Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce aneb Hlavní osobnosti a okamžiky dějin české hudby. 12.2: Rock (11. díl)

Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce aneb Hlavní osobnosti a okamžiky dějin české hudby. 12.2: Rock (11. díl)
Základy z hudební nauky v otázkách a odpovědích - Téma č. 12: Dějiny české hudby v kostce aneb Hlavní osobnosti a okamžiky dějin české hudby. 12.2: Rock (11. díl)

Takže dnes bychom to měli dotáhnout až do dnešních dnů.

Ano a navážeme na předchozí článek a začneme od poloviny devadesátých let.

 

Je to nějaký výraznější zlom?

Jistě. Český fanoušek začíná být vybíravý. Řada domácích interpretů reaguje tak, že podbízivě vychází posluchačům vstříc a na základě úspěchu jednoho hitu vytváří řadu jeho následných klonů. Skupiny se statutem klasiky žánru tak začínají být v tomto období výraznější. Zjišťují, že řada krátkodobě úspěšných interpretů nedisponuje jejich zkušenostmi a autorským zázemím, a dokážou toho využít (Olympic, Katapult, Blue Effect...).

 

A co jednotliví muzikanti?

V této době začíná panovat trend „být v několika projektech najednou“. Důvodem je jak nemožnost dát dohromady staré sestavy, tak i z komerčního hlediska úzký profil českého trhu. Noví muzikanti, kteří jsou zárukou přesné kopie výkonů původních členů, tak zjišťují, že se jim často nevyplatí zůstávat na jednom působišti. I když se po stránce instrumentální jedná o výkonné osobnosti, na straně druhé jejich schopnost postavit se prakticky k jakémukoli stylu stírá jejich osobitost.

 

Koho tedy můžeme jmenovat?

Jen telegraficky:

Wanastowi Vjecy albem Andělé (1996, B & M) napravují neúspěch předešlého titulu. Následná tvorba, 333 stříbrnejch stříkaček (1997, B & M), Hračky (2000, B & M) a Torpédo (2006, BMG) je pro nižší autorskou invenci ve stínu ohlasu na jejich vystoupení.

Martin Koubek a Dux o sobě dávají vědět jen sporadicky, a to občasnými vystoupeními.

Lešek Semelka se pokouší o comeback vydáním alba Můj věk (2002, Česká hudba).

Projektil vydávají kompilaci hitů Zpátky do Zahrady ticha (1998), ale nedokážou na ní navázat.

Na samém konci období se vrací i Gen (pod názvem Gen 2000). Skupina ale nemá pevný koncertní program, takže se rychle vytrácí z povědomí posluchačů.

Tepličtí Kabát pokračují ve své smršti hard ‘n’ heavy tvorby při důrazu na melodii a rytmickou výraznost refrénů a vydávají řadu dalších alb, jež si svou úspěšností s předchozími v ničem nezadají (Čert na koze jel (1997, Monitor), Corrida (2007, Monitor).

Citron se albově projeví až roku 2001 (Síla návratů (Direct). Deska ale nevzbudí velký rozruch.

Katapult vedle Anatoliho Kohouta (dr) angažuje na koncerty dalšího bubeníka, Michala Šindeláře. Následné CD Konec srandy (1999, Monitor) přináší hit Pořádnej beat. S navrátivším se Kohoutem kapela vydává Všechno nebo nic !? (2005, EMI). Po smrti nejdříve Kohouta, poté Dědka Šindeláře a dalšího bubeníka Katapult končí.

Etc... se pokoušejí vrátit se co nejvíce k odkazu prvních dvou LP. Po méně vydařeném albu Město z peřin (1996, Bonton) následuje Nůž na hrdle (1999, Bonton) a Umlkly stroje (2004, Bonton) s největšími názvuky období kolem Etc... 2.

Olympic pokračují ve své tvorbě (Brejle (1997, Best I. A), Karavana (1999, Best I. A) a Dám si tě klonovat (2003, Best I. A) a těží z pozice svého jména.

 

A celkový pohled?

Některé sestavy se i s „novými“ muzikanty stávají opět výjimečnou ukázkou pódií (Blue Effect). Začíná se opět klást důraz na texty (Mňága a Žďorp, Majerovy brzdové tabulky, Už jsme doma), velmi vlivný je i příklon k folkové a národní hudbě (Čechomor). Silnou a všeobecně stálejší se stává i amatérská scéna, která se oprošťuje od prvoplánové výpovědi a začíná se soustřeďovat na hudbu samu a na kvalitu jejího vyjádření.

Psáno pro časopis Muzikus