte ji. Čím dříve v řetězci dostanete signál na správnou úroveň, tím lépe. Zachovávejte toto konzervativnější nastavení gainu a vaše nahrávky budou čistší.