LEM DX24 - procesor pro reproduktorové systémy

LEM DX24 - procesor pro reproduktorové systémy
LEM DX24 - procesor pro reproduktorové systémy

První, co mě napadlo poté, co jsem si přečetl reklamu v jednom z loňských čísel Muzikusu na tento přístroj, bylo to, že někdo neumí počítat kurzy. Kdo zná ceny výrobků podobných vlastností, musí ihned přemýšlet o tom, jestli to vůbec může fungovat. Stejně jsem uvažoval i já. Ačkoli vlastním jak XTA DP 226, tak i dbx Driverack a s BSS Omnidrive se také dostanu čas od času do kontaktu, nedalo mi to a rozhodl jsem se tento přístroj koupit a otestovat s typickou českou myšlenkou, co kdyby to za ty prachy fungovalo. Bohužel, jak se v poslední době ve světě výrobců stalo zvykem, inzerce markantně předbíhá výrobu a mám pocit, že v některých případech i vývoj. Takže zakoupit jeden z prvních LEMů se mi povedlo až někdy v červnu letošního roku. V té chvíli však padl první předpoklad, že prodejce je špatný počtář, neboť cena skutečně odpovídala inzerci. Nyní nezbývalo, než přijít na to, proč je to tak levné. Než vám však sdělím své zjištění, dáme si v tomto časopise ustálený sled informací.

LEM DX24 - procesor pro reproduktorové systémy
LEM DX24 - procesor pro reproduktorové systémy

Ovládací panel

Mašinka je klasického 19" rozměru o výšce 1U. Směrem zleva jsou na předním panelu tyto ovládací prvky. Mode - to asi není třeba komentovat, vedle se nachází LCD display který dokáže zobrazit standardních 2x 16 znaků. Jelikož je to standardní zobrazovací jednotka, podsvícení je standardní "vyblitě zelené". Svému účelu však poslouží bez problémů. Dále se nacházejí tlačítka přepínání stránek menu Prev a Next a kurzorové šipky pro pohyb v jednotlivých položkách zobrazených na displeji. Hned vedle je tzv. Dial čili datakolečko pro změnu hodnot parametrů. Za ním je potvrzovací tlačítko Enter a vycouvávací Esc. Po těchto tlačítkách naleznete na předním panelu 6 pětidiodových indikátorů LED, dva zobrazují úroveň signálu na vstupech mašinky, čtyři pak úroveň výstupních cest. Pod výstupními indikátory jsou ještě praktická tlačítka Mute pro mutování jednotlivých výstupů.

 

Zadní panel

Taktéž zleva do prava. První je klasické Euro pro přívod voltů (osobně mám radši pevný kabel, kdo již sháněl chybějící Euro na akci, ví proč), vedle síťový vypínač, poté následuje svatá trojice MIDI (pro komunikaci mezi více LEMy nebo pro připojení k PC) v klasickém složení In, Out a Thru, čtyři výstupní konektory XLR (samci) a dva vstupní (samice) taktéž XLR.

Takže co to umí? Na tuto otázku se nemohu ubránit odpovědi: "za ty prachy celkem dost".

Ale dostatek funkcí ještě neznamená, že se to dá smysluplně používat. To již mnohé naučila jistá německá v Číně vyrábějící firma. Funkce by měl přístroj vykonávat ještě ve slušné kvalitě. A to je ten fór! LEM DX 24 to takto dělá. Takže, co nám to všechno spočítá: na vstupech si to pěkně nasampluje levý a pravý kanál našeho, jak jinak než kvalitního signálu. Udělá to sice "jen" v 20 bitech, ale to dost kvalitně, takže to ani moc nešumí. Oproti dražší konkurenci, která používá 24 bitů, je sice samozřejmě menší dynamický rozsah, což vyžaduje občas si zkouknout vstupní indikátory, ale pro průměrně dynamicky upravený signál to není žádný problém. Pokud budete mít problém s tím, že hrajete na vstupu stále do "červených", nehledejte problém v LEMu, ale v síle vašich zesilovačů popř. reprobedniček.

Čísílka si mašinka ve své hlavičce, kterou výrobce nazývá "revoluční zákaznický DSP" (já bych řekl, že je to klasická Motorola s revolučním zákaznickým popisem) překousává v délce slova 40 bitů, což je dost. První, co vám to revolučně spočítá, jsou pětipásmové parametrické ekvalizéry na obou vstupních kanálech. S tím se dá srovnat (pokud to ovšem slyšíte nebo máte čím změřit) kmitočtový průběch i těch nejznámějších tvůrců z českých a hlavně moravských luhů a hájů. Bohužel pro ně ještě tyto přístroje neumí rovnat směrovost, ale pevně věřím, že i toho se jednou tito vynálezci dočkají. Ale zpět k LEMu. Za zmíněným EQ se signál levého a pravého kanálu sečte a vytvoří třetí signál, tedy Mono, který lze tak jako pravý i levý zpozdit o max. 582 ms. Zde všechny tři cesty vstupují do imaginární části přístroje zvané Routing, která nasměruje kterýkoliv vstupní signál na kterýkoliv výstup. Pak následují čtyři shodné výstupní cesty, takže si logicky popíšeme pouze jednu. První, co nám přístroj umožní, je zpozdit každý jednotlivý výstup o max. 189 ms v kroku po 21 mikrosekundách. Jednotky se dají přepínat, takže i ti slabší v počítání možná nastaví přístroj v centimetrech nebo v metrech. Toto nám umožní "srovnat" jednotlivé reproduktory na stejnou "startovní čáru", popř. vyzpozdit různě umístěné častí reprosoustav. Věřte mi, hraje to o poznání lépe, když to hraje v jeden čas. Dále následuje LPF a HPF, česky spodní a horní propust, čemuž čeští muzikanti říkají crossover. Tato sekce má oproti analogovému ekvivalentu mnoho výhod. Zaprvé si můžete vybrat ze všech standartně používaných průběhů útlumu, tedy Bessel, Butterworth nebo Linkwitz-Riley. Strmost se dá také samozřejmě nastavit, a to od 6 až do 48 dB. na oktávu. To nenabízejí ani podstatně dražší přístroje. Pokud ale použijete 48 dB na více výstupech, ubudou vám filtry na výstupních EQ. Je to logické, neboť DSP má pouze určitou výpočetní kapacitu, a není to až taková tragédie. U LPF máte navíc možnost "otáčet fázi", a to po 5 stupních. To také mají až mnohem dražší přístroje. K nastavení tohoto parametru ovšem potřebujete mít doopravdy již slušnou měřicí techniku.

Takže nyní máte již separováni jednotlivá pásma a znovu si je můžete upravit v max. (dle strmosti použitých filtrů) pětipásmových EQ. Ty jsou naprosto shodné s těmi na vstupu a dají se nastavit v těchto rozmezích: zdvih 15 dB do plusu i do mínusu, střední kmitočet 15,6 Hz - 16 kHz, jakost filtru 0,05 - 3,00 okt. Průběh filtru lze nastavit jak "Shelf" (6 - 12 dB /okt.) nebo "Peak" a nebo jako "Notch" s konstatním útlumem 45 dB. Jelikož většina výrobců, jak procesorů tak i reprosoustav (nyní nemám na mysli ty domácí výrobce), používají k vyjádření jakosti filtru hodnotu Q a nikoli šíři v oktávách je nutné při nastavování dost počítat. Přitom by stačilo dát do programu výběr z těchto dvou možností. Věřím, že v další verzi softwaru to tak již bude. V ekvalizérech jsem našel ještě jeden problém, a to je chyba softwaru. Ačkoli u filtru zvolíte útlum 0 tedy v řeči procesoru Thru neboli průchozí a ponecháte hodnotu kmitočtu na standardní 1kHz, žádné thru se nekoná a signál je oseknut pěkně na 1kHz. Z toho se dostanete vytočením kmitočtu až k max., tedy 16 kHz, a je to v pohodě. Toto ale doufám vyřeší další verze softwaru. Jinak chodí EQ absolutně bez problému.

Další nastavitelným parametrem je výstupní úroveň v rozsahu -30 až +6 dB. Následuje pro mnohé dar z nebes, a to je výstupní limiter. Ten je navíc nastavitelný dost blbuvzdorně, takže předpokládám značný úbytek zakázek místním přemotávačům reproduktorů. Limitace je samozřejmě indikována žlutou LED na příslušném výstupním indikátoru. Do červené nehrajte, neboť to je Clip.

Dalším krokem v cestě signálu je Mute. To je dobré pro odzkoušení správnosti zapojení jednotlivých pásem. Doporučuji dělat to při menší volume. Dobré je také to, že po zapnutí přístroje jsou výstupy ve stavu Mute, takže máte šanci případný omyl včas najít. Pro ty, co si věří, se to dá vypnout a jet naostro hned po zapnutí . Ven z mašinky se signál dostane přes převodníky o šíři 24 bitů, což je standard u mnohem dražších mašinek.

Při nastavování všech parametrů se vychází ze 17 tzv. Factory presetů, které obsahují všechny prakticky používané algoritmy zapojení. Uložit si to pak můžete do 32 uživatelských pamětí.

A až to budete mít takto pěkně nastavené, najděte si v menu Utility funkci Lock, zamkněte si mašinku pro případ nezvaných "ladičů" a hrajte. Za zmínku stojí rovněž možnost nastavit si provozní teplotu zařízení.

 

Takže závěr

Přístroj jsem změřil, co se týče odstupu, průběhů a dynamického chování, na systému Clio Proffesionál a veškeré údaje odpovídaly nebo byly dokonce o málo lepší než deklarace výrobce. V praxi tento LEM (resp. LEMy) používám již přes půl roku k maximální spokojenosti. Za povšimnutí stojí rovněž větší model LEM DX 26, který nabízí celkem 6 nezávislých výstupů a několik dalších užitečných funkcí. Co dodat? Velmi solidní výrobek za absolutně bezkonkurenční cenu 14 250 Kč včetně DPH. Doporučuji každému.

 

Info:

Digitální procesor pro kmitočtovou, fázovou časovou a úrovňovou úpravu signálů reproduktorových systémů. Cena je 14 250 Kč vč. DPH.

 

Plus:

poměr výkon /cena

kvalitní převodníky

vysoká strmost filtrů

blbovzdorný limiter

snadné ovládání

dobrý překlad manuálu

XLR vstupy a výstupy

 

Mínus:

chyba softwaru v EQ

oktávy místo Q

prozatimní nedostupnost softwaru pro editaci v PC

Psáno pro časopis Muzikus