Visual Sound Route 66 V3 - kompresor a overdrive

Visual Sound Route 66 V3 - kompresor a overdrive
Visual Sound Route 66 V3 - kompresor a overdrive

Visual Sound Route 66 V3

Univerzální voják

Kytarový a basový kompresor/overdrive pedál Route 66 byl poprvé uveden na trh už více než před deseti lety a od té doby na něj nedá dopustit spousta muzikantů. Toto je jeho třetí verze, která dle slov výrobce nabízí několik nových vychytávek, které ještě rozšiřují možnosti původního pedálu. Já jsem si na první pohled všiml zejména toho, že už nemá tak podivný tvar jako starší verze.

Pytlík

Když otevřete krabici, najdete pěkný sametový pytlík. Až v něm naleznete samotný efekt. Ten pytlík na výsledný tón mít asi vliv nebude, nicméně to působí luxusně, a pokud efekt nemáte v plánu zapojit do pedalboardu, může sloužit jako luxusní přepravní obal.

 

Samotný efekt je solidní kus železa krémové barvy s devíti potenciometry, třemi posuvnými přepínači a dvěma nožními spínači. Jak jsem již zmínil, Route 66 je kompresor a overdrive. Tedy v podstatě dvě krabičky v jednom.

 

Tato myšlenka je dle mého názoru dotažená do konce - vzadu na efektu je totiž možné nalézt hned dvě dvojice vstup/výstup! Krabičku je proto možné zapojit jako dva nezávislé efekty, mezi obě sekce je jednoduše možné zařadit ještě jiné krabičky nebo je možné třeba přepojit a prohodit pořadí efektů. Pokud ale tyto možnosti nevyužijeme, signál samozřejmě prochází oběma sekcemi a žádný propojovací kablík mezi nimi není potřeba. První je v tomto případě v řetězci kompresor, „za ním“ je overdrive.

 

Uvnitř efektu se ještě nacházejí dva přepínače, kterými si můžete pro každou sekci zvlášť zvolit, zda chcete mít efekt při vypnutí v režimu true bypass nebo pure tone buffered bypass. Napájení může obstarávat buď devítivoltový adaptér nebo baterie.

 

Nožní spínače jsou firmou samotnou vyvinuté kousky s názvem Forever Footswitch a výrobce se chlubí, že by měly vydržet deset milionů sešlápnutí. Rozhodl jsem se to neověřovat.

 

V krabici jsem také našel papír s několika návrhy nastavení jak pro kytaru, tak pro basu.

 

Kompresor

Pojďme se podívat na další ovládací prvky. Začnu sekcí kompresoru. Poťák Comp ovládá míru komprese, poťák Tone je jakousi tónovou clonou, kterou lze výsledný zvuk rozjasnit nebo naopak zatemnit. Tento ovladač se ale dá, s pomocí stejnojmenného posuvného tlačítka, úplně vyřadit, tón pak zůstává nezabarven. Knoflíkem Vol ovládáme výslednou hlasitost komprimovaného signálu, případně lze celou sekci použít jako clean boost. Potom tu máme malý potenciometr Clean Mix, kterým ovládáme poměr čistého zvuku a zvuku komprimovaného. Poslední ovladač je páčka s popiskem Gate - jak název napovídá, touto páčkou můžeme vypnout/zapnout noise gate. Ta nemá žádné další ovladatelné parametry, ale musím uznat, že je nastavena dobře a citlivě, takže mi vlastně ani nechyběly.

 

Overdrive

Druhá sekce se nazývá Overdrive. Ta má klasické ovladače se sebevysvětlujícími názvy jako Drive, Treble, Bass a Vol. Potom je tu opět knoflík Clean Mix, který funguje identicky jako ten v první sekci. V jedné krajní poloze máme pouze suchý signál (opět je tu tedy možnost clean boostu), v opačném extrému máme pouze signál zkreslený. A nakonec páčka Voice, kterou se přepínají dvě charakteristiky zkreslení - jeden zvuk je jakoby čistší, průzračnější, druhá poloha posune zkreslení do hutnějších, saturovanějších zvuků.

 

S kytarou

Hned na začátku této části chci zdůraznit, že co se líbí jednomu, nemusí se líbit druhému a naopak. Berte tedy tuto část testu s rezervou, a pokud vás krabička zajímá, jděte si ji vyzkoušet, nejlépe se svým nástrojem a aparátem.

 

Výrobce uvádí, že je efekt vhodný jak pro kytaru, tak pro baskytaru. Jelikož je hra na oba zmíněné nástroje mým denním chlebem, rozhodl jsem se krabici důkladně otestovat s oběma instrumenty.

 

Začnu kytarou. Na test jsem si vzal kytary Fender Telecaster a Fender Jaguar a jako aparát jsem použil starý Fender Bandmaster.

 

Začal jsem kompresorem. Vzhledem k širokým možnostem nastavení jsem se bez problému přiblížil k všemožným zvukům, které by mohl kytarista od kompresoru chtít. Nejčastějším kamenem úrazu u kytarových kompresorů je, dle mého názoru, to nastavení, při kterém v podstatě o žádném kompresoru nevíte a on vám jen nenápadně nafukuje a prodlužuje tón. To se ale zde povedlo skvěle, zvuk umí být transparentní a komprese nenápadná. Velmi se mi líbila možnost přimíchávat ke komprimovanému zvuku suchý signál, takže je možné si nastavit zvuk, pří kterém kompresor už hodně zabírá, ale díky přidanému suchému signálu tón neztrácí na razanci a dravosti. I nastavení, kde je kompresor už hodně slyšet, zněla moc hezky a muzikálně. V tomto případě se také velmi hodí již zmíněná noise gate, která případně citlivě usekne spousty nežádoucího brumu, který kompresor už z principu zesiluje.

 

U.S. Route 66 (také známá jako Route 66, The Main Street of America, The Mother Road a The Will Rogers Highway) byla původní mezistátní dálnicí v americkém dálničním systému (United States Numbered Highways), kam byla zařazena 11. listopadu 1926. Vedla z Chicaga (Illinois) přes Missouri, Kansas, Oklahomu, Texas, Nové Mexiko, Arizonu a Kalifornii, kde v Los Angeles končila. U.S. Route 66 měřila celkem 3 940 km (2 448 mil). Zdroj: Wikipedie.

 

Dostávám se ke druhé sekci, ke zkreslení. Rozsah gainu odpovídá tomu, že jde o overdrive, takže se nedočkáme nějakých ultrazkreslených zvuků. Kouzlo Route 66 spočívá v tom, že se „domluví“ s vaším aparátem a výsledný zvuk spíše vychází z charakteru aparátu. Nutno dodat, že možnosti Route 66 jsou obrovské a při všech nastaveních se chová efekt citlivě a dynamicky. V první poloze přepínače Voice se zvuk chová do jisté míry jako klasický tubescreamer - do aparátu pošle koňskou dávku hutných středů a výsledkem je tlustý a hodně nabuzený zvuk. V druhé poloze tohoto přepínače je zvuk „rovnější“, je tam trochu méně gainu a celkový tón není tak hutný. Využití této polohy bych viděl hlavně v doprovodné, akordické hře, kde je přílišná hutnost spíš na škodu a žádoucí je v podstatě čistý zvuk, který jenom trochu „křupe“. V kombinaci se sekcí kompresoru je možné zvukové možnosti ještě rozšířit, kompresorem se dá zkreslený zvuk třeba nakopnout k takřka nekonečnému sustainu.

 

Abych to shrnul, s mým Bandmasterem jsme se s pomocí této krabičky dostali k opravdu pěknému, hutnému, tak akorát zrnitému a „americkému“ zvuku. A i v extrémních nastaveních bylo vše v pohodě použitelné a poslouchatelné.

 

S basou

Na druhou půlku testu jsem si vzal basy Fender Jazz Bass a Fender Precision a zapojil jsem to do tranzistorového aparátu TecAmp a pololampového Aguilaru DB750.

 

Požadavky na kompresor u baskytary jsou většinou trochu jiné než u kytary. Málokdy je u basy žádoucí, aby byl vliv kompresoru nějak výrazně slyšet, většina basáků pouze chce, aby jim to srovnalo dynamiku a prodloužilo tón. I v této oblasti jsem nenarazil na žádný problém, v kooperaci s knoflíky Clean Mix a Tone jsem se dostal přesně tam, kam jsem chtěl. Ani v extrémních nastaveních jsem nenarazil na úbytek spodních frekvencí. Noise gate opět fungovala tak, jak měla, a neusekávala, co neměla.

 

Byl jsem hodně zvědav na sekci zkreslení, protože to je naopak u basových krabiček často kamenem úrazu. Výsledný zvuk mne však velmi příjemně překvapil. Při použití s basou přišel celkem vhod ovladač basů. Ale i bez něj mi nepřipadalo, že by při zapnutí zkreslení došlo k nějakému úbytku basů. S jeho pomocí lze ale nastavit opravdu hutný, až subbasový, zvuk.

 

Charakter zvuku je opět přirozený a ctí nástroj a aparát, který do efektu zapojíte. A i v kombinaci s tranzistorovým pre-ampem aparátu TecAmp byl výsledek příjemný a „hladký“. Tedy žádné hnusné hrochtání nebo bzučení. V kombinaci s celolampovým pre-ampem Aguilaru ale samozřejmě nastala ta pravá zvuková diktatura. Celkově bych zvuk s basou popsal jako relativně kultivovaný, ale nikoliv tupý. Ve spodních frekvencích se děje přesně to, kvůli čemu lidi chtějí, aby byla basa zkreslená. Zároveň ale zvuk neleze do zelí jiným nástrojům, pořád je to prostě basa. Až mne překvapuje, jak jedna krabička s úplně identickým nastavením podporuje u každého nástroje jiné, ale vždy ty správně frekvence. Asi je to důkaz toho, že na výsledném zvuku nechá prostě zapracovat samotný aparát. A opět, v kombinaci s kompresorem, se můžou dít moc hezké věci.

 

Na závěr

Pokud jste kytarista a/nebo basák a sháníte univerzální a kvalitní kompresor a zkreslovadlo, doporučuji v tomto případě zbystřit. Oba dva efekty jsou zde zastoupeny v dle mého názoru špičkové kvalitě. Oproti starším verzím tohoto efektu má tato novinka „normálnější“ tvar, takže se vejde do každého pedalboardu. Má široké možnosti nastavení, zapojení, napájí se obyčejnými devíti volty, vypadá nezničitelně. Její cena okolo čtyř tisíc korun mi připadá úměrná.

 

Info:

Visual Sound Route 66 V3 je kompresor a overdrive pro elektrickou kytaru a baskytaru. Jeho cena je 6255 Kč. Vyrobeno v Číně.

 

Plus:

zvuk s kytarou

zvuk s baskytarou

možnosti nastavení

možnosti zapojení

provedení

 

Mínus:

vzhledem k ceně a možnostem opravdu nevím

 

TECHNICKÁ SPECIFIKACE:

Rozměry: 30 x 113 x 52 mm (včetně potenciometrů a konektorů)
Hmotnost: 658 g
Napájení: 9V baterie nebo adaptér (není v ceně)
Odběr: 36 mA max.

 

 

www:

visualsound.net/route-66-v3-series

Psáno pro časopis Muzikus