IK Multimedia UNO Drum - stanice k vytváření rytmických paternů
Je tady prostor pro explozi vaší rytmické kreativity na poli tlačítek a knoflíků ovšem bez nutnosti civět do monitoru počítače. Z malé části analogová, z velké části digitální hardwarová stanice UNO Drum.
Předesílám, že nejsem odborníkem na sekvencery, drum machiny a tyhlety čudlíkové a knoflíkové záležitosti. Ale! V posledních měsících jsem se tématem ve chvílích prokrastinace dost zabýval, a nakonec si jeden drum machine pořídil. Více než nějaká konkrétní tvorba z toho zatím vyplynulo politování, že jsem se do tohoto hlubokého hvozdu neponořil už dávno, tenkrát, kdy člověk měl čas hrát si. A když se nyní naskytla příležitost otestovat novinku od italské firmy IK Multimedia, její první drum machine, nadšeně jsem toho využil.
A nemyslím si, že je to drzost. UNO Drum poté, co jsem s ním strávil několik intimních nocí, vidím jako vhodné zařízení pro ty, kdo na tomto poli také začínají.
Nebudu se snažit o výčet toho, co přístroj umí. To by ani nebylo k učtení. Berte to jako úvod do případného samostudia. Co úmyslně odsunuji na druhou kolej, je úprava zvuků, kterou (pro mne otravně) například recenzenti ve videích k podobným přístrojům začínají. Samozřejmě že si můžete každý ten kopák, virbl atd. upravit. A jak! Ale rozbor toho podle mne odvádí pozornost od podstaty.
Hybridní, tedy analogově-digitální
UNO Drum je hybridní drum machine, to znamená, že disponuje zčásti analogovými zvuky a zčásti digitálními samply. Sestavovat se dají v „nekonečné“ kombinaci do patternů a patterny lze následně řadit do skladby v prostředí 64krokového sekvenceru. Mimochodem, 64 není málo.
Těch analogových zvuků je popravdě jen menšina, zato se však dají velmi variabilně upravovat. Konkrétně jde o dva druhy kopáku, jeden zvuk pro virbl, jeden pro clap (tleskání), a po zvuku pro otevřenou a zavřenou hi-hatu. Těmto šesti kategoriím odpovídá šest spodních „padů“ z celkem dvanácti nástrojových tlačítek. Tlačítky horní řady ovládáme zvuky pro dva tomy, obroučku bubnu, kravský zvonec a činely ride a crash. Paměť zařízení nám u každého jednotlivého nástroje dává na výběr průměrně pět zvuků. Ty analogové poznáme na displeji díky písmenům An, další digitální jsou označeny čísly.
Na tlačítka jednotlivých bicích nástrojů můžeme prsty živě hrát jako na soupravu, a pokud máme zapnuté tlačítko Rec, přístroj si naše údery zařadí do sekvenceru. Bohužel to v případně UNO Drum nejde úplně nejlépe, protože touch pad nereaguje vždy spolehlivě. UNO Drum je lépe disponovaný k tomu, abychom do něj rytmy programovali. Což jde svým způsobem také živě.
Dvě řady padů tvoří jakési jádro nástroje spolu s šestnácti tlačítky sekvenceru. Šestnáctka tady odpovídá šestnácti krokům, které můžeme najednou ovládat, ale protože UNO Drum umožňuje ještě zalistovat na další tři ze čtyř možných stránek sekvenceru, máme k dispozici kroků 64. Záleží samozřejmě na tom, jaký druh taktu a jak dlouhý pattern si zvolíme pod tlačítkem Length.
Kdo je na tomto poli úplným nováčkem, možná neví, o co běží. Což takhle ukázat si to graficky? Ostatně jednotlivé očíslované kroky sekvencer nejsou ničím jiným než grafickým vyjádřením rytmu.
Tak třeba: 1* 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16.
Pod každým z čísel si můžete představit například úder hi-haty, pod tučným číslem zároveň kopák, pod hvězdičkou činel, pod podržením virbl (jde jen o schéma, UNO Drum k zobrazení patternu využívá svítící LED diody nad tlačítky sekvenceru v kombinaci s tím, jaký nástoj máme právě vybraný). Na každý krok sekvenceru můžete na UNO Drum navršit až osm zvuků (úderů). Není to vzrušující pobídka k tvorbě?
Inženýry z IK Multimedia to s UNO Drum taky bavilo, a tak sestavili plných sto patternů. Kterýkoliv z nich můžeme přetvořit a uložit si anebo zcela vymazat a na jeho místě v bance si vytvořit vlastní. Tempo si volíme stanovením BPM.
Máme-li sestavené patterny, můžeme je řadit do skladby. Ve skladbě lze řetězit až 64 patternů. Číslo je stejné jako maximální počet kroků sekvenceru, protože jeho layout k sestavování skladby využíváme. A právě způsob řazení patternů do skladby mne na UNO Drum hodně baví, protože je pohodlný a přehledný: V režimu skladby rozsvítíme požadovaný krok na sekvenceru a do něj si knoflíkem vybereme číslo připraveného patternu (opakuji, že k dispozici je sto patternů od výrobce, které můžeme přetvořit).
Co nejde (a co je důvodem, proč vhodný drum machine pro sebe stále hledám), je uložit si do přístroje několik skladeb. Fakticky pracujeme jen s jednou, ač nekonečně dlouhou. Chceme-li tedy mít v přístroji řekněme dvacet hotových písniček, které můžeme postupně pouštět, živě do nich při hraní sáhnout nebo je průběžně vylepšovat, musíme hledat jiný, a to zřejmě podstatně dražší, drum machine. Ovšem to není nějaká ojedinělá chyba UNO drum, jde zkrátka i o jiný přístup k tvorbě. Na jedné straně písničkové hraní a na druhé řekněme DJing.
Hraje to jako robot?
Ano, slyším ty poznámky, že to bum bum prásk bum, co jsem si do UNO drum naťukal, bude znít uměle a nebude to hudba. Ale drum machines už za sebou mají několik desetiletí vývoje. Písní, které staví na rytmu produkovaném přístrojem, už každý z nás slyšel stovky.
O to, aby to neznělo uměle, se u UNO Drum stará mimo jiné funkce Humanize, kterou nastavujeme míru, s jakou se budou jednotlivé údery dynamicky lišit. Mimochodem, hlasitost si můžeme sami nastavit zvlášť pro každý jednotlivý úder, budeme-li chtít. Dále tu máme funkci Swing, kterou rozbíjíme onu robotickou přesnost směrem k muzikálnosti.
Živě
UNO Drum je jako řada jiných zařízení tohoto druhu uzpůsobený k tomu, abychom rytmy (do určité míry) vytvářeli živě a živě je upravovali. V průběhu produkce můžeme hýbat v podstatě s jakýmikoliv parametry. Navíc má přístroj i pár funkcí pro živou úpravu již hotového. Například funkce Shutter, něco jako zakoktání, umožňuje stisknutím tlačítka spustit rytmické filly a přechody. UNO Drum nabízí deset typů MIDI efektů shutter, které manuál na webu IK Multimedia dost podrobně vysvětluje (přiložený manuál v krabici poskytuje jen základní seznámení se s přístrojem). Filly vytváří i tlačítko Roll, které reaguje podobně, spouští opakování podle předem zvolené délky not. Tlačítkem Random zase dovolíme přístroji nahodile měnit nastavené parametry (dá se ovlivnit jejich výběr) po čas, kdy tlačítko držíme.
První mainstreamový pop song nahraný s drum machine byla píseň Saved by the Bell od Robina Gibba, člena Bee Gees, která se v Británii v roce 1969 držela na druhé příčce hitparády.
A k těm zvukům
Abych to úplně nevynechal, editovat zvuky jednotlivých nástrojů můžeme mnoha způsoby. UNO Drum disponuje efekty drive a kompresor (oba analogové). Jednotlivé bicí nástroje můžeme ladit a dále upravovat funkcemi Snap a Decay (o jejich popis se snažit nebudu, pardon).
Pro některé z analogových zvuků má UNO Drum další možnosti úpravy navíc. U kopáku nabízí ladění FM, kterým se dostáváme kromě jiného z rytmického nástroje do vod melodických. U virblu máme zase k dispozici low pass filter.
Dodatky a závěr
UNO Drum v plastovém, přesto pocitově velmi stabilním provedení, napájíme přes USB kabel z počítače nebo jednoduše z nabíječky pro smartphone. Je možný i provoz na baterie. Zvuk si pouštíme do sluchátek nebo kamkoliv. S pomocí audio vstupu a výstupu můžeme zařízení sériově propojit s jinými (s tím, že například kompresor bude procházející signál ovlivňovat). K dispozici je samozřejmě MIDI vstup i výstup, v balení jsou dva MIDI kabely. IK Multimedia vytvořila k UNO Drum i bratříčka v podobě UNO Synth.
UNO Drum je inspirativní a zábavná stanice, která dá prostor vyřádit se vaší kreativitě. Věřím, že je dobře využitelná pro skládání hudby, nahrávání a svým způsobem i pro živé hraní.
Info:
IK Multimedia UNO Drum je zčásti analogová a z větší části digitální stanice k vytváření rytmických paternů a jejich řazení do skladby obsahující až 64 patternů. Umožňuje uložit si 100 patternů a 100 zvuků bicích souprav. Zvukově napodobuje spíše staré drum machines než živé bicí. Cena je 7690 Kč.
Plus:
intuitivní ovládání
pohodlné a rychlé vyváření patternů a jejich řazení do skladby
velký rozsah sekvenceru - až 64 kroků
možnost dlouhatánské řady patternů ve skladbě - až 64
Mínus:
Touchpad ne vždy dobře reaguje na dotek.
Knoflíky působí chatrným dojmem.
Technická specifikace
počet kategorií bicích nástrojů | 12 (kick 1, kick 2, snare, closed HH, open HH, clap, tom 1, tom 2, rim, cowbell, ride, cymbal) |
počet analogových zvuků | 6 |
počet uložených zvuků souprav | 100 |
počet uložených patternů | 100 |
počet kroků sekvenceru | až 64 |
počet hlasů na jeden krok sekvenceru | až 8 |
MIDI | 2x 2,5mm mini jack in/out |
audio | 2x 3,5mm jack in/out |
USB | 1x micro USB |
napájení | USB nebo 4x AA baterie |
rozměry | 25,6 x 15 x 4,9 cm |
hmotnost | 400 g (bez baterií) |
Web