Zlo, zvyky a zvuk na koncertě IV - Ordnung Muss Sein

Zlo, zvyky a zvuk na koncertě IV - ordnung muss sein
Zlo, zvyky a zvuk na koncertě IV - ordnung muss sein

O čištění mikrofonů jsme si už povídali, ale zanedbávat by se neměla ani ostatní aparatura; na koncertech a při stěhování si přece jen dost vytrpí.

Svátek Vojíř říká: "Jo, tohle by se mělo. Ne třeba na každej kšeft, ale zrovna v zimní okurkový sezóně lidi dělaj údržbu, natíraj bedny, vyháněj pavouky... :-)"

 

Jednou jsem se na tohle téma bavil s klubovým zvukařem v holandském Rotterdamu. Říkal, že všechny mikrofonní kabely jednou za rok vyhodí a udělá nové. Nekupuje hotové, věří jen tomu, co sám vyrobí z kvalitních konektorů a prověřeného kabelu. To mi sice přišlo v našich klubových poměrech jako utopie, ale zní to rozumně. Zvukař, který jezdí s vlastním aparátem, takové věci asi musí brát i jako otázku "cechovní" prestiže.

 

"Já bych si třeba nedovolil přitáhnout omlácený nebo špinavý bedny, kabely každej pes jiná ves a ohnutý stojany třeba do... nebo... protože by mě hned vyhnali." (pozn. autora: Svátek uvádí místa několika svých pravidelných lukrativních zakázek, která z pochopitelných důvodů vynechávám.)

 

Ordnung muss sein - pořádek musí být, jak říkají Němci. Na pódiu to platí několikanásobně. Dnešní ilustrační fotografie pochází z festivalu TFF v Rudolstadtu a názorně ukazuje, že Němci mají ten pořádek opravdu v krvi. Bohužel se nám tam ale nečekaně stala podobná věc jako leckdy v tuzemsku, totiž to, že selhal lidský faktor. Monitorový zvukař si při našem vystoupení evidentně nevěděl rady s digitálním mixážním pultem, takže poslech na pódiu nestál za nic, což bývá občas bolestí velkých festivalů. Pamatuju si, jak jsem jednou jako prostý posluchač nevydržel a šel na stage upozornit člověka od monitorů, že už druhou písničku jim nehraje ven kopák. Problém byl evidentně na pódiu, zvukař kapely na něj od třicet metrů vzdáleného FOH pultu zoufale gestikuloval a prozváněl ho interkomem, zatímco tenhle chlapík stál bohorovně opřený vedle pultu a sluchátka měl dva metry od sebe.

 

"Je bohužel takovej trend, že čím větší firma, tím větší ,nýmandi0˜ tam drátujou. Protože je to fabrika, tak neřešej, co ten člověk umí, tam řešej, aby byl k dispozici furt, aby to byl jouda, kterej chce dělat cokoli v muzice a je levnej. Já jsem malá firmička, ale když jezdíme ve dvou, tak se mnou jezdí ,dospělí´ zvukaři, což znamená lidi, kteří nejen že to zadrátujou, ale ošetří to na pódiu tak, že ty nemusíš od hlavního pultu řešit vůbec nic. A když jsou lidi sehraný, tak spolu vlastně nemusíte ani mluvit. Je to všechno logický a má to svoje pravidla."

 

Dalším oblíbeným (zlo)zvykem bývá, že se zvukař snaží vyplnit reprodukovanou muzikou každou chvilku, kdy nehraje ta živá. Někdy se kapele nebo pořadateli podaří prosadit svoje cédéčka, někdy je zvukař připravený a má už předem vybráno podle akce, na kterou jede, ale občas je to děs a hrůza.

 

"Poslední dobou se snažím moc desky nepouštět, protože to bys měl vlastně platit poplatky OSA a Intergramu..."

 

Počkej, za reprodukovanou muziku platí pořadatel paušálem, ne? Když je to v klubu, kde normálně celý den reprodukovaná muzika běží...

 

"Myslím spíš fesťáky a tak. Ale když už se to má dělat, mělo by se to dělat hodně s citem, to je jasný. Málokdo má asi ten výběr tak velkej, že se trefí zrovna do toho správnýho ranku, ale existujou takový ty cedéčka různejch fúzí, který nikoho neurazí. Když pustíš jakoukoliv chilloutovou muziku..."

 

A nesolíš to... :-)

 

"Přesně tak. Pustit Kabát na festivalu v pauze mezi kapelama mi přijde hodně brutální. Myslím, že by to hlavně měla bejt hudba, ve který se nezpívá, protože potom je to takový anonymní a nezařaditelný."

 

Vybíráš si muziku podle toho, na jakou akci jedeš?

 

"Pochopitelně. Kamarád mi vyprávěl zážitek z Blues v lese, což je akce, kam choděj ortodoxní bluesmani. Pustil tam Björk a dostal do držky. Úplně nekompromisně :-)"

 

Slovníček

Stage - na festivalech se tímhle anglickým výrazem označuje nejen samotné pódium, ale celá konstrukce, přesnější překlad je v tomhle případě scéna

FOH - front of house, pracoviště hlavního zvukaře - čelem k pódiu a v ideálním místě poslechu

Interkom - FOH stanoviště bývá na velkých akcích propojeno s obsluhou pódia a monitorového systému dorozumívacím zařízením, většinou sluchátky s mikrofonem

OSA a Intergram - organizace, zabývající se v tuzemsku ochranou autorských a interpretačních práv a vybírající nepopulární, leč ze zákona povinné poplatky

Psáno pro časopis Muzikus